Κάθε αποκρατικοποίηση έχει μπόλικο παρασκήνιο . Κάθε αποκρατικοποίηση έχει " πόλεμο " επιχειρηματικών συμφερόντων. Κάθε αποκρατικοποίηση έχει φήμες, άλλοτε βάσιμες και άλλοτε αβάσιμες.
Στον σιδηρόδρομο, τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εταιρεία που διαχειρίζεται τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές), όσο και η
Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) βρίσκονται σε φάση αποκρατικοποίησης.
Του Φώτη Φωτεινού - Metaforespress.gr
Την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικούν οι Ρωσικοί (RZD), Γαλλικοί (SNCF) και Ρουμανικοί (GFR) σιδηρόδρομοι. Αντίστοιχα, την ΕΕΣΣΤΥ οι Ρωσικοί σιδηρόδρομοι, η γερμανική Siemens και η γαλλική Alstom.
Ήδη, στελέχη της Siemens και της Alstom έχουν επισκεφθεί εγκαταστάσεις της ΕΕΣΣΤΥ. Αν και τις πρώτες φορές, εδιώχθησαν από σιδηροδρομικούς, στην συνέχεια επιθεώρησαν χώρους εργοστασίων και μηχανοστασίων.
Σύμφωνα με στελέχη που παρακολουθούν την αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, η Siemens είναι η εταιρεία που δείχνει πιο έντονο ενδιαφέρον. Ωστόσο, λόγω του «κακού ονόματος» που διαθέτει στην Ελλάδα, ελέω του σκανδάλου των μιζών και του αμφισβητήσιμου, κατά πολλούς, φιλικού διακανονισμού με το ελληνικό δημόσιο, ακούγεται ότι εξετάζει τη σύσταση κοινοπραξίας με την Alstom. Μάλιστα, στο κοινοπρακτικό σχήμα ενδέχεται να κατέβει επικεφαλής η γαλλική και όχι η γερμανική εταιρεία για προφανείς λόγους.
Η τυχόν σύμπραξη Siemens και Alstom δεν ξενίζει κανέναν, αφού είναι γνωστό ότι, αυτήν την περίοδο, κορυφώνονται οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά του ενεργειακού βραχίονα της Alstom από τη Siemens, με έτερο διεκδικητή την αμερικανική General Electric.
Οι χρυσοφόρες διεταιρικές συμβάσεις
Για την ΕΕΣΣΤΥ, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι έχει περισσότερες πιθανότητες αποκρατικοποίησης από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό, διότι η ΕΕΣΣΤΥ πρόκειται να υπογράψει, πιθανότατα 10ετές (5+5), συμβόλαιο για τη συντήρηση και τεχνική υποστήριξη των βαγονιών που χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κάτι το οποίο ερμηνεύεται σε ετήσια έσοδα, τουλάχιστον, 22 εκατ. ευρώ.
Επί του παρόντος και με δεδομένες τις επιχειρησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ΕΕΣΣΤΥ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδέχεται να οδηγηθεί στην ενοικίαση τροχαίου υλικού από τρίτους, με πιο πιθανούς προμηθευτές (ποιους άλλους;) τη Siemens και την Alstom.
Ξέχωρα της ανωτέρω υπόθεσης, το σίγουρο είναι ότι, όποιος αγοράσει την ΕΕΣΣΤΥ, θα έχει στα χέρια του ένα «χρυσοφόρο» συμβόλαιο για την συντήρηση των βαγονιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το 2013, το εν λόγω κονδύλι, ανερχόταν στα 21,9 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, ακούγεται ότι θα αυξηθεί, τουλάχιστον, στα 28,5 εκατ. ετησίως με την υπογραφή των διεταιρικών συμβάσεων, παρόλο που το έργο θα παραμείνει το ίδιο (ίδιο τροχαίο υλικό, ίδια δρομολόγια).
Αυξήσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσω της ΕΕΣΣΤΥ;
Στην σιδηροδρομική πιάτσα φημολογείται ότι για την αύξηση των τιμολογίων πιέζουν οι επίδοξοι αγοραστές της ΕΕΣΣΤΥ. Μάλιστα, σε εύλογα παράπονα στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα χρειαστεί να καταβάλλει μεγαλύτερο αντίτιμο για την συντήρηση των βαγονιών, οι επίδοξοι μνηστήρες της ΕΕΣΣΤΥ ακούγεται ότι αντιπρότειναν έως και διπλασιασμό εισιτηρίων!
Επισημαίνεται, μάλιστα, ότι πριν από την υπογραφή των διεταιρικών συμβάσεων μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, ο προτιμητέος αγοραστής της ΕΕΣΣΤΥ θα έχει σημαίνοντα ρόλο στην υπογραφή της.
«Προίκα» της ΕΕΣΣΤΥ δεν είναι μόνο τα βαγόνια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά δυνητικά τα βαγόνια όλων των μέσων σταθερής τροχιάς, δηλαδή μετρό, τραμ και ηλεκτρικός, οπότε η πελατεία και ο τζίρος αυξάνονται δραματικά.
Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι παραμένει άγνωστο το τίμημα, γύρω από την σύμβαση που θα υπογράψει η ΕΕΣΣΤΥ με το ελληνικό δημόσιο, για το τροχαίο υλικό που δεν θα χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και σε αυτήν την περίπτωση, ακούγεται ότι ίσως το δημόσιο, με επιβλέποντα τον ΟΣΕ, «υπερκοστολογήσει» την σύμβαση, προς τον συμφέρον των δυνητικών αγοραστών της ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή τις Alstom – Siemens.
Γενικότερα, η ΕΕΣΣΤΥ θεωρείται «φιλέτο», με απώτερο στόχο τη σύναψη συμβολαίων και με σιδηροδρομικές εταιρείες γειτονικών χωρών, όπως Σερβία και Βουλγαρία.
Γι΄ αυτό το λόγο, η εταιρεία πρόκειται να αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις που διαθέτει στη Βόρεια Ελλάδα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Μεταφορών, ο ιδιώτης που θα εξαγοράσει την εταιρεία χρειάζεται να επενδύσει τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ σε υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό, τα οποία (πιθανότατα) θα αφαιρεθούν από το τίμημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου