"Στο Κόκκινο Πάτρας 107.7» και στους δημοσιογράφους Βίκυ Δρακούλη και Θάνο Χριστακόπουλο μίλησε ο γ.γ. του Υπουργείου Υποδομών, Θανάσης Βούρδας, ο οποίος αναφέρθηκε στην προμελέτη, που παρουσίασε στους κατοίκους του Καστελοκάμπου για την διέλευση
του τρένου από Ρίο έως Αγ. Διονύσιο, για την σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και για τις τελευταίες εξελίξεις, που αφορούν την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου.
Πότε θα φτάσει το τρένο στο Αίγιο, ύστερα και από την αυτοψία, που πραγματοποιήσατε ;
«Μέσα στο Μάρτιο θα έχουν ολοκληρωθεί οι δοκιμές και θα μπει σε λειτουργία η γραμμή από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο. Ήδη είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την εργολαβία της ηλεκτροκίνησης και πιστεύουμε μέχρι τον Φεβρουάριο θα έχει υπογραφεί και η σχετική σύμβαση προκειμένου να ηλεκτροκινηθεί και αυτό το κομμάτι. Ο σχεδιασμός είναι μέχρι Φεβρουάριο-Μάρτιο να έχουν ηλεκτροκινηθεί όλες οι υπολειπόμενες εργολαβίες και για το κομμάτι, που αφορά Ροδοδάφνη- Ψαθόπυργο, που πρέπει να κατασκευαστεί. Αμέσως μετά η εργολαβία, που θα ολοκληρώσει και την έλευση του τρένου στην Πάτρα».
-Μέχρι το Ρίο πότε θα φτάσουμε;
«Είχαμε την ευκαιρία στους φορείς και στους κατοίκους του Καστελόκαμπου να τους παρουσιάσουμε την οριστική προμελέτη και για το τμήμα, που αφορά την έλευση του τρένου από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου, και την οριστική προμελέτη σε σχέση με το κομμάτι της υπόγειας διέλευσης από την Κανελλοπούλου. Αμέσως μετά υπάρχουν οριστικές μελέτες μέχρι τον Άγιο Διονύσιο για βυθισμένη πια διέλευση. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου θα έχει προκηρυχθεί όλο το έργο, όπου θα συμπεριλαμβάνονται και οι οριστικές μελέτες να γίνουν μέσα στο α' 8μηνο της εργολαβίας για την διαδρομή Άγ. Διονύσιος-Άγ. Ανδρέας στη υπόγεια διέλευση και Πειραϊκή- Πατραϊκή. Ο προγραμματισμός είναι μέχρι το 2022 να έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι μέχρι τον Άγ. Διονύσο και το 2023 μέχρι την Πειραϊκή- Πατραϊκή, προκειμένου εκεί οριστικά να μιλάμε για την σύνδεση του λιμανιού και του καινούργιου εμπορικού τμήματος με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της πόλης».
-Πώς αντέδρασαν οι κάτοικοι του Καστελόκαμπου όταν είδαν την προμελέτη της υπόγειας διέλευση του τρένου από την περιοχή τους;
«Πέρυσι το καλοκαίρι ήμασταν πολύ ειλικρινείς μαζί τους. Τους είχαμε πει ότι για να σας πούμε ότι θα γίνει, θα πρέπει να μπορέσουμε να δούμε ότι και τεχνικά και οικονομικά μπορεί να υποστηριχθεί αυτό το εγχείρημα. Στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού, που είχαμε καταλήξει ότι και τα δυο μπορούσαν να γίνουν, ανακοίνωσε την οριστική λύση, που θα γίνει για την περιοχή του Καστελόκαμπου. Νομίζω ότι υπάρχει ικανοποίηση στους κατοίκους της περιοχής, καθώς η ήδη εκτελούμενη εργολαβία θα συνεχιστεί με βυθισμένο τρένο, ενώ συζητήσαμε και κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες. Ήδη έχει μιλήσει η αρμόδια διεύθυνση της ΕΡΓΟΣΕ με τις τεχνικές υπηρεσίες του Δ. Πατρέων προκειμένου να κατατεθεί και επισήμως η σχετική προμελέτη, να γίνουν, αν υπάρχουν κάποιες παρατηρήσεις, για να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης. Την έλευση του τρένου στην Πάτρα, την συζητά η πόλη με τα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης, από το 1998. Έχει ακούσει δεκάδες χρονοδιαγράμματα σε σχέση με την εκτέλεση και τον τρόπο, έχει παραπλανηθεί και κάποιες φορές σε σχέση με τον τρόπο, που θα έρθει στην Πάτρα. Τώρα είδαν πραγματικά και τα χρονοδιαγράμματα και τα σχέδια, που τους δείχνουμε, είναι μια απτή πραγματικότητα, γιατί βλέπουν και όμορα στις γύρω περιοχές ότι εξελίσσονται εργολαβίες. Κατάλαβαν ότι δεν ήρθαμε να "πουλήσουμε φύκια για μεταξωτές κορδέλες", θέλουμε να ήμασταν σίγουροι ότι όταν τους λέμε κάτι, θα γίνει και σε αυτή την φάση βρισκόμαστε σήμερα».
-Είχαν συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια να τους υπόσχονται πολλά και να μην γίνονται.
«Όταν ξεκίνησε η κουβέντα με τους κατοίκους του Καστελόκαμπου, θυμάμαι την έκπληξή τους για την υφιστάμενη εργολαβία (ο τίτλος της το 2014 ήταν Ψαθόπυργος-Ρίο), ήταν όλοι απόλυτα σίγουροι ότι η εργολαβία σταματούσε στο Ρίο. Ήταν κάτι, που έκρυβε ένα ολόκληρο πολιτικό προσωπικό από τους κατοίκους, διότι η εργολαβία μέχρι τα Μποζαϊτικα είχε πάρει την έγκριση (δημοτικών συμβουλίων, περιφέρειας) και στους κατοίκους δεν είχε μιλήσει κανείς... Δώσαμε όλοι μαζί μια μάχη, που ήταν δύσκολη, και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για την διασφάλιση της χρηματοδότησης, όμως το σημαντικό είναι ότι αλλάξαμε όλη την μελέτη βιωσιμότητας του έργου, που υπήρχε τα τελευταία 15 χρόνια, προκειμένου να μπορέσουμε να εγκρίνουμε το έργο συνολικά και να το εντάξουμε σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Ήδη μέχρι το Ρίο το έργο φθάνει βυθισμένο και θα συνεχίσει σκεπασμένο και θα περάσει κάτω από το Χάραδρο, την Κανελλοπούλου και θα συνεχίσει βυθισμένο (δεν θα ανεβαίνει πουθενά πάνω από την στάθμη του εδάφους). Στα πλαίσια της οριστικής μελέτης, που θα εκτελεστεί με την εργολαβία, δεν θα συμπεριλαμβάνεται μόνο η κατασκευή του τρένου, αλλά και η ανάπλαση του χώρου, για να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι, χώροι άθλησης και θα αξιοποιούνται από τους πολίτες και θα αναβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής τους».
-Είναι μια τεράστια έκταση 6,5 χλμ τα κονδύλια για την ανάπλαση, που θα βρεθούν;
«Θα είναι στα πλαίσια της εργολαβίας τα κονδύλια αυτά και έχει ήδη προϋπολογιστεί η ανάπλαση. Έχουν διασφαλιστεί τα ποσά για την εκτέλεση της εργολαβίας και έχει μπει όλο με τεκμηριωμένη μελέτη βιωσιμότητας. Τα 45 εκατ. ευρώ αφορούν το τμήμα από το Ρίο- Κανελλοπούλου, ενώ διασφαλισμένα είναι και τα 130 εκατ. ευρώ, που απαιτούνται για το σύνολο του έργου μέχρι τον Άγ. Διονύσιο».
-Το τρένο στο λιμάνι θα φθάσει το 2023;
«Εκεί θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι μελέτες, που θα αφορούν την υπόγεια διέλευση από τον Άγ. Διονύσιο- Άγ. Ανδρέα- Πειραϊκή Πατραϊκή για να δούμε τον οριστικό τρόπο διέλευσης. Μετά την παραχώρηση του παραλιακού μετώπου από την κυβέρνηση στην Πάτρα, είχαμε πει ότι δεν θέλουμε να είναι τείχος ο σιδηρόδρομος προς αυτό. Αποτελεί πρόκληση βέβαια για την τοπική κοινωνία και για τις τοπικές αρχές ο τρόπος, που θα αξιοποιήσουν την παραχώρηση, που μετά από πολλά χρόνια μια κυβέρνηση υλοποίησε. Για αυτό η οριστικοποίηση των τελικών μελετών (υπόγεια διέλευση Άγ. Διονύσιο- Άγ. Ανδρέα) θα βγουν τα στοιχεία από την εργολαβία, τα στοιχεία, που σας ανέφερε και αμέσως μετά θα προκηρυχθεί το συγκεκριμένο έργο».
- Όταν πριν από 2 χρόνια είχε έρθει ο κ. Σπίρτζης στην Πάτρα είχε παρουσιάσει δυο σενάρια. Επιλέγεται το πρώτο ουσιαστικά, που θα ανεβαίνει το τρένο στον Άγ. Ανδρέα και θα προχωρά στην παλιά γραμμή;
«Αυτό θα μας το δείξει η οριστική μελέτη, για να δούμε αν οι κλίσεις επιτρέπουν να ανέβει στο συγκεκριμένο τμήμα ή να ανέβει πιο κάτω. Οι προμελέτες μας δείχνουν ότι μπορεί να ανέβει η υπόγεια διέλευση στον Άγ. Ανδρέα, εκεί όμως είναι αντικείμενο της οριστικής μελέτης για το πως θα γίνει η διέλευση μέχρι την Πειραϊκή- Πατραϊκή».
-Θα μπορούσε να είναι και μονή η γραμμή εκεί;
«Για να είμαστε ξεκάθαροι η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί κανένα έργο με μονή γραμμή και αυτό ήταν το βασικό μας θέμα και αυτό θα αυξάνει το κόστος, και δώσαμε μάχη για να διασφαλίσουμε αυτές τις χρηματοδοτήσεις».
- Μια κριτική που δέχεστε σήμερα από μερίδα του τοπικού τύπου είναι ότι εξαγγέλλετε έργα όπως π.χ. την υπογειοποίηση από τον Άγ. Διονύσιο μέχρι τον Άγ. Ανδρέα χωρίς να υπάρχουν εξασφαλισμένα να απαιτούμενα κονδύλια. Τι γίνεται με αυτή την υπόθεση;
«Καταρχήν δεν ισχύει αυτό. Το γεγονός ότι εντάξαμε με μελέτη βιωσιμότητας το όλον του έργου μέσα στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της χώρας σημαίνει ότι το σύνολό του είναι χρηματοδοτήσιμο. Το μόνο που απομένει είναι οι οριστικές μελέτες που θα εκπονηθούν στα πλαίσια της εργολαβίας του Αγ. Διονυσίου για να κατατεθεί αμέσως μετά η πρότασης χρηματοδότησης για το κομμάτι Αγ. Διονύσιος-Αγ. Ανδρέας-Πειραϊκή Πατραϊκή το οποίο είναι χρηματοδοτήσιμο και από το ΣΕΦ και από τα κοινοτικά προγράμματα. Δεν τίθεται θέμα με αυτό το κομμάτι. »
- Με το θέμα του εμπορικού τμήματος του λιμανιού τι γίνεται;
«Το θέμα που τίθεται είναι ότι για πολλά χρόνια έλεγαν στην πόλη διάφοροι ότι είστε πόλη εισόδου και στρατηγικό λιμάνι αλλά στο στρατηγικό πλαίσιο μεταφορών που ήταν το πλαίσιο με βάση το οποίο χρηματοδοτούνταν η χώρα από την Ε.Ε. το λιμάνι της Πάτρας δεν ήταν μέσα. Δεν είχε χαρακτηριστεί ποτέ διεθνές. Είχαμε την εξής πρωτοτυπία: μέσα στο σχέδιο υπήρχαν 26 διεθνή εμπορευματικά λιμάνια και δεν είχε μέσα την Πάτρα και την Αλεξανδρούπολη, δηλαδή δύο κομβικά σημεία της χώρας. Με απόφαση του Υπουργού το Φθινόπωρο εντάχθηκε το λιμάνι της Πάτρας ως διεθνές εμπορευματικό λιμάνι γιατί είναι προϋπόθεση για να χρηματοδοτηθεί. Αυτό έγινε και αυτό που συζητήσαμε με τον ΟΛΠΑ και τους Φορείς είναι ότι ήδη έχει ξεκινήσει η επικαιροποίηση των μελετών για την τρίτη φάση του λιμανιού προκειμένου μετά να έχουμε οριστικές μελέτες για να καταθέσουμε την πρόταση χρηματοδότησης του έργου.»
- Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα; Ποια θα μπορούσαν να είναι τα χρονοδιαγράμματα για το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού;
«Για το λιμάνι τώρα ξεκινάει η διαδικασία επικαροποίησης των μελετών. Αυτό σημαίνει ότι το 2019 είναι η χρονιά που θα γίνει η οριστικοποίηση των μελετών, συντάσσεται ο φάκελος διεκδίκησης της χρηματοδότης ως να διεκδικήσουμε ευρωπαϊκούς πόρους που δεν δικαιούνταν η Πάτρα όπως είχε χαρακτηριστεί το λιμάνι. Θα χρειαστεί κι εθνικούς πόρους γι’ αυτό είμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας για την χρηματοδότησή του.»
-Η Πατρών-Πύργου είναι ένα βασανισμένο έργο που υπήρχε στον αρχικό σχεδιασμό της Ολυμπίας Οδού, απεντάχθηκε όμως και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε τις διαδικασίες από την αρχή, σπάζοντάς το σε 8 εργολαβίες. Που βρισκόμαστε και πότε θα ξεκινήσουν εργασίες;
«Ευτυχώς μετά τη διαδικασίας της εξαίρεσης από την τότε παραχώρησης προχώρησε η κυβέρνηση στη διαδικασία που περιγράψετε με την οποία εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση του έργου. Σήμερα στην φάση όπου οι 5 από τις 8 εργολαβίες έχουν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις επόμενες ημέρες έρχεται και η 6η, ώστε στις αρχές του χρόνου να εγκριθούν από τη Βουλή. Αυτό σημαίνει ότι στις 6 εργολαβίες θα έχουν υπογραφεί οι εργολαβίες μέχρι τις 30 Ιανουαρίου, ώστε μέσα στον Φεβρουάριο να στηθούν εργοτάξια. Σε αυτό το διάστημα νομίζουμε ότι και οι άλλες δύο εργολαβίες θα προχωρήσουν.»
-Δηλαδή θα προχωρήσετε με τις 6 και όταν υπάρξει απεμπλοκή με τις υπόλοιπες θα πάρουν και αυτές μπροστά;
«Εννοείται ότι αμέσως όταν υπάρξει απεμπλοκή σε σχέση με τις ενστάσεις από τις αρμόδιες αρχές θα προωθηθούν με την ίδια διαδικασία ώστε να υπογραφούν οι συμβάσεις.»
-Πώς δικαιολογείται η καθυστέρηση; Η αντιπολίτευση λέει ότι φθάνουμε στο 2019 και ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει εργασίες. Γιατί πήρε τόσο πολύ για να φτάσουμε στο τελικό στάδιο και να μπουν οι μπουλντόζες;
«Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει. Όλα αυτά τα λένε αυτοί που απένταξαν το έργο και το κατέστησαν μη χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε.. Αυτό σημαίνει ότι ξεκινήσαμε τη διαδικασία της βιωσιμότητάς τους από την αρχή. Κατηγορούσαν τον υπουργό και την κυβέρνηση γιατί πήγε σε 8 εργολαβίες που ήταν ο μοναδικός τρόπος για να χρηματοδοτηθεί. Θεωρώ ότι είναι και αμετανόητοι. Βλέπουν τη διαδικασία να προχωράει κανονικά και είναι σαν κοιτάνε στον καθρέφτη και λένε ότι δεν είναι αυτοί. Νομίζω ότι όλοι έχουν καταλάβει πια ότι είναι αυτή η κυβέρνηση που πήρε όλα τα σωστά μέτρα για να γίνει αυτός ο δρόμος. Αυτό είναι κάτι που κατασκευαστικά θα το βιώσουμε από τον Φεβρουάριο και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε έναν νέο δρόμο, που τώρα κοστίζει όντως ανθρώπινες ζωές. Ο Υπουργός σε όλες τις συναντήσεις που γίνονται στις Βρυξέλλες έχει βάλει το θέμα ότι δεν είναι δυνατόν στα κριτήρια που βάζει η Ε.Ε. να υπάρχουν μόνο αριθμητικοί όροι σε σχέση με τη διακίνηση αυτοκινήτων και να μην μπαίνει το κοινωνικό κόστος, η ανθρώπινη ζωή και απώλεια ως κριτήριο. Έχουμε βαρεθεί να ακούμε αυτή την κριτική, εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ότι κάνουμε το έργο. »
-Εσείς έχετε καταλάβει γιατί το είχαν απεντάξει αυτό το κομμάτι;
«Δεν μας έχουν απαντήσει ποτέ. Όλους μας έχει υποψίασει το γεγονός ότι απένταξαν το μισό έργο αλλά το κόστος έμεινε το ίδιο. Πρέπει κάποια στιγμή να μας εξηγήσουν. Εγκαλούν εμάς επειδή το υλοποιούμε και δεν έχουν απαντήσει γιατί το έχουν απεντάξει.
-Τι γίνεται με την επέκταση του Προαστιακού από την Πάτρα στην Κάτω Αχαΐα;
«Η ενημέρωση που έχω από την ΕΡΓΟΣΕ είναι ότι η εργολαβία που υπάρχει για την συντήρηση της γραμμής ολοκληρώνεται στο τέλος του χρόνου άρα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 πρέπει να δρομολογηθεί η λειτουργία του Προαστιακού προς την Κάτω Αχαΐα. Με τον Περιφερειάρχη θα κουβεντιάσουμε και την αλλαγή στο τρόπο παροχής των διπλωμάτων. Δυστυχώς η αναίτια αποχή των εξεταστών έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Γνωρίζουν ότι για τα χρήματα που ζητάνε, το άρθρο δεν έχει αλλάξει ποτέ. Θα πάρουν και αναδρομικά και μετά την ψήφιση του Νόμου. Έχει κάποιες γκρίζες ζώνες σε σχέση με το γιατί γίνεται.»
-Όλο το διάστημα που θα κατασκευάζεται η νέα υπογειοποιημένη γραμμή τι θα γίνει με τη λειτουργία του Προαστιακού της Πάτρας;
«Είναι δεδομένο ότι όπου γίνεται κατασκευαστικό έργο στην ήδη υφιστάμενη γραμμή δεν μπορεί παράλληλα να δεν μπορεί να λειτουργεί παράλληλα. Επειδή το είχα ακούσει από τον Αντιπεριφερειάρχης δεν ξέρω τι αντίληψη έχει για την κατασκευή των έργων, πάντως δεν γίνεται δύο πράγματα να γίνονται παράλληλα. Όπου θα γίνονται εργασίες προφανώς θα γίνεται διακοπή του Προαστιακού και αντικατάστασή του από δρομολόγια λεωφορείων όπου κρίνεται απαραίτητο. Δεν θα έχουμε δύο παράλληλες γραμμές, εκεί που θα λειτουργεί το τρένο, θα λειτουργεί και ο Προαστικός, άρα αναμόρφωση του τρένου σημαίνει και πολύ καλύτερη λειτουργία του Προαστιακού. Θα έχουμε ένα αξιόπιστο σιδηρόδρομο που θα έχει και προαστιακά χαρακτηριστικά.»
-Με το τραμ τι θα γίνει;
«Το είπε και ο Υπουργός ότι για την πλευρά της πόλης μετά τον Άγ. Ανδρέα στον σχεδιασμό προβλέπεται και η δημιουργία κάθετων αξόνων τραμ, όμως αυτό υπάρχει σε επίπεδο προμελέτης αυτή την στιγμή. Η στόχευση είναι να το εντάξουμε στο έργο αλλά πρέπει να έχουμε τις οριστικές μελέτες για να ξέρουμε τον τρόπο διέλευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου