Στα χέρια της Δικαιοσύνης βρίσκεται από τις αρχές του μήνα ο φάκελος με τα πορίσματα του συνόλου των σιδηροδρομικών συμβάντων του τελευταίου διαστήματος προκειμένου να διερευνηθεί εάν για κάποια από αυτά προκύπτουν και ποινικές ευθύνες κάποιου εκ των σιδηροδρομικών φορέων.
Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τον σιδηρόδρομο.
Ο σχετικός φάκελος παραδόθηκε στη Δικαιοσύνη την 1η Απριλίου, ενώ στις 16 του ίδιου μήνα παραδόθηκε από το υπουργείο και συμπληρωματικό υλικό: «Από την 1η Απριλίου 2024 πήραμε τα μέτρα μας. Έχω κάνει αναφορά προς ποινική διερεύνηση περιστατικών αρμοδιότητας όλων των φορέων του ελληνικού σιδηροδρόμου. Όλα τα πορίσματα τα έχω καταθέσει, έτσι ώστε να υπάρξει ποινική διερεύνηση και πιθανόν ποινική αξιολόγηση από την αρμόδια εισαγγελική αρχή, με τελικό σκοπό, αν υπάρξουν, να αποδοθούν οι ανακύπτουσες ποινικές ευθύνες», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
Προσέθεσε μάλιστα πως αυτό δεν το έχει κάνει μη έχοντας στοιχεία καθώς μεταξύ άλλων εγείρεται θέμα με τις ισόπεδες διαβάσεις: «Υπάρχουν έγγραφα τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν», είπε.
Αναλύοντας το ζήτημα των αρκετών περιστατικών στον σιδηρόδρομο, επεσήμανε ότι άλλα αφορούν ζητήματα ευθύνης του ΟΣΕ, όπως για παράδειγμα οι ισόπεδες διαβάσεις και άλλα ζητήματα που σχετίζονται με το τροχαίο υλικό ή το ανθρώπινο δυναμικό και αφορούν τη Hellenic Train.
Ως προς το ζήτημα των αφύλακτων διαβάσεων, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι αναζητείται πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ώστε σε περίπου ένα χρόνο να έχει αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα σε όλη τη χώρα με προτεραιότητα στη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτός των ισόπεδων διαβάσεων υπάρχουν πάρα πολλά περιστατικά συντήρησης τροχαίου υλικού, αλλά και ζητήματα που έχουν εγερθεί και από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς και περιστατικά για τα οποία τα πορίσματα μιλούν για την ανάγκη ενίσχυσης της ευθύνης του ανθρώπινου κεφαλαίου.
«Διαπιστώσαμε αδυναμία καταγραφής της ταχύτητας αμαξοστοιχιών, μη προσκομίζοντας ταινίες ταχογράφου όπως θα έπρεπε σε διάφορα συμβάντα. Διαπιστώσαμε σε πορίσματα να μην αναγράφεται, όπως μεταγενέστερα κατατέθηκε, η ύπαρξη κάποιων προσώπων στη θέση μηχανοδηγών. Ολα αυτά, αρχικά την 1η Απριλίου του 2024 και μεταγενέστερα με συμπληρωματικό υλικό στις 16 Απριλίου του2024 κατατέθηκαν αρμοδίως».
Υπενθυμίζεται πως το προηγούμενο διάστημα είχε ζητηθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), τον Οργανισμό Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train, η άμεση διερεύνηση συμβάντων που είχαν προηγηθεί. Τότε είχε επισημανθεί, μεταξύ άλλων, η αναγκαιότητα ασφαλούς κυκλοφορίας στις ισόπεδες διαβάσεις από τον ΟΣΕ, καθώς και η αναγκαιότητα συντήρησης του τροχαίου υλικού από τη Hellenic Train.
Ασυμβίβαστο για τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ έθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ
Απαντώντας στις αιτιάσεις του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη για τον νέο μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ, Γιάννο Γραμματίδη για τον οποίο ο βουλευτής μίλησε για ασυμβίβαστο καθώς – όπως είπε – είχε διατελέσει νομικός σύμβουλος της Hellenic Train και εκ των στελεχών που είχαν διαπραγματευτεί την 15ετή σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο, ο κ. Σταικούρας τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία σκιά.
Αφού επανέλαβε τη δυσκολία να βρεθούν στελέχη που να θέλουν να εργαστούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο, είπε πως ο ίδιος αφιέρωσε αρκετές ώρες προκειμένου να βρεθούν τα κατάλληλα πρόσωπα: «Ελέγξαμε όλα τα ασυμβίβαστα και κωλύματα και ζητήσαμε υπεύθυνες δηλώσεις που αποδεικνύουν ότι δεν υφίσταται καμία ενεργή σύμβαση με τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ ή τη Hellenic Train». Διαβεβαίωσε ότι τίποτα δεν έγινε «εν κρυπτώ» και τα ονόματα ανακοινώθηκαν με επίσημο δελτίο τύπου από το υπουργείο στις 19 Απριλίου.
Παρά το γεγονός ότι και ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Παναγιώτης Τερεζάκης βρίσκεται στο τιμόνι του ΟΣΕ από τον Μάρτιο του 2023 αν και είχε χαρακτηριστεί και εκείνος μεταβατικός, ο κ. Σταικούρας υπερασπίστηκε τον προσωρινό χαρακτήρα και των δύο θέσεων λέγοντας πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξει προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ για νέο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα αναλάβουν τις θέσεις αυτές σε διάστημα 4 - 6 μηνών από σήμερα: «Στο μεταξύ όμως τα θέματα τρέχουν και βάλαμε ένα Δ.Σ. προσπαθώντας να κάνουμε το καλύτερο με βάση την υφιστάμενη κατάσταση».
Για την τεράστια υποστελέχωση του ΟΣΕ, ο οποίος σήμερα λειτουργεί με 580 άτομα, ενώ θα έπρεπε να απασχολεί περισσότερα από 2.000, ο κ. Σταικούρας επανέλαβε ότι ολοκληρώνεται, εντός του Μαΐου, η πρόσληψη 117 υπαλλήλων τακτικού προσωπικού, διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ έχει εγκριθεί η διαδικασία πλήρωσης 100 επιπλέον θέσεων.
Παραδέχτηκε, πάντως, ότι ο Οργανισμός λειτουργεί και με 352 εργαζομένους που δουλεύουν «με μπλοκάκια» ακόμα και σε κρίσιμες ειδικότητες, ενώ συμβάσεις των 127 υπαλλήλων για τη φύλαξη των διαβάσεων προβλέφθηκε να παραταθούν μέχρι τις 30.6.2025.
Ο κ. Σταικούρας, πάντως, αν και απάντησε σε πολλές ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, η οποία κράτησε περισσότερες από 3,5 ώρες, απέφυγε να απαντήσει με συγκεκριμένα στοιχεία ως προς το ύψος των οφειλών των σιδηροδρομικών φορέων μεταξύ τους, δεδομένου ότι στο παρελθόν ο ίδιος είχε πει πως «στον ελληνικό σιδηρόδρομο χρωστάνε όλοι σε όλους», ενώ κανένα σχόλιο δεν έκανε και για το ενδεχόμενο αλλαγής των όρων της σύμβασης με την ΗΤ και πιθανής αναθεώρησής της, για το οποίο τον ρώτησε ο βουλευτής της ΝΔ, Στράτος Σιμόπουλος.
Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα σιδηροδρομικής ασφάλειας, ανακοίνωσε πως έχει ήδη κατατεθεί σχετικό σχέδιο δράσης, το οποίο θα ανακοινωθεί από κοινού το προσεχές διάστημα και στο οποίο έχουν ενσωματωθεί και οι παρατηρήσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) στα πορίσματά του μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Ο νέος ΟΣΕ
Αναφορικά με την ενοποίηση των σιδηροδρομικών φορέων υπό την ομπρέλα του νέου ΟΣΕ, ο υπουργός ανέφερε ότι το σχέδιο αφορά τη δημιουργία ενός νέου, ενιαίου, σύγχρονου δημόσιου φορέα, που θα ενσωματώσει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στη διαχείριση τροχαίου υλικού.
Η νέα εταιρεία αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, τη διαχείριση του τροχαίου υλικού, καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του.
Μετά από διεθνή διαγωνισμό, θα προσληφθεί εταιρεία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ.
Ο Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας, σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της Εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων Επιχειρησιακών Τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 ετών, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας τις βέλτιστες διεθνώς πρακτικές.
Η νέα εταιρεία ΟΣΕ θα καταρτίσει σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο, και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον Υπουργείο, μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων.
Η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με 5 εκατ. ευρώ, και θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025.
Η αποκατάσταση του δικτύου στη Θεσσαλία
Αναφορικά με το κατεστραμμένο δίκτυο εξαιτίας της κακοκαιρίας «Daniel», τόνισε ότι η αποκατάσταση γίνεται με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητάς του με το συνολικό κόστος των εργασιών να ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ, με ΦΠΑ και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί συνολικά έως το τέλος του 2025.
Οι εργασίες που έχουν δρομολογηθεί αφορούν στην οριστική αποκατάσταση με εργασίες υποδομής και επιδομής του κύριου άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, των κάθετων αξόνων Λάρισας – Βόλου και Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας, καθώς και της γραμμής του Πηλίου.
Στις εργασίες αυτές συμπεριλαμβάνεται και η σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του κύριου άξονα, συστήματα που καταστράφηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Βάσει του σχεδίου που έχει ανακοινωθεί το κόστος αποκατάστασης επιμερίζεται ως εξής:
Συνολικός Προυπολογισμός: 462.520.000 ΕΥΡΩ
Οριστική αποκατάσταση Γραμμής κύριου άξονα: 173.600.000 €
Οριστική αποκατάσταση Γραμμής Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας: 57.040.000 €
Οριστική Αποκατάσταση Γραμμής Λάρισας – Βόλου: 192.200.000 €
Οριστική Αποκατάσταση Γραμμής Πηλίου: 2.480.000 €
Σηματοδότηση – Τηλεδιοίκηση Γραμμής Κύριου Αξονα: 37.200.000 €
www.ethnos.gr - Μαρία Λιλιοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου