Της Δήμητρας Πανανού
Το παραπάνω, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες του real.gr, εμπεριέχεται στο πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (www.edapo.gr), που αναμένεται να ανακοινωθεί αύριο και στο οποίο τονίζεται ότι η ύπαρξη της χημικής ουσίας «ξυλόλιο» δεν δικαιολογείται στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Στο πλαίσιο αυτό, η δικαιοσύνη καλείται να διερευνήσει ακόμα μία κρίσιμη πτυχή της υπόθεσης, την προέλευση της ιδιαίτερα εύφλεκτης ουσίας που εντόπισαν οι αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ). Με άλλα λόγια, πώς βρέθηκε το ξυλόλιο στη λαμαρίνα της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Τα ευρήματα
Στις εκθέσεις εξετάσεων δειγμάτων του ΓΧΚ, μεταξύ άλλων, περιγράφεται θεωρητικά η αποσύνθεση του ελαίου μετασχηματιστή όταν αυτό καίγεται ή εκτίθεται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και αναφέρονται τα πιθανά προϊόντα αποσύνθεσης. Όμως, στην εξέταση δείγματος που έχει ληφθεί από την εξωτερική επιφάνεια μιας από τις ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η έκθεση εντοπίζει την ύπαρξη ξυλολίου, μιας ουσίας που δεν δικαιολογείται, ούτε ως συστατικό αλλά ούτε και από τα πιθανά προϊόντα της καύσης του ελαίου των μετασχηματιστών.
Τα δείγματα που εξετάστηκαν από την αρμόδια δημόσια υπηρεσία ελήφθησαν στις 29/3, δηλαδή 29 μέρες μετά τη σύγκρουση. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η δειγματοληψία θα έπρεπε να γίνει μέσα στις πρώτες 24 ώρες προκειμένου να εντοπιστούν ίχνη πτητικών ουσιών. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη παρά μόνο με μεγάλη χρονική καθυστέρηση και μετά από αιτήματα των δικηγόρων των οικογενειών και των τεχνικών τους συμβούλων.
Ερωτήματα
Σημειώνεται ότι το ξυλόλιο χρησιμοποιείται ως διαλύτης στη χημική βιομηχανία αλλά επειδή τα χαρακτηριστικά του προσομοιάζουν με της βενζίνης χρησιμοποιείται και στη νοθεία καυσίμων. Η νοθεία πραγματοποιείται με την ανάμειξη της LPR με απλή αμόλυβδη ή κάποιους αρωματικούς διαλύτες (όπως είναι το τολουόλιο, το ξυλόλιο, το βενζόλιο κτλ. που χρησιμοποιούνται στη χημική βιομηχανία). Οι τελευταίοι, παρ’ ότι δεν πρόκειται να δημιουργήσουν πρόβλημα στα αυτοκίνητα των ανυποψίαστων οδηγών, είναι πολύ επικίνδυνοι για το περιβάλλον (σ.σ.: είναι καρκινογόνοι και επιβαρύνουν τη φωτοχημική ρύπανση), ενώ είναι και τοξικοί, σε περίπτωση, π.χ., που χυθεί βενζίνη πάνω στο δέρμα).
Όπως προέκυψε από την έρευνα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (www.edapo.gr) περίπου τα μισά θύματα της πολύνεκρης σιδηροδρομικής τραγωδίας βρέθηκαν απανθρακωμένα, ενώ μέχρι και σήμερα η Πυροσβεστική Υπηρεσία δεν έχει καταφέρει να εντοπίσει την καύσιμη ύλη που οδήγησε στην εκδήλωση της φωτιάς η οποία χαρακτηρίζεται ως «μη φυσιολογική και αναμενόμενη».
Τα μέλη της Επιτροπής των ειδικών προχώρησαν μάλιστα στη χαρτογράφηση της θέσης που είχαν τα θύματα της τραγωδίας ανά βαγόνι, με στόχο να εκτιμηθούν, με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, οι συνθήκες που οδήγησαν στους θανάτους και τους τραυματισμούς. «Περίπου τα μισά θύματα της τραγωδίας στα Τέμπη βρέθηκαν απανθρακωμένα. Δεν ξέρουμε αν όλοι πέθαναν από τη φωτιά. Όμως, είναι απίθανο όλοι να κατέληξαν από τη σύγκρουση και στη συνέχεια να κάηκαν», έχει δηλώσει ο Κωνσταντίνος Λακαφώσης, Μηχανολόγος- Αεροναυπηγός Μηχανικός, πραγματογνώμονας ατυχημάτων και μέλος της Επιτροπής, συμπληρώνοντας ότι «όσο περνάει ο καιρός και μέχρι το δικαστήριο, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι περισσότεροι μάρτυρες, που έχουν βιώσει ένα μεγάλο σοκ, θα συνεισφέρουν με τα όσα είδαν και άκουσαν στο να αποκαλυφθεί η αλήθεια».
Εξηγήσεις
Σύμφωνα με τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνω των οικογενειών των θυμάτων στα Τέμπη, στα δύο πορίσματα των κρατικών αρχών που έχουν παραδοθεί υπάρχουν ακόμα πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Όπως ισχυρίζονται, τα δυο πορίσματα δεν ασχολούνται καθόλου με τα θύματα και τους τραυματίες, σαν να είναι αυτονόητη η αιτία θανάτου, σαν να μην υπάρχει κανένα ερώτημα για τον μηχανισμό που οδήγησε στην απανθράκωση 29 ανθρώπων και στον βαρύτατο τραυματισμό αρκετών ακόμα.
Παράλληλα, αμφισβητούν πλέον ξεκάθαρα την προβαλλόμενη εξήγηση για την πρόκληση της φωτιάς που ρίχνει όλη την ευθύνη στα έλαια των μετασχηματιστών της ηλεκτρομηχανής. Πιο συγκεκριμένα, στο τελευταίο πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων αναφέρεται ότι η πυρκαγιά οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη καύσιμης ύλης, δηλαδή στα υλικά κατασκευής των βαγονιών (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και στο πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες), που βρέθηκαν κοντά και πάνω από τον καιόμενο μετασχηματιστή ισχύος της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62.
Εάν βεβαίως ισχύει αυτή η θεωρία βασικό ερώτημα παραμένει αν έχει κάνει κάποια ενέργεια ο ΟΣΕ ή η Hellenic Train για να μειώσει τον κίνδυνο παρόμοιου περιστατικού σε δρομολόγιο που γίνεται με ίδιου τύπου ηλεκτρομηχανή. Οι οικογένειες των θυμάτων αναμένουν μια επίσημη και ξεκάθαρη απάντηση για τα ζητήματα πυρασφάλειας. Αν, δηλαδή, είναι όλα σωστά στον σχεδιασμό και στα υλικά κατασκευής των ηλεκτρομηχανών και των επιβατικών βαγονιών που συνεχίζουν να κυκλοφορούν στο δίκτυο των σιδηροδρόμων και αν έχει ελέγξει η ΡΑΣ τη συμμόρφωση με το πρότυπο EN_45545-2 που ορίζει τα υλικά κατασκευής των βαγονιών ώστε να μην είναι «καύσιμη ύλη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου