Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Στάθη Σχινά στον ρ/σ «Στο Κόκκινο» την Παρασκευή 08/02/2019.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός από τις Βρυξέλλες δήλωσε ότι ο λόγος που βρίσκεται εκεί είναι για την προετοιμασία χρηματοδότησης νέων έργων και νέων υποδομών. Και συνέχισε λέγοντας: «προετοιμαζόμαστε όχι μόνο να αγοράσουμε τροχαίο υλικό και λεωφορεία, αλλά να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε και μονάδες βαριάς συντήρησης και συναρμολόγησης, ή και μέρους της παραγωγής στη δική μας χώρα. Προσπαθούμε τη βαριά συντήρηση και τη συναρμολόγηση να τη συνδυάσουμε με την προμήθεια λεωφορείων και τροχαίου υλικού, κυρίως για τις επιβατικές μεταφορές που έχει ανάγκη η χώρα. Έχει γίνει μία συζήτηση στο παρελθόν για την ΕΛΒΟ, υπήρχαν οι εγκαταστάσεις των ναυπηγείων, που όπως γνωρίζετε πριν από πολλά χρόνια παρήγαγαν τροχαίο υλικό για το σιδηρόδρομο. Ωστόσο, όμως, με πολύ μικρές μετατροπές, και προφανώς με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού αυτών των μονάδων, μπορούν να ξαναγίνουν παραγωγικές και να μένει στη χώρα μας και η υπεραξία ή ένα μέρος της υπεραξίας της παραγωγής τέτοιων προϊόντων. Άρα μιλάμε για αναβίωση ενός μεγάλου κομματιού της βαριάς βιομηχανίας στην Ελλάδα, ενός πολύ σημαντικού παραγωγικού βραχίονα. (…) Με συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορούν να γίνουν τέτοιου είδους ενέργειες. Γιατί έχουμε ανάγκη η συντήρηση να γίνεται σε πολύ γρήγορα χρονικά διαστήματα για να καλυφθούν οι ανάγκες μεταφορών, όπως και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις που είναι μέρος της παραγωγής, είναι μέρος της βαριάς συντήρησης και μπορούν να αξιοποιηθούν. Η χώρα μας δεν μπορεί να χάσει “το τρένο” των ηλεκτρικών οχημάτων, του ηλεκτρικού τροχαίου υλικού, πρέπει να συμμετέχει (…)».
Από τις δηλώσεις του υπουργού προκύπτει ότι η βαριά βιομηχανία παραγωγής και συντήρησης οχημάτων στη χώρα παραμένει ψηλά στις κυβερνητικές επιλογές. Επομένως, μεγάλες παραγωγικές μονάδες του δημοσίου, όπως η ΕΕΣΣΤΥ, η ΕΛΒΟ, τα ναυπηγεία, θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση.
Οι αντιρρήσεις φορέων και ανταγωνιστών
Η ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, με μοναδικό ενδιαφερόμενο αγοραστή την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τελεί υπό την αίρεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Σιδηροδρομικοί φορείς (ΠΟΣ) και ανταγωνίστριες εταιρείες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Rail Cargo) κατέθεσαν τις απόψεις τους στην Επιτροπή Ανταγωνισμού Ελλάδας και στην ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι η απόκτηση της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ νοθεύει τον ανταγωνισμό μεταξύ των σιδηροδρομικών παρόχων. Οι ισχυρισμοί εστιάζουν ότι οι κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού παραβιάζονται όχι εξ αιτίας αυτής καθαυτής της ιδιωτικοποίησης της ΕΕΣΣΤΥ, η οποία ούτως ή άλλως (είτε ιδιωτική είτε δημόσια) είναι ένα μονοπώλιο κατασκευής και συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στη χώρα με εγκαταστάσεις (15 Μηχανοστάσια και 3 Εργοστάσια) συνδεδεμένες σιδηροδρομικά σε 15 σημεία της Ελλάδας από τη Νότια Πελοπόννησο μέχρι τον Έβρο. Αλλά στο γεγονός ότι τη μονοπωλιακή ΕΕΣΣΤΥ επιδιώκει να την αποκτήσει ένας σιδηροδρομικός πάροχος (η ΤΡΑΙΝΟΣΕ), αναγκάζοντας τους άλλους ανταγωνιστές παρόχους (Rail Cargo, Pearle κλπ.) να συντηρούν το τροχαίο υλικό τους στον ανταγωνιστή τους(!). Επισημαίνεται δηλαδή ότι η ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ εάν γινόταν από έναν οποιονδήποτε άλλον επενδυτή, που δεν θα είχε την ιδιότητα του σιδηροδρομικού παρόχου, δεν θα δημιουργούσε πρόβλημα νόθευσης του ανταγωνισμού. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι εκπρόσωπος της Rail Cargo και συγκεκριμένα υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας, επανέλαβε πρόσφατα (08/02/2019) δημοσίως –σε εκδήλωση της ΕΕΣΣΤΥ- πως εξακολουθεί να αντιτίθεται στην εξαγορά της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δήλωσε, μάλιστα, πως εάν δεν ληφθούν υπόψη οι συγκεκριμένες αντιρρήσεις – ενστάσεις που η εταιρεία του έχει καταθέσει στην ελληνική, αλλά και στην ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (D.G.Com), εξετάζει το ενδεχόμενο να φύγει από τη χώρα, λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού.
Η διεθνής πρακτική
Πρόσφατα η δανή επίτροπος Margrete Vestager στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού απέρριψε το αίτημα συγχώνευσης δύο κολοσσών που δραστηριοποιούνται σε σιδηροδρομικά έργα –της γαλλικής ALSTOM και της γερμανικής SIEMENS– γιατί η συγκεκριμένη συγχώνευση παραβίαζε βασικούς κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις των κυβερνήσεων Γαλλίας και Γερμανίας, αλλά και ισχυρών κύκλων της αγοράς. Και η συγχώνευση τελικά ματαιώθηκε.
Περιμένοντας την Επιτροπή Ανταγωνισμού…
Τα παραπάνω δεδομένα μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε ότι το ενδεχόμενο αρνητικής απάντησης, εκ μέρους της Επιτροπής Ανταγωνισμού προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο αίτημά της για εξαγορά της ΕΕΣΣΤΥ, είναι υπαρκτό και βάσιμο. Σε μια τέτοια περίπτωση η ακύρωση της ιδιωτικοποίησης θα οφείλεται σε λόγους που δεν θα έχουν να κάνουν με την τήρηση ή μη συμφωνηθέντων εκ μέρους της κυβέρνησης με τους θεσμούς, αλλά θα έχουν να κάνουν με την τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων. Ταυτόχρονα, θα ανοίξει μια νέα προοπτική ένταξης της ΕΕΣΣΤΥ στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και συγκεκριμένα στην αναβίωση της βιομηχανίας οχημάτων, στόχος που εναρμονίζεται πλήρως με τις κυβερνητικές εξαγγελίες, όπως αυτές περιγράφονται από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, αλλά και από τον πρωθυπουργό.
Κατερίνα Σοφοκλή-www.epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου