Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025

Oι παντογράφοι πέφτουνε μα οι διοικήσεις μένουν

 

Τρόμος στον σταθμό Αεροδρόμιο του Προαστιακού, στα Σπάτα, όταν ξεκόλλησε ο ογκώδης μηχανισμός που συνδέει τον συρμό με την εναέρια ηλεκτροφόρα γραμμή και προσγειώθηκε στην αποβάθρα, αφού συνέτριψε το πίσω παρμπρίζ της αμαξοστοιχίας. ● Θύματα δεν υπήρξαν αλλά το πρωτοφανές περιστατικό δείχνει τις ολέθριες συνέπειες που μπορεί να έχει η έλλειψη συντήρησης των σιδηροδρομικών μέσων. ● Μνήμες από το έγκλημα των Τεμπών ξύπνησε το γαϊτανάκι ευθυνών ανάμεσα σε ΟΣΕ και Hellenic Train. ● Ανακοίνωση αγανάκτησης και απόγνωσης των μηχανοδηγών και πυρά από ΣΥΡΙΖΑ – Νέα Αριστερά σε Σταϊκούρα και κυβέρνηση.

Σε πρωτοφανή περιστατικά που εύκολα μπορούν να καταλήξουν σε ολέθριες συνέπειες οδηγεί καθημερινά η έλλειψη συντήρησης στο τροχαίο υλικό και την υποδομή των σιδηροδρομικών μέσων. Χθες το απόγευμα, λίγο πριν από τις 18.00, ξεκόλλησε από την οροφή συρμού του Προαστιακού μέσα στον πολυσύχναστο σταθμό του Αεροδρομίου στα Σπάτα ολόκληρο το συγκρότημα του παντογράφου, δηλαδή της ογκώδους διάταξης που ακουμπά στα ηλεκτροφόρα καλώδια και μεταφέρει ρεύμα τάσης 25.000 Βολτ.

Ο μεταλλικός παντογράφος, που είναι κατασκευασμένος και στερεωμένος για να αντέχει, υποτίθεται, σε τεράστιες δυνάμεις αντίστασης, έφυγε με αδιανόητο τρόπο από τη βάση του και κατέληξε πάνω στην τσιμεντένια αποβάθρα του σταθμού αφού προηγουμένως χτύπησε στο πίσω παρμπρίζ του συρμού και του προκάλεσε θραύσεις.

Δευτερόλεπτα πριν ο παντογράφος εκτοξευθεί από την οροφή του συρμού, ακούστηκε θόρυβος έκρηξης και ηλεκτρικό τόξο έσκισε τον αέρα λόγω της εκκένωσης που προκάλεσε η απομάκρυνσή του από το ηλεκτροφόρο καλώδιο. Ηταν θέμα μεγάλης τύχης που δεν βρισκόταν κόσμος να περιμένει στο σημείο της αποβάθρας στο οποίο έπεσε η βαριά κατασκευή. Ενα άλλο εφιαλτικό σενάριο θα μπορούσε να περιλαμβάνει την αποκόλλησή του σε άλλο σημείο της διαδρομής, μακριά από τον σταθμό, με πιθανή συνέπεια να καταλήξει πάνω στις σιδηροτροχιές και να προκαλέσει τον εκτροχιασμό άλλου διερχόμενου τρένου.

Ο παντογράφος τροφοδοτούσε με ρεύμα την αμαξοστοιχία τύπου Siemens Desiro (κατασκευής του 2006) η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο 1226 που είχε ξεκινήσει πριν από τις 5 το απόγευμα από τον Πειραιά προς το Αεροδρόμιο. Ο συρμός ήταν γεμάτος κόσμο που έζησε το περιστατικό χωρίς να μπορεί να καταλάβει τι ήταν αυτό που είχε προκαλέσει τέτοια έκρηξη και θόρυβο σε απόσταση αναπνοής από το κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας. Οι επιβάτες έμειναν για κάποια λεπτά μέσα στο σταματημένο τρένο μέχρι να τρέξουν οι αρμόδιοι, να διακοπεί το ρεύμα και να ασφαλιστεί ο χώρος. Πλήθος δρομολογίων του προαστιακού σιδηροδρόμου που ακολουθούσαν, ερχόμενα από άλλες κατευθύνσεις, δεν κατάφεραν να φθάσουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και σταματούσαν στο Κορωπί, ενώ προκλήθηκαν αναστάτωση και καθυστερήσεις.

Η εταιρεία

Η Hellenic Train ως αρμόδια για τη λειτουργία και συντήρηση των τρένων, άρα και των παντογράφων τους, προσπάθησε να καλύψει το πρωτοφανές περιστατικό «πτώσης του παντογράφου» με μια ολιγόλογη ανακοίνωση η οποία παραπέμπει σε κάποια μελλοντική διερεύνηση. Η εταιρεία σημείωσε ότι «χάρη στην άμεση και αποτελεσματική αντίδραση του προσωπικού της Hellenic Train, το περιστατικό αντιμετωπίστηκε χωρίς κανένα απρόοπτο, με γνώμονα την ασφάλεια τόσο των επιβατών όσο και του προσωπικού» και ότι «προχωρά, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, στη διερεύνηση του περιστατικού προκειμένου να διαπιστωθούν τα αίτια του συμβάντος». Λίγα λεπτά μετά το συμβάν ξεκίνησε και το συνηθισμένο «γαϊτανάκι» των ευθυνών ανάμεσα στη Hellenic Train και τον ΟΣΕ ο οποίος είναι αρμόδιος για την ορθή λειτουργία των ηλεκτροφόρων καλωδίων που κρέμονται πάνω από τα τρένα. «Μήπως ήταν τα φθαρμένα καλώδια και τα συστήματα στήριξής τους στα οποία σκάλωσε ο παντογράφος και ξεκόλλησε;», αναρωτιόνταν πηγές της Hellenic Train. Με αυτόν τον τρόπο αντέστρεφαν κάτι που είχε ακουστεί πριν από σχεδόν δύο χρόνια, τη μοιραία ημέρα του «εγκλήματος των Τεμπών».

Η μετωπική στα Τέμπη συνέβη στις 23.21 της 28ης Φεβρουαρίου 2023, αλλά λίγες ώρες νωρίτερα, στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου, είχε συμβεί σε άλλη αμαξοστοιχία ένα ακόμη αδιανόητο: κόπηκε το ηλεκτροφόρο καλώδιο μέσα στον σταθμό και έπεσε πάνω στο σταματημένο τρένο. Τότε, ήταν πηγές του ΟΣΕ που διακινούσαν το σενάριο ότι είχε πρόβλημα ο παντογράφος της Hellenic Train και εκείνος προκάλεσε θραύση στο καλώδιο. Μάλιστα, λόγω εκείνου του περιστατικού, τα τρένα κινούνταν επί ώρες σε μονή γραμμή και ίσως αυτό συνέβαλε στο να συνεχίσει την ανοδική πορεία της η αμαξοστοιχία 62 των Τεμπών, παρά το γεγονός ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου. Εννοείται ότι για εκείνη τη θραύση καλωδίου στον Παλαιοφάρσαλο δεν δημοσιοποιήθηκε κανένα πόρισμα, αφού όλα σκεπάστηκαν από την τραγωδία στα Τέμπη και τα μόνιμα φαινόμενα της ατιμωρησίας και της απουσίας σοβαρών και ανεξάρτητων μηχανισμών διερεύνησης.

«Δεν ξεχνούν»

Με αυτά τα λόγια συνόδευσαν οι μηχανοδηγοί την ανακοίνωση που εξέδωσε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) μετά το χθεσινό συμβάν με τον παντογράφο που «εκτοξεύθηκε κυριολεκτικά στην αποβάθρα, μπροστά στα έντρομα μάτια των επιβατών». «Είναι προφανές ότι από καθαρή τύχη και σήμερα δεν θρηνήσαμε νέα θύματα», αναφέρει το σωματείο και σημειώνει ότι αυτά συμβαίνουν την ώρα που «η διοίκηση της Hellenic Train στέλνει στα δικαστήρια κάθε προσπάθεια κινητοποίησης με αίτημα την ασφάλεια και εξαντλεί τη διοικητική της δεινότητα στην επιβολή εξοντωτικών ποινών σε βάρος των εργαζομένων». Η ΠΕΠΕ μιλά για «προφανή απροθυμία και ανικανότητα κάποιων να ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα του σιδηροδρόμου» και καλεί «σε άμεση παραίτηση τόσο τη Διοίκηση του ΟΣΕ που έχει την απόλυτη ευθύνη για την επικίνδυνη κατάσταση της υποδομής όσο και τη διοίκηση της Hellenic Train που έχει την απόλυτη ευθύνη για την τραγική κατάσταση του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού».

Με «την οικτρή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η υποδομή και το τροχαίο υλικό των αστικών, προαστιακών και υπεραστικών μέσων σταθερής τροχιάς» συνέδεσε το χθεσινό περιστατικό σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.

«Οικτρή κατάσταση»

Ο κ. Μεϊκόπουλος, που είχε προκαλέσει με ερώτησή του τη συζήτηση στην Βουλή λίγο πριν από τα Τέμπη, στην οποία ο Κ. Καραμανλής κατήγγειλε όποιον έθετε θέματα ασφάλειας, σημειώνει ότι η ασφάλεια των επιβατών «αφήνεται κυριολεκτικά στην τύχη», τονίζοντας ότι «ο παντογράφος είναι ένα βαρύ εξάρτημα από χαλκό» και ότι «η πτώση ενός τέτοιου αντικειμένου μπροστά σε πολίτες που περιμένουν την επιβίβασή τους μπορεί εύκολα να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα και τραυματισμούς».

«Η Διοίκηση της Hellenic Train και ο αρμόδιος υπουργός οφείλουν επιτέλους να δώσουν εξηγήσεις για τα σοβαρά ελλείμματα ασφαλείας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου», δηλώνει ο κ. Μεϊκόπουλος και υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ να επιδιώξει συναντήσεις με τα σωματεία των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς αλλά και με τη Διοίκηση της Hellenic Train προκειμένου να λάβει σαφείς απαντήσεις για την κατάσταση της υποδομής και του τροχαίου υλικού. Σε δική της ανακοίνωση η «Νέα Αριστερά» τονίζει ότι «πλέον, δεν πρόκειται για απλή ασυνειδησία των υπευθύνων, αλλά για συνειδητή επιλογή συστηματικής υποβάθμισης και απαξίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου και μάλιστα του προαστιακού». Απαιτούμε από την κυβέρνηση και ειδικά από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα άμεση ενημέρωση και λήψη μέτρων για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, αποφεύγοντας έτσι την παράδοση του προκατόχου του που χαρακτηρίστηκε από την εγκληματική του πολιτική.

Κοινή επιστολή

Σημειώνεται ότι λίγη ώρα πριν από το χθεσινό περιστατικό, τα τρία σωματεία εργαζομένων της Hellenic Train (ΣΕΠ, ΠΕΠ, ΠΕΠΕ) ένωσαν τις δυνάμεις τους σε κοινή επιστολή προς τα πολιτικά κόμματα, εξαπολύοντας επίθεση στη διοίκηση της εταιρείας που ανήκει από το 2017 στον κρατικό σιδηρόδρομο της Ιταλίας.

Στην επιστολή υπενθυμίζεται ότι οι Ιταλοί δεσμεύτηκαν να προχωρήσουν σε επενδύσεις για νέο τροχαίο υλικό, που αγνοείται, με εξαίρεση τα ανακατασκευασμένα τρένα 35ετίας, τα «Λευκά Βέλη» (ETR-470). Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν τη διοίκηση της Hellenic Train ότι κινείται με μοναδικό σκοπό την αύξηση των εσόδων από την κρατική επιχορήγηση (50 εκατ. ετησίως) και με εκβιασμούς εναντίον όσων επιδιώκουν τη νομιμότητα.

Τα τρία σωματεία απαριθμούν τραγικές ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό, ασφάλεια κατά την εκτέλεση των τεχνικών εργασιών και ανταλλακτικά, καθώς επίσης και γερασμένο τροχαίο υλικό και απουσία συστημάτων ελέγχου παραβατών, τα οποία οδηγούν σε καθημερινές πολύωρες καθυστερήσεις δρομολογίων, ταλαιπωρία των επιβατών, ατυχήματα στους εργασιακούς χώρους, ξυλοδαρμό του προσωπικού επί των αμαξοστοιχιών, με συνέπεια την απαξίωση και τη δυσφήμηση του σιδηρόδρομου.

Οι εργαζόμενοι θυμίζουν ότι έχουν πολλές φορές προειδοποιήσει για αυτές τις ελλείψεις και σημειώνουν: «Εύλογα θα έλεγε κανείς ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως μπανανία και γι’ αυτό σίγουρα υπάρχουν ευθύνες καθότι δεν υπάρχει ο απαραίτητος έλεγχος για την πιστή εφαρμογή-τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών, κυβέρνησης και Hellenic Train». Ζητούν συνάντηση με εκπροσώπους των κομμάτων για να αναδείξουν τα τεράστια κενά που καθιστούν απαραίτητα τον εκσυγχρονισμό των τεχνικών εγκαταστάσεων, τις άμεσες προσλήψεις και την αγορά σύγχρονου τροχαίου υλικού.

www.efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου