Ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών ανακάλεσε χθες την απόφαση που είχε λάβει την Κυριακή, μέσω της οποίας
έδινε εντολή στον ΟΣΕ σε συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς να καθαριστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2024.Δύο μέρες μόνο κράτησαν τα «έκτακτα μέτρα» για τον άμεσο καθαρισμό του σιδηροδρομικού δικτύου από τον ΟΣΕ, που αποφασίστηκαν μετά την πρόσκρουση τρένου με προορισμό τη Χαλκίδα σε πεσμένους κορμούς και τη διάτρηση του παρμπρίζ της μηχανής, το περασμένο Σάββατο
Η αρχή διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανακάλεσε χθες την απόφαση που είχε λάβει την Κυριακή, μέσω της οποίας έδινε εντολή να καθαριστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2024, και μόνο που δεν ζητά συγγνώμη από τον ΟΣΕ ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον συγκεκριμένο καθαρισμό.
Το φιάσκο της εντολής του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών) επαναφέρει τη συζήτηση για τα «ασυμβίβαστα» των προσώπων που όρισε η κυβέρνηση σε θέσεις ευθύνης για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Το θέμα των ασυμβιβάστων και της έλλειψης ανεξαρτησίας έχει τεθεί επανειλημμένως από την «Εφ.Συν.», όταν ορίστηκε η διοίκηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ με πολύμηνη καθυστέρηση τον Σεπτέμβριο του 2023. Στα όσα γράφαμε τότε, όμως, οφείλουμε να προσθέσουμε ότι ο αρμόδιος επικεφαλής του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, που έδωσε και ανακάλεσε την εντολή, υπήρξε επί χρόνια εργαζόμενος ως νομικός στο γραφείο του προέδρου του ΟΣΕ, Γιάννου Γραμματίδη.
Το χρονικό
-Μετά την παραλίγο σύγκρουση των δύο τρένων του προαστιακού από λάθος εντολή σταθμάρχη του ΟΣΕ την περασμένη Παρασκευή, το ίδιο απόγευμα, συρμός του οδοντωτού σταματά την πορεία του επειδή είχαν πέσει κορμοί δέντρων στις ράγες. Το επόμενο πρωί του Σαββάτου, άλλο τρένο με 35 επιβάτες προς Χαλκίδα δεν προλαβαίνει να σταματήσει και προσκρούει σε πεσμένους κορμούς κοντά στις Αφίδνες. Ενας κορμός σχίζει την καμπίνα του μηχανοδηγού και η κυκλοφορία των τρένων διακόπτεται επί ώρες.
-Την επόμενη μέρα, Κυριακή, στις 10 το πρωί, συνεδριάζει εκτάκτως το Συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και ενημερώνεται από «τον αναπληρωτή πρόεδρο και πρόεδρο του σιδηροδρομικού τομέα» Χρ. Παπαδημητρίου για την «αύξηση των συμβάντων που έχουν ως αιτία τον ανεπαρκή καθαρισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και δη την απομάκρυνση δέντρων και κλαδιών σε απόσταση ασφαλείας κατ’ ελάχιστον 10 μέτρων εκατέρωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής». Με ομόφωνη απόφαση «καλούνται οι υπεύθυνοι του ΟΣΕ σε συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς να προβούν σε άμεσο, πλήρη και αποτελεσματικό έλεγχο του συνόλου του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και να προβούν σε καθαρισμό όλων των επικίνδυνων για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων σημείων από δένδρα, κλαδιά και άλλα τυχόν φερτά υλικά». Θέτει, μάλιστα, σφικτή προθεσμία, λέγοντας ότι «ο έλεγχος και ο καθαρισμός οφείλει να συμβεί το συντομότερο δυνατό και το αργότερο έως τις 31/10/2024 και κατόπιν να επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και δη κατ’ ελάχιστον μια φορά κάθε μήνα»
-Τη Δευτέρα, καταγράφονται οι εμφανίσεις στην τηλεόραση του προέδρου του ΟΣΕ, Γιάννου Γραμματίδη, ο οποίος έχει από το Σάββατο δώσει συνέντευξη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, υποσχόμενος να λύσει τα προβλήματα με την ίδρυση «Σιδηροδρομικής Αστυνομίας»... Στην τηλεόραση, ο κ. Γραμματίδης παραδέχεται δημοσίως ότι δεν γνώριζε ότι ο οργανισμός που διοικεί έχει εκ του νόμου υποχρέωση καθαρισμού των γραμμών.
-Χθες Τρίτη και ώρα 2 το μεσημέρι, το Συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνεδριάζει και πάλι και προχωρά σε μια μεγαλοπρεπή κωλοτούμπα. Εκδίδει νέα απόφαση στην οποία ο Χρ. Παπαδημητρίου αναφέρει μεν τι αποφασίστηκε την Κυριακή για καθαρισμό των γραμμών έως τις 31/10/2024, αλλά δηλώνει ότι «σε καμία περίπτωση η σύσταση που εξέδωσε το Συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τον επείγοντα καθαρισμό της σιδηροδρομικής γραμμής της χώρας δεν αποτελεί μομφή στον ΟΣΕ»! Προστίθεται, μάλιστα, ότι «η σύσταση απευθύνεται σε όλους τους αρμόδιους φορείς και δεν υποδηλώνει υπαιτιότητα του ΟΣΕ για τη σημερινή κατάσταση, ενώ ζητά όλοι οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς να συνεργαστούν στην κατεύθυνση του άμεσου καθαρισμού της γραμμής».
-Παράλληλα με τη δήλωση μετανοίας τού υποτίθεται ελέγχοντος ΕΟΔΑΣΑΑΜ προς τον ελεγχόμενο ΟΣΕ, η απόφαση αναφέρει ότι αποφασίστηκε «να προγραμματιστεί την επόμενη εβδομάδα συνάντηση στην έδρα του ΟΣΕ, στην οποία θα τεθεί επί τάπητος το ζήτημα και όλα τα πρακτικά ζητήματα και θα αποφασισθεί η παράταση του χρονοδιαγράμματος καθαρισμού, ο οποίος δεν θα μπορεί να έχει ολοκληρωθεί στην αυστηρή και πολύ σύντομη προθεσμία που δόθηκε έως 31.10.2024»!
Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι η ανεξάρτητη αρχή που θα έπρεπε εκείνη να έχει αναλάβει την όλη διερεύνηση γύρω από το έγκλημα των Τεμπών και να αποκλείσει κάθε αλλοίωση αποδεικτικών στοιχείων και κάθε «μπάζωμα» που θα εμποδίσει όχι μόνο τον καταλογισμό ευθυνών αλλά και τον εντοπισμό των αιτίων προκειμένου να μην επαναληφθεί τέτοιο δυστύχημα. Ομως, η κυβέρνηση δεν την είχε στελεχώσει τότε. Το αποτέλεσμα; Η διερεύνηση ανατέθηκε από την Εισαγγελία σε εμπειρογνώμονες τροχαίων ατυχημάτων και από την κυβέρνηση (διά του προσφάτως απομακρυνθέντος γενικού γραμματέα Μεταφορών Ι. Ξιφαρά) σε τρία πρόσωπα δικής της επιλογής. Τότε η «Εφ.Συν.» σημείωσε ότι κάποια από αυτά είχαν πληρωθεί πρόσφατα από τον ελεγχόμενο ΟΣΕ για να συντάξουν μελέτες.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ απέκτησε διοίκηση τον Σεπτέμβριο του 2023, ενώ ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) εξέδιδε «Πόρισμα-ράπισμα για τα χάλια του ελληνικού σιδηροδρόμου», όπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» στις 19/9/2023. Μεταξύ πολλών άλλων, στο πόρισμα επισημαίνεται η έλλειψη ανεξαρτησίας του φορέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τον οποίο έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ την ίδια στιγμή είναι υπεύθυνο και για τον ΟΣΕ.
Οταν ανακοινώνεται η σύνθεση του συμβουλίου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η «Εφ.Συν.» επισημαίνει (22/9/2023) ότι πλάι στον ορισθέντα πρόεδρο Αθανάσιο Μπίνη (παραιτήθηκε λίγο αργότερα) τοποθετείται αναπληρωτής του και αρμόδιος για τον σιδηρόδρομο ο Χρ. Παπαδημητρίου που έως εκείνη τη στιγμή ήταν νομικός σύμβουλος στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), δηλαδή φορέα που επίσης μπορεί να βρεθεί σε θέση ελεγχόμενου.
Τέλος Απριλίου 2024 ορίζεται πρόεδρος του ΟΣΕ ο νομικός Γιάννος Γραμματίδης. Και στις 11/6/2024, ο ερευνητικός ιστότοπος datajournalists.co.uk σε ρεπορτάζ τού υπογράφοντος και του Βαγγ. Τριάντη με τίτλο «Τα ασυμβίβαστα των Τεμπών έχουν ονοματεπώνυμο» αποκαλύπτει ότι ο Χρ. Παπαδημητρίου ήταν επί σειρά ετών αμειβόμενος ως «ανώτερος συνεργάτης» στη δικηγορική εταιρεία του Γιάννου Γραμματίδη. Ποιος μπορεί, λοιπόν, να αποκλείσει ότι ο κ. Γραμματίδης, ως πρώην εργοδότης και ταυτόχρονα εκλεκτός της κυβέρνησης, δεν άσκησε πίεση στον ελεγκτή του για να αλλάξει την απόφαση περί καθαρισμού των γραμμών, δηλώνοντας ότι δεν έχει την αποκλειστική ευθύνη, αλλά ζητώντας και... συγγνώμη για την αυστηρότητα;
Αν η πρώτη απόφαση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν λάθος, δεν υπάρχει θέμα για τον Χρ. Παπαδημητρίου; Αν πριν από τις 31/10/2024 πέσει και πάλι ένα τρένο σε πεσμένο κορμό, ποιος θα έχει την ευθύνη; Ο φόβος της κυβέρνησης για τα Τέμπη και η επιλογή της να διορίζει αφειδώς στον σιδηρόδρομο νομικούς και οικονομολόγους αντί για πρόσωπα με τεχνική γνώση του αντικειμένου οδηγεί σε αλλεπάλληλες αστοχίες.
www.efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου