Κάνουν πίσω η κυβέρνηση και ο ΟΣΕ για τη συμμετοχή του τελευταίου στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο Πεδίο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ Γιώργο Κακουλάκη,
ο διαγωνισμός για την ανάθεση της παραχώρησης του ακινήτου θα προχωρήσει χωρίς να συμμετάσχει ο οργανισμός στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου επενδυτή.
Οπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος του ΟΣΕ, ο οργανισμός θα αποκτήσει συμμετοχή μόνο στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του ακινήτου. Η συμμετοχή αυτή προσδιορίστηκε σε μία ή δύο θέσεις του Δ.Σ., έτσι ώστε να ελέγχεται και να παρακολουθείται η εκμετάλλευση του ακινήτου από τον ΟΣΕ και την κυβέρνηση. Τα έσοδα επομένως που θα έχει ο ΟΣΕ από τη συγκεκριμένη παραχώρηση, που είναι γνωστή ως Θριάσιο ΙΙ, θα περιοριστούν σε δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας θα αφορά το οικονομικό αντάλλαγμα από την παραχώρηση του ακινήτου και ο δεύτερος, από τα τέλη χρήσης της υποδομής στο ακίνητο. Σχετικά με το τελευταίο σημειώνεται ότι στο ακίνητο έκταση 1.400 στρεμμάτων υπάρχουν 40 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου, όπου θα συναρμολογούνται και θα αποσυναρμολογούνται συρμοί τρένων μεταφορικού έργου.
Το βήμα προς τα πίσω της κυβέρνηση και του ΟΣΕ έγινε υπό τον φόβο μήπως η συμμετοχή του ΟΣΕ στα κέρδη της παραχωρησιούχου εταιρείας θεωρηθεί αθέμιτη ενίσχυση της κρατικής επιχείρησης. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο προέβλεπε ότι ο ΟΣΕ θα συμμετείχε με κάποιο ποσοστό στην εταιρεία που θα αναλάμβανε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ), χωρίς ωστόσο το ποσοστό να προσδιορίζεται. Αρχικά η κυβέρνηση επιχείρησε μια μαξιμαλιστική προσέγγιση, επιζητώντας μια πλειοψηφική συμμετοχή του ΟΣΕ στο σχήμα που θα αναλάμβανε το Θριάσιο ΙΙ (μοντέλο ΔΑΑ). Ωστόσο οι απαιτήσεις αυτές γρήγορα ψαλιδίστηκαν, αφού έγινε αντιληπτό ότι με μειοψηφική συμμετοχή κανείς ιδιώτης δεν θα συμμετείχε στο έργο. Ετσι επιλέχθηκε στην πρόσκληση ενδιαφέροντος να παραμείνει απροσδιόριστη η συμμετοχή του ΟΣΕ στο μετοχικό κεφάλαιο της παραχωρησιούχου επιχείρησης, με την ηγεσία του υπουργείου να διαμηνύει ότι το ποσοστό αυτό θα είναι μειοψηφικό. Μάλιστα, σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης του διαγωνισμού, το ποσοστό συμμετοχής του ΟΣΕ στο σχήμα θα ήταν και αυτό ένα κριτήριο επιλογής του αναδόχου.
Oι προθέσεις αυτές άλλαξαν το τελευταίο διάστημα, μετά και την παρέμβαση της Κομισιόν στην παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Το έργο αυτό, γνωστότερο ως Θριάσιο Ι, επικυρώθηκε με νόμο στη Βουλή στο τέλος του περασμένου έτους, αλλά η κατασκευή του ακόμη δεν έχει ξεκινήσει καθώς εκκρεμεί το πράσινο φως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και συγκεκριμένα των αρχών ανταγωνισμού (DG Comp). Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά πριν από λίγες ημέρες έδωσε απαντήσεις στα ερωτήματα που είχε θέσει τον περασμένο Φεβρουάριο η DG Comp, σχετικά με την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου (Θριάσιο Ι). Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι η απάντηση που έδωσαν οι ελληνικές αρχές καταλαμβάνει περίπου 100 σελίδες κειμένου. Η πίεση δε αυτή της Κομισιόν στο Θριάσιο Ι φαίνεται ότι ανέδειξε πως η μεταβίβαση ποσοστού συμμετοχής στον ΟΣΕ από το σχήμα που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του ΕΣΣΣΔΙ μπορεί να εγείρει επίσης ζητήματα κρατικής ενίσχυσης. Πάντως και το Θριάσιο ΙΙ παραμένει καθηλωμένο καθώς εκκρεμούν οι συζητήσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας των προσφυγών που έχει καταθέσει ο ένας εκ των τεσσάρων συμμετεχόντων στον διαγωνισμό. Συγκεκριμένα, η εταιρεία PEARL στρέφεται κατά της συμμετοχής των εταιρειών Damco (όμιλος Κοπελούζου) και Goldair στον σχετικό διαγωνισμό.
Βαγγέλης Μανδραβέλης-www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου