To Βρετανικό Μοντέλο σε πλήρη εξέλιξη.....
Παρέμβαση του Προέδρου του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Θεοφανόπουλου
Το έργο φιλοδοξούσε να αναλάβει η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά... ατύχησε αφού η μητρική το ανέθεσε σε εργολάβους
Την επίσπευση της μεγάλης εργολαβίας για τη συντήρηση 2.500 χιλιομέτρων του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία αναμένεται να αποτελέσει ένα χρυσό συμβόλαιο τουλάχιστον πενταετούς διάρκειας, με προοπτική να φτάσει ακόμη και τη δεκαετία, και με ετήσια έσοδα 45 εκατ. ευρώ για τον ανάδοχο, επιθυμεί το υπουργείο Υποδομών.
Το «πάρτι» που ξεκινά για τους εργολάβους του ΟΣΕ (Ακτωρ, Τέρνα, J&P Αβαξ, ΜΕΤΚΑ κ.ά.) και τους ξένους μνηστήρες (Siemens, Alstom κ.ά.) προμηνύεται μεγάλο, αφού φυσικά η κυβέρνηση ξεκαθαρίσει τις πηγές χρηματοδότησης του μεγάλου πρότζεκτ που φιλοδοξούσε να αναλάβει η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά αναγκάστηκε να υποταχθεί στη βούληση της μητρικής εταιρείας να ανατεθεί σε ιδιώτες.
Οι διαδικασίες αναμένεται να τρέξουν άμεσα καθώς η κυβέρνηση επείγεται να διευθετήσει το θέμα εξαιτίας της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να διασφαλιστούν οι υποψήφιοι επενδυτές (Γάλλοι, Ρώσοι και Ρουμάνοι) που ζητούν εγγυήσεις για τη λειτουργία του δικτύου και να αποκλειστούν φαινόμενα επιβολής ρητρών για τυχόν καθυστερήσεις που θα προκαλέσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές. Ο μεγαλύτερος όμως πονοκέφαλος σε αυτό το στάδιο για τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών είναι να διασφαλιστούν οι πόροι που απαιτούνται για την προκήρυξη του έργου. Υπολογίζεται ότι μόνο για την ανάταξη του σιδηροδρόμου, ώστε να αντιμετωπιστούν οι βραδυπορίες που αποτελούν τη μεγάλη πληγή του σιδηροδρόμου, απαιτείται κονδύλι που προσδιορίζεται στο ύψος των 350 εκατ. ευρώ και για το οποίο μάλιστα υπάρχει μεγάλη προτεραιότητα. Το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνει φυσικά εκτεταμένες αλλά απλώς σημειακές παρεμβάσεις σε τμήματα του δικτύου που είναι στο κόκκινο. Το τελικό κονδύλι, το οποίο δεν αποκλείεται να αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω, θα καθοριστεί από την έκταση των διορθωτικών κινήσεων που θα γίνουν.
Στόχος είναι να ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις σε αυτό το επίπεδο στα σημεία που θα επιλεγούν, ώστε να μπορεί να «κουμπώσει» στη συνέχεια το συμβόλαιο της συντήρησης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Θεοφανόπουλο, αυτό το διάστημα μελετάται ένα χρηματοδοτικό σχήμα από τα συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες της ανάταξης και της συντήρησης, που είναι ένα σεβαστό ποσό. Απ’ αυτό θα καθοριστεί και το μοντέλο που θα επιλεγεί για τη σύμβαση χωρίς να έχει αποκλειστεί ακόμη και η ΣΔΙΤ. Το προσεχές διάστημα η κρατική χρηματοδότηση του Οργανισμού θα είναι μειωμένη.
Ο κ. Θεοφανόπουλος εξηγεί ότι ο λόγος είναι η μικρότερη μισθολογική δαπάνη λόγω αποχωρήσεων συνταξιοδότησης του προσωπικού, αλλά και η διεύρυνση των εσόδων από τα τέλη που εισπράττει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω της αύξησης του πελατολογίου της. Υπάρχει και μια τρίτη λύση που είναι η χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία ωστόσο δεν φαντάζει τόσο ελκυστική για δημοσιονομικούς λόγους. Το μοντέλο που θα επιλεγεί είναι καθαρά πολιτική απόφαση, αλλά εκφράζεται η βεβαιότητα ότι δεν θα αργήσει να «κλειδώσει», καθώς ο χρόνος είναι πολύ περιορισμένος. Μέχρι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλλει στον Οργανισμό μια τεράστια δαπάνη, που ανέρχεται συνολικά σε περίπου 110 εκατ. ευρώ, για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και του τροχαίου υλικού.
Ο ΟΣΕ θα βάλει τις προδιαγραφές στον διαγωνισμό και αναλαμβάνει τον έλεγχο της αποκατάστασης των έργων, όμως σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να συντηρήσει, όπως σημειώνουν τα στελέχη του, το δίκτυο σε τακτικούς κύκλους, όπως ορίζουν οι διεθνείς προδιαγραφές, με αποτέλεσμα να απαξιώνεται συνεχώς ο σιδηρόδρομος.
Ετσι επιλέχθηκε να ανατεθεί το συμβόλαιο σε ιδιώτη και μάλιστα με υποχρέωση να συντηρεί και το παλιό δίκτυο για όσο διάστημα θα εκτελούνται τα νέα έργα. Τα τελευταία θα παραλάβει στη συνέχεια ο ανάδοχος με τη λήξη της διετούς συντήρησης που προβλέπουν οι μεγάλες εργολαβίες του σιδηροδρόμου. Οπως τονίζουν από τον ΟΣΕ, η συντήρηση αυτού του δικτύου θα εκτινάξει τα κόστη καθώς πρόκειται για υπερσύγχρονα συστήματα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης και όχι για ένα δίκτυο 100 ετών που κατασκευάστηκε με παλιά υλικά. Ο ΟΣΕ θα εξακολουθήσει να είναι ιδιοκτήτης του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ οι ιδιώτες ανάδοχοι θα είναι κοινοπρακτικά σχήματα που εκτός από πείρα σε έργα πολιτικού μηχανικού θα πρέπει να διαθέτουν και πείρα ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης. Με άλλα λόγια, φωτογραφίζονται τα ήδη γνώριμα σχήματα που μονοπωλούν τα τελευταία χρόνια τα έργα του σιδηροδρόμου.
Από τον Οργανισμό αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ θα κρατήσει μόνο τη συντήρηση του δικτύου της Πελοποννήσου, όπου έχουν ανασταλεί τα δρομολόγια από το 2010.
newsmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου