Σύμφωνα με αυτό, μέχρι το τέλος του 2023, οι δύο εταιρείες θα λειτουργούν με λειτουργικό και επιχειρησιακό διαχωρισμό ως προς την παραγωγή έργων. Ο ΟΣΕ ο οποίος είναι ο διαχειριστής του δικτύου παράλληλα θα ξεκινήσει σύμφωνα με τον σχεδιασμό μέσα στο καλοκαίρι τον μεγάλο διαγωνισμό ΣΔΙΤ για την αναβάθμιση και συντήρηση του δικτύου ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου καθώς η σημερινή κατάσταση δημιουργεί καθημερινές δυσχέρειες στις εταιρείες λειτουργούς (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Goldair Rail Cargo, Pearl κ.α.).
Η σαφής διαφοροποίηση και αναδιάρθρωση των δύο εταιρειών έχει επισημανθεί και επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα από τις εκθέσεις ενισχυμένης εποπτείας ενώ μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης τέθηκε και το χρονοδιάγραμμα. Αυτή η μεταρρύθμιση είναι ουσιαστικά εκείνη που ξεκλειδώνει πόρους του προγράμματος που θα διοχετευθούν για σιδηροδρομικά έργα όπως αυτό της αναβάθμισης και συντήρησης.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται κονδύλι με ΦΠΑ 6,19 εκατ. ευρώ που αφορά αυτή την οργανωτική μεταρρύθμιση στον σιδηροδρομικό τομέα. Απώτερος σκοπός αυτής της δράσης είναι ο εκσυγχρονισμός και η καλύτερη ανταπόκριση των ελληνικών σιδηροδρόμων στις νέες ανάγκες της αγοράς.
Τι αλλάζει
Η σημερινή κατάσταση έχει οδηγήσει σε μεγάλη κατάτμηση έργων τα οποία οδηγούν σε “αιώνια έργα” και κατασκευαστικό αντικείμενο και στις δύο εταιρείες, δυσκολία στην παραλαβή έργων και στην ανάληψη αρμοδιοτήτων.
Με ορίζοντα το τέλος της επόμενης χρονιάς, οι δύο εταιρείες θα έχουν καθορισμένους ρόλους. Ο ΟΣΕ θα παραμείνει ως ο ιδιοκτήτης και διαχειριστής της υποδομής. Αυτό μεταφράζεται σε ανάληψη των έργων που έχουν να κάνουν με την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου, την συντήρηση ή ανάταξη του.
Η ΕΡΓΟΣΕ θα είναι η αμιγώς κατασκευαστική εταιρεία σιδηροδρομικών έργων. Θα αναλαμβάνει την υλοποίηση νέων έργων επέκτασης της υποδομής, αλλά και την κατασκευή νέων γραμμών. Στο εν λειτουργία δίκτυο θα αναλαμβάνει έργα αναβάθμισης όπως για παράδειγμα η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. ασική λειτουργία της εταιρείας είναι η διαχείριση όλων των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την υλοποίηση των νέων έργων, δηλαδή μελέτες, διαδικασίες απαλλοτρίωσης, δημοπράτηση, προμήθεια υλικών, κατασκευή, υγιεινή και ασφάλεια, έλεγχος ποιότητας. Παραλήπτης των έργων θα είναι ο ΟΣΕ που θα τα εντάσσει στο δίκτυο του.
Πρόσληψη συμβούλων για την απόσχιση των εταιρειών
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο, θα προσληφθεί νομικός σύμβουλος, που θα επεξεργαστεί τα απαραίτητα νομοθετήματα, ενώ θα παρέχει νομική υποστήριξη στο Υπουργείο σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης. Το νομοθετικό πλαίσιο θα είναι έτοιμο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ θα έχει προηγηθεί η τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για τη σύσταση της Συντονιστικής Επιτροπής, προκειμένου αυτή να αναλάβει να παρακολουθεί την υλοποίηση του σχεδίου δράσης.
Η ΕΡΓΟΣΕ θα αποσχιστεί από την μέχρι σήμερα μητρική εταιρεία (ΟΣΕ) και ως εκ τούτου θα ξεκινήσει έλεγχος. Παράλληλα θα προσληφθεί Τεχνικός Σύμβουλος ο οποίος θα αναλάβει τη σύνταξη απόδοσης μεταξύ των εταιρειών και του υπουργείου ΥΠΟΜΕ. Για να μην υπάρξουν προβλήματα στη λειτουργία της εταιρείας προβλέπεται μια μεταβατική περίοδος για να περάσει ομαλά στην νέα περίοδο λειτουργίας της. Βάσει προγραμματισμού, η μεταβίβαση των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους.
Στα ορόσημα του έργου, όπως αναφέρονται στην έγκριση της ένταξής του, περιλαμβάνονται το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, κατά το οποίο θα ξεκινήσει η ισχύς του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο φορέων. Η πλήρης λειτουργία των διαχωρισμένων εταιρειών, προβλέπεται εφόσον δεν υπάρξει κάποιο άλλο εμπόδιο να επιτευχθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
www.ypodomes.com- Νίκος Καραγιάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου