Αλλωστε η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία υπάγεται στο Υπερταμείο, διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ακινήτων στη χώρα καθώς διαχειρίζεται συνολικά πάνω από 5.000 κτίρια και εκτάσεις που ξεπερνούν τα 100.000 στρέμματα.
Στην κορυφή του σχεδιασμού της εταιρείας, ο οποίος παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου PRODEXPO βρίσκεται η «μεταμόρφωση» των βασικών σταθμών στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά καθώς επίσης και η αξιοποίηση μικρότερων διατηρητέων σταθμών. Στόχος είναι τα εν λόγω ακίνητα να διαγράψουν τη δική τους πορεία αναβάθμισης ακόμα κι αν αυτή δεν συμβαδίζει με την πορεία του σιδηροδρόμου στη χώρα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σειρά μεγάλων προκλήσεων.
Στον πυρήνα της στρατηγικής και των παρεμβάσεων εντοπίζεται η επανατοποθέτηση των σιδηροδρομικών σταθμών στον αστικό ιστό, όχι απλώς ως υποδομών μετακίνησης, αλλά ως ζωντανών κυττάρων πόλης που θα συγκεντρώνουν μικτές χρήσεις συμπεριλαμβανομένων ξενοδοχείων, εστιατορίων, εμπορικών καταστημάτων, γραφείων, κλπ.
Οπως ανέφερε ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου, το 2026 θα είναι η χρονιά ωρίμανσης των σταθμών Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Αθηνών (Λαρίσης) και Πελοποννήσου. Ήδη η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει δημοσιεύσει δύο προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη των Σταθμών Θεσσαλονίκης και Πειραιά, ενώ προετοιμάζεται η πρόσκληση για το μεγάλο ακίνητο της Λάρισας που αφορά την ανάπτυξη ενός εμπορευματικού κέντρου εθνικής εμβέλειας.
Ψηλά στην ατζέντα έργων παραμένουν τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος: «Στόχος μας να μετατρέψουμε τη σιδηροδρομική περιουσία σε μοχλό ανάπτυξης και ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας» επισήμανε.
Παράλληλα υπό αξιοποίηση είναι πάνω από 100 διατηρητέοι σιδηροδρομικοί σταθμοί. Σύμφωνα μάλιστα με τον Χρήστο Κοσμά, Partner Real Estate Sector Leader της Deloitte Business Solutions, το έργο αναβάθμισης ενός σταθμού μπορεί να προσδώσει αξία τρεις φορές πάνω από το κόστος κατασκευής.
Αθήνα: Διπλός σιδηροδρομικός κόμβος με μητροπολιτική προοπτική
Στην πρωτεύουσα, η ανάπλαση επικεντρώνεται στο συγκρότημα των δύο σταθμών Λαρίσης και Πελοποννήσου, που μαζί συνιστούν το «Σιδηροδρομικό Συγκρότημα Αθηνών».
Οπως εξήγησε ο Παναγιώτης Γραμματόπουλος, Architect Engineer της G-P Architects ο σταθμός της Αθήνας λειτουργεί σήμερα ως ανελαστικό πολεοδομικό «φράγμα», διακόπτοντας τη συνέχεια του αστικού ιστού και απομονώνοντας τις εκατέρωθεν περιοχές. Η υπάρχουσα υποδομή δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις ενός μητροπολιτικού σταθμού, ενώ μέχρι τώρα οι όποιες παρεμβάσεις υπήρξαν αποσπασματικές, ανεπαρκείς και αναποτελεσματικές.
Το νέο όραμα θέτει ως προτεραιότητα την αύξηση της χωρητικότητας, τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση, την ελκυστικότητα του σταθμού και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης με στόχο να λειτουργήσει ως γέφυρα επανασυρραφής δύο αποκομμένων αστικών περιοχών.
Προβλέπεται η ενσωμάτωση εμπορικών δραστηριοτήτων, χώρων εστίασης, γραφειακών χώρων, φιλοξενίας, πολιτισμού και αναψυχής. Παράλληλα, διαμορφώνονται νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με επεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, ζώνες στάθμευσης Ι.Χ., ταξί και ΜΜΜ, καθώς και η κατασκευή υπόγειου πολυόροφου σταθμού αυτοκινήτων κάτω από την Πλατεία Λαρίσης στα αντολικά του σταθμού, ο οποίος θα συνδέεται με το δίκτυο μετρό.
Στο σκέλος των έργων, προβλέπεται:
Αποκατάσταση του ιστορικού κτιρίου του Σταθμού Λαρίσης εμβαδού 1.000 τ.μ. και του διατηρητέου κτιρίου του Σταθμού Πελοποννήσου αντίστοιχου εμβαδού με χρήσεις πολιτισμού ή εστίασης υψηλών προδιαγραφών.
Κατασκευή νέου πολυώροφου κτιρίου φιλοξενίας (6.000 τ.μ.) μεταξύ των δύο σταθμών με χρήση ξενοδοχείου 4 αστέρων ή βραχυχρόνιας μίσθωσης ή συνδυασμού και των δύο.
Κατασκευή νέου κτιρίου 10.000 τ.μ. δυτικά του σταθμού Αθηνών, υπεράνω των γραμμών, με κεντρικές λειτουργίες σταθμού (χώρους αναμονής, εκδοτήρια εισιτηρίων, πρόσβαση στις αποβάθρες, κλπ), καταστήματα, εστιατόρια και γραφειακούς χώρους και διοικητικές υπηρεσίες στο πάνω επίπεδο.
Δημιουργία χώρων πρασίνου και αναψυχής, με στόχο την επανένταξη του συγκροτήματος στον κοινωνικό και πολεοδομικό ιστό.
Η συνολική προτεινόμενη δόμηση ανέρχεται σε 18.000 τ.μ., χωρίς να εξαντλείται το όριο των 28.000 τ.μ., καθώς λαμβάνονται υπόψη οι πολεοδομικοί και αισθητικοί περιορισμοί της περιοχής.
Θεσσαλονίκη: Ο μεγαλύτερος σταθμός των Βαλκανίων σε νέα τροχιά
Ο Κεντρικός Σταθμός Θεσσαλονίκης, ο οποίος ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τέλη του μεσοπολέμου, αλλά ολοκληρώθηκε στη μορφή που έχει σήμερα το 1961, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς σταθμούς των Βαλκανίων. Ωστόσο, επί δεκαετίες υπήρξε παραμελημένος. Η πρόσφατη σύνδεσή του με τη λειτουργία του μετρό σηματοδοτεί την είσοδό του σε μια νέα εποχή, ενώ η αξιοποίηση της έκτασης των 80.000 τ.μ. στην οποία βρίσκεται, θεωρείται κομβικής σημασίας για την ευρύτερη αστική αναβάθμιση. Αλλωστε σύμφωνα με τον κ. Γραμματόπουλο, με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, εκτιμάται ότι θα χαρακτηριστεί ως διατηρητέο κτίριο.
Η πρόταση περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου κτιρίου των 11.000 τ.μ., το οποίο θα διατηρήσει τις βασικές του λειτουργίες (εκδοτήρια, χώροι αναμονής, καταστήματα), ενώ θα αναδειχθούν τα δύο εσωτερικά αίθρια που υπάρχουν με νέες ελαφρές καλύψεις.
Στον σταθμό προβλέπεται σημαντική αύξηση των δομημένων επιφανειών καθώς θα κατασκευαστούν:
Νέο κτίριο 32.000 τ.μ. βόρεια του υπάρχοντος, υπεράνω των γραμμών, με χρήσεις εμπορίου, αναψυχής και εστίασης, στο οποίο θα αξιοποιηθεί η ηλιακή ακτινοβολία μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Πολυώροφο κτίριο φιλοξενίας 12.000 τ.μ. ανατολικά του σταθμού, πιθανώς 4 αστέρων ή/και για βραχυχρόνια μίσθωση ή πανεπιστημιακή φιλοξενία.
Η συνολική δόμηση θα φτάνει τα 55.000 τ.μ., όπως σημείωσε ο κ. Γραμματόπουλος. Η αναβάθμιση αναμένεται να προσδώσει πολλαπλή αξία στην περιοχή, ενώ η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη προωθήσει πρόσκληση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος προς την αγορά.
Ο σταθμός του Πειραιά
Στον αέρα βρίσκεται από το περασμένο καλοκαίρι και η πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για τον σταθμό του Πειραιά. Η λήψη μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος τοποθετείται χρονικά στις 17 Δεκεμβρίου και ακολούθως θα ετοιμαστούν τα τεύχη των διαγωνισμών τόσο για Θεσσαλονίκη όσο και για Πειραιά.
Και ο σταθμός του Πειραιά προορίζεται να μετατραπεί σε σύγχρονο κόμβο πολλαπλών χρήσεων με αναβαθμισμένες υποδομές, συνδυασμένες μεταφορές και σημαντική προστιθέμενη αξία για την πόλη.
Το ακίνητο του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Πειραιά εκτείνεται σε επιφάνεια 13.000 τ.μ. και βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι, με άμεση διασύνδεση με τον ΗΣΑΠ και το Μετρό. Η περιοχή προσφέρεται για πολλαπλές χρήσεις όπως: εμπορικά καταστήματα, τουριστικές υποδομές, γραφεία, πολιτιστικούς χώρους, χώρους στάθμευσης. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη εκπονήσει μελέτες βιωσιμότητας, πολεοδομικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού, και σχεδιάζει την ολοκληρωμένη αξιοποίηση του σταθμού ως σύγχρονο αστικό κόμβο ενταγμένο πλήρως στη λειτουργία του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου.
Λάρισα: Δημιουργία νέου επιχειρηματικού κέντρου
Στη Λάρισα, η ReDePlan Consultants, υπό τον πρόεδρό της Σωκράτη Μπαλτά, σχεδιάζει την αξιοποίηση ενός εμβληματικού ακινήτου 400 στρεμμάτων στον περιαστικό χώρο της πόλης. Το έργο αποσκοπεί στη δημιουργία ενός επιχειρηματικού πάρκου εθνικής εμβέλειας, με χρήσεις μεταποίησης, logistics, τουρισμού ήπιας ανάπτυξης, ενώ εξετάζεται ακόμα και η φιλοξενία data centers.
Η τοποθεσία του θεωρείται ιδανική δεδομένου ότι:
Βρίσκεται μόλις 6 χιλιόμετρα από το κέντρο της Λάρισας και έχει άμεση πρόσβαση στην παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης
Απέχει 3 χλμ. από τον Αυτοκινητόδρομο Α1 (μέσω του κόμβου Συκουρίου), ενώ εφάπτεται με τη σιδηροδρομική γραμμή Πειραιά – Θεσσαλονίκης
Βρίσκεται σε απόσταση 70 χλμ. από το λιμάνι του Βόλου και 80 χλμ. από το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου.
Ο χάρτης των υπολοίπων ακινήτων
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, στο πλαίσιο αξιοποίησης της σιδηροδρομικής της περιουσίας, προχώρησε πρόσφατα σε ενιαία ανάθεση μελετών για την αξιοποίηση τριών σταθμών σε Λάρισα, Πλαταμώνα και Κατάκολο, συνολικού ύψους 290.000 ευρώ με ΦΠΑ. Η σύμβαση περιλαμβάνει την εκπόνηση τοπογραφικών αποτυπώσεων, Ειδικών Πολεοδομικών Μελετών (ΕΠΜ) και Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Παράλληλα, η εταιρεία εστιάζει στο κτιριακό της απόθεμα στην Πελοπόννησο, αναθέτοντας την εκτίμηση της μισθωτικής αξίας 245 ακινήτων κατά μήκος παλαιών σιδηροδρομικών γραμμών (Τρίπολη – Ζευγολατιό, Καλό Νερό – Κυπαρισσία, Παραλία Καλαμάτας – Μεσσήνη). Το έργο, ύψους 29.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, περιλαμβάνει τεχνικό και αγοραίο έλεγχο, αποτίμηση μισθωτικής αξίας και αξιολόγηση περιβάλλοντος χώρου.
Επιπλέον, υλοποιείται πρόγραμμα καταγραφής 165 διατηρητέων σιδηροδρομικών κτιρίων, με αυτοψίες, φωτογράφιση (και με drone), τεχνική τεκμηρίωση, καθώς και έλεγχο για παραβάσεις και καταπατήσεις
www.ethnos.gr - Μαρία Λιλιοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου