Ο κ. Πατέρας αναφέρετε στα έργα ανάταξης του Δικτύου που η εκκίνηση τους προσδιορίζεται για το 2024, στις ελλείψεις σε προσωπικό, στις συμβάσεις χρήσεις δικτύου που ακόμα δεν έχει καταλήξει η διαπραγμάτευση τους με τις σιδηροδρομικές εταιρείες, την έλλειψη εσόδων για τον ΟΣΕ μετά την καταστροφική πολιτική επιλογή του πρώτου μνημονίου και την εκχώρηση της περιούσιας του στην ΓΑΙΑ ΟΣΕ, την σύνδεση με τα λιμάνια και τις ΒΙΠΕ και τα τουριστικά δρομολόγια.
Διαβάζουμε την συνέντευξη που παραχώρησε στην Ντίνα Καρατζιού
- Μιλήστε μας για το έργο της ανάταξης και της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου. Ποιες είναι οι ανάγκες πως θα χρηματοδοτηθεί, τι προβλέπει;
Υπάρχει ένας σχεδιασμός ο οποίος θα οδεύσει προς έγκριση από το υπουργείο και την κυβέρνηση προκειμένου να προωθηθεί το μοντέλο της υλοποίησής τους με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ. Το ταμείο ανάκαμψης συμμετέχει σ΄ αυτήν την προσπάθεια, καλύπτοντας χρηματοδοτικά, το 10% περίπου των αναγκών δηλαδή 130 εκ. ευρώ. Ο σχεδιασμός αυτός είναι σε εξέλιξη και λογικά το 1ο εξάμηνο του 2022 θα πάρει την κυβερνητική έγκριση για την υλοποίησή του. Από εκεί και πέρα, για να οδηγηθούμε σε διαγωνιστικές διαδικασίες και να μπορούμε να μιλάμε για αναδόχους, απαιτείται περίπου μία διετία. Ο πρώτος χρόνος απαιτείται για την ωρίμανση του διαγωνισμού και ο δεύτερος για την υλοποίησή του, ως το στάδιο της συμβασιοποίησης. Το έργο αυτό, ύψους 1,2 δις ευρώ, έχει σύνθετες χρηματοδοτικά και λειτουργικά απαιτήσεις και ο Οργανισμός εργάζεται για την ωρίμανσή του με σκοπό τη μεθοδευμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του δικτύου και την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του.
- Πως σκοπεύει ο Οργανισμός να αντιμετωπίσει τα προβλήματα υποστελέχωσης. Αναμένονται νέες προσλήψεις;
Υπάρχουν τρόποι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υποστελέχωσης το οποίο οφείλεται στο γεγονός ότι τα χρόνια που διανύουμε, είναι χρόνια έντονου ρυθμού συνταξιοδοτήσεων στα στελέχη του οργανισμού. Προφανώς αυτό το σενάριο πρέπει να αντιμετωπιστεί μικτά, αφενός από μία βοήθεια και υποστήριξη με διάφορες δράσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των ιδιωτικών εταιρειών όπου αυτές μπορούν να συνδράμουν και αφετέρου, με τη στελέχωση σε βασικούς τομείς της καρδιάς της σιδηροδρομικής λειτουργίας με προσλήψεις οι οποίες είναι αναγκαίες και επείγουσες. Και κατά τρίτον, συνδέονται απολύτως με τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, ο οποίος αλλάζει γενικά την εικόνα ως προς τις απαιτήσεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Σε μεγάλο βαθμό τις αναδιαρθρώνει, αλλού τις καθιστά μεγαλύτερες και αλλού μικρότερες. Σε κάθε περίπτωση, ο εκσυγχρονισμός θα απαιτήσει και άλλου τύπου κατάρτιση στο προσωπικό που θα έρθει τα επόμενα χρόνια στον σιδηρόδρομο.
- Άρα πιο εξειδικευμένο προσωπικό;
Οπωσδήποτε. Πρέπει να υπάρχει εξειδίκευση, γιατί οι άνθρωποι που θα έρθουν να υποστηρίξουν αυτήν την προσπάθεια, με όποιον τρόπο και διαδικασία κι αν έρθουν, δεν θα είναι ικανοί να το κάνουν, εφόσον δε θα διαθέτουν τη ανάλογη κατάρτιση και εξειδίκευση. Διότι προσλήψεις κάποιας μορφής για ανθρώπινο δυναμικό θα πραγματοποιηθούν στον Οργανισμό προσεχές διάστημα. Είναι αναμφισβήτητο αυτό. Με κάποιο τρόπο ο Οργανισμός θα ενισχυθεί. Το στοίχημα για εμάς είναι, όταν προσληφθούν οι εργαζόμενοι, να είναι καταρτισμένοι και να τοποθετηθούν στις σωστές θέσεις και εκεί που μπορούν και χρειάζεται πραγματικά να βοηθήσουν.
- Η Ευρώπη έχει θέσει το Σιδηρόδρομο στην καρδιά της Πράσινης Συμφωνίας. Πιστεύετε ότι το γεγονός αυτό δημιουργεί έδαφος για περαιτέρω χρηματοδοτικές ενισχύεις σιδηροδρομικών έργων στη χώρα μας;
Η συγκυρία είναι πράγματι καλή και οι ευρωπαϊκές δομές την παρούσα στιγμή αλλά και όλα τα προηγούμενα χρόνια έχουν στηρίξει την προσπάθεια αναβίωσης του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου. Το ζήτημα όμως δεν είναι μόνο αυτό. Προφανώς η συγκυρία είναι πολύ βοηθητική γιατί ο σιδηρόδρομος ενισχύεται γενικά σε όλα τα επίπεδα ως μεταφορικό μέσο. Αυτό που έχει σημασία, να κάνουμε εμείς ως χώρα, είναι να ωριμάσουμε σωστά τις διαδικασίες, ούτως ώστε να εκμεταλλευτούμε τις όποιες ευκαιρίες μας δίνει η Ε.Ε. και τα κονδύλια που θέτει στη διάθεση των σιδηροδρόμων. Και να το πράξουμε, με σχέδιο και με ταχύτητα. Η σωστή ωρίμανση των έργων είναι πάντα ένα μεγάλο θέμα, και ένα κρίσιμο ζήτημα για το σιδηρόδρομο κι αυτό είναι η δική μας η ευθύνη. Και από εκεί και πέρα, θεωρώ, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο επίπεδο των χρηματοδοτήσεων θα κάνει το δικό της το έργο και θα στηρίξει τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
- Έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις με τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις για τις χρεώσεις χρήσεις δικτύου;
Δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη. Υπάρχουν κάποια θέματα που μένουν να λυθούν. Το πλαίσιο το βάζει το υπουργείο το οποίο έχει τον τελικό λόγο, δεδομένου ότι διαχειρίζεται και το πλαίσιο λειτουργίας των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και όχι μόνο του διαχειριστή της υποδομής ο οποίος είναι δημόσιος φορέας. Πρόκειται για μία συνδυαστική άσκηση. Κανείς πρέπει να βλέπει στον σιδηρόδρομο τη μεγάλη εικόνα, εφόσον πρόκειται για σύνθετο πεδίο μεταφορικής δραστηριότητας. Πρέπει λοιπόν, λαμβάνοντας αποφάσεις οικονομικής φύσεως, να βλέπουμε όλους τους φορείς οι οποίοι δραστηριοποιούνται. Τόσο το υπουργείο όσο και η κυβέρνηση, ενεργούν ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση. Κι αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη μία διαδικασία, ούτως ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή σ΄ αυτό το θέμα, στο οποίο θα έλεγα, ότι το αρνητικό πλαίσιο του Covid το συγκεκριμένο θέμα, τη συγκεκριμένη συζήτηση, μάλλον τη βοηθάει. Γιατί δημιουργεί πιο ελαστικές απαιτήσεις σε συγκεκριμένους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι προβλέπουν κάποιες αποκλίσεις από τα συνηθισμένα, όπως και σε μία σειρά άλλων ζητημάτων, λόγω της πανδημίας.
- Πολύς λόγος γίνεται για τη σύνδεση των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Πέρα από την προφανή γεωπολιτική σημασία, ο ΟΣΕ μπορεί να βγει ωφελημένος όσον αφορά την αύξηση των εσόδων του;
Ο ΟΣΕ αυτή τη στιγμή έχει δύο πηγές εσόδων την κρατική επιχορήγηση και τα έσοδα από τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το δίκτυο. Άλλα έσοδα δεν έχει. Τα έσοδα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα τα εκμεταλλεύεται και τα διαχειρίζεται η ΓΑΙΑ ΟΣΕ αυτό γίνεται από το 2010 ως μνημονιακή υποχρέωση.
- Αυτό είναι μία παραδοξότητα.
Αυτό είναι μία ιδιαιτερότητα η οποία προέκυψε από την εποχή των μνημονίων και των ιδιαιτεροτήτων της ελληνικής οικονομίας. Είναι παράδοξο, με την έννοια ότι είναι σπάνιο στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να μην έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν και να εκμεταλλευτούν τα περιουσιακά τους στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι μία πραγματικότητα. Ωστόσο, το γεγονός αυτό όμως δεν εμποδίζει και δεν μειώνει την ανάγκη να συνδεθούν και τα λιμάνια και τα αεροδρόμια και η εφοδιαστική, με το σιδηρόδρομο για τον οποίο μπορεί κανείς να βλέπει όχι μόνο τα έσοδα της σιδηροδρομικής επιχείρησης, αλλά και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας γενικότερα.
- Ποιες είναι οι εξελίξεις όσον αφορά τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με τις ΒΙΠΕ;
Οι ΒΙΠΕ είναι σημαντικό μέρος της ελληνικής οικονομίας και ο στόχος του ΟΣΕ είναι να συνδεθούν σταδιακά όλες οι βιομηχανικές περιοχές με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Και επειδή συνήθως οι θέσεις αυτές δεν απέχουν πολύ από την κεντρική σιδηροδρομική γραμμή, σε πολλές περιπτώσεις αυτό δεν είναι από τα πιο σύνθετα πράγματα. Για αυτό και για εμάς, είναι ψηλά στις προτεραιότητες, να προχωρήσουμε δηλαδή σύντομα σε συμφωνίες με τις κατά τόπους ΒΙΠΕ και να βρούμε τον τρόπο να δημιουργήσουμε σιδηροδρομικές συνδέσεις.
- Ο Οργανισμός έχει κάποιο σχεδιασμό για την αξιοποίηση του μετρικού δικτύου με διαδρομές που έχουν ιστορική σημασία αλλά και τουριστικό ενδιαφέρον; Αν ναι, ποιες είναι οι διαδρομές που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας;
Το θέμα αυτό έχει ζητήματα προς επίλυση. Το πρώτο είναι διαδικαστικό, καθώς πρέπει να λυθούν τα διαδικαστικά θέματα και να καθοριστούν συγκεκριμένα ποιες είναι οι τουριστικές διαδρομές, ποιες ονομάζουμε και χαρακτηρίζουμε δηλαδή ως τουριστικές για να μπουν σε μία ξεχωριστή ατζέντα σχεδιασμού, μία ενέργεια, η οποία ήδη συντονίζεται αυτή τη στιγμή με το υπουργείο.
- Ποιες είναι οι γραμμές αυτές;
Οι γραμμές που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον είναι του Πηλίου, τμήματα του δικτύου της Πελοποννήσου, όπως το Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία και το Διακοφτό –Καλάβρυτα, η περιοχή του Νέστου και άλλες γραμμές στην Ελλάδα. Ωστόσο, επειδή μέρος του δικτύου αυτού παρέμεινε ανενεργό εδώ και χρόνια, χρειάζονται κονδύλια για να αναταχθεί. Το γεγονός αυτό, αποτελεί μία διαδικασία η οποία όπως ανέφερα και νωρίτερα χρειάζεται σχεδιασμό και ωρίμανση. Πρέπει να γίνει ένας σχεδιασμός ειδικά για την Πελοπόννησο που έχει ένα μεγάλο μετρικό δίκτυο, να γίνουν μελέτες και να επιδιώξουμε να φτιάξουμε ένα μοντέλο στο οποίο ο σιδηρόδρομος να είναι ένα μέρος της τουριστικής ανάπτυξης. Αυτός ο σχεδιασμός της ανάπτυξης του τουρισμού με βάση το Σιδηρόδρομο, χρειάζεται και άλλες δυνάμεις της χώρας να συνδράμουν για να δημιουργηθεί μια συνολική τουριστική αντιμετώπιση για τον τομέα αυτό, ούτως ώστε να μπορέσει να αποφέρει τα μέγιστα έσοδα για την ανάπτυξη της οικονομίας όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με αντίστοιχη τουριστική δυναμική, όπως η Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου