Η σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ), όπως επίσημα ονομάζεται, ήταν μία από τις τελευταίες δημόσιες πράξεις του δράματος που παίχτηκαν πριν προκύψει το έγκλημα των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Ο τότε αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλής όχι μόνο την υπέγραψε τον Απρίλιο του 2022 μειώνοντας δραματικά τις επενδύσεις που θα έπρεπε να κάνουν τόσο οι Ιταλοί της Hellenic Train όσο και το Δημόσιο, αλλά την έφερε στη Βουλή προς ψήφιση, για να γίνει ο νόμος 4953/2022.
Αντικείμενο των προβλέψεων της συγκεκριμένης σύμβασης ήταν και η διαβόητη συζήτηση που έγινε στη Βουλή, σε ερώτηση του Αλ. Μεϊκόπουλου, λίγο πριν από τα Τέμπη, όταν ο μοιραίος υπουργός σήκωνε το δάκτυλο («Είναι ντροπή και ντρέπομαι!!!») και φώναζε ότι με τη σύμβαση αυτή «διασφαλίζουμε την ασφάλεια».
Λίγους μήνες νωρίτερα, όταν η σύμβαση ΥΔΥ ψηφιζόταν από τη Βουλή, ο υπουργός Καραμανλής δεσμευόταν: «Θα γίνονται δρομολόγια σε όλη τη χώρα, στο σύνολο του δικτύου μας, ακόμα και στους θεωρούμενους ως μη εμπορικούς προορισμούς. Κι αυτό πλέον θα διασφαλίζεται πραγματικά, αφού για πρώτη φορά μπαίνουν ρήτρες και κυρώσεις».
Υποτίθεται, δηλαδή, ότι θα υπήρχε μηχανισμός ο οποίος θα ήλεγχε ποια δρομολόγια έχουν πραγματικά υλοποιηθεί ώστε η ετήσια επιδότηση των 50 εκατομμυρίων αναλόγως να μειώνεται ή να επιβάλλονται και ρήτρες. Υπήρχε, μάλιστα, και ειδικό άρθρο (13.4.2) που όριζε ότι το Δημόσιο όχι μόνον έπρεπε να ελέγχει την ορθότητα των στοιχείων που υποβάλλει η Hellenic Train εντός 60 ημερών αλλά και εκείνη θα έπρεπε να εξοφλεί εντός 30 ημερών τα τέλη χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής στον ΟΣΕ και τα ποσά των μισθωμάτων του τροχαίου υλικού προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Προέβλεπε, επίσης, η ίδια διάταξη ότι εάν η Hellenic Train καθυστερούσε την εξόφληση των τελών (υπέρ ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ), το Δημόσιο θα παρακρατούσε ποσά από τις επόμενες πληρωμές.
Στην πραγματικότητα, τίποτε από τα παραπάνω δεν συνέβη. Μετά τα Τέμπη, η κυβέρνηση επανεξελέγη με 41% αλλά στον σιδηρόδρομο επικράτησε το χάος και η υποβάθμιση. Οι Ιταλοί, βεβαίως, δεν έπαψαν να πιέζουν για να πάρουν την προβλεπόμενη (από νόμο) επιδότηση. Και η κυβέρνηση, πέρυσι το καλοκαίρι, έφερε και πάλι τροπολογία για να νομιμοποιήσει την επιδότηση του 2022 που εκκρεμούσε. Μετά όμως από αυτή την «εκ των υστέρων» νομιμοποίηση, ήρθε η ώρα και για μια «εκ των προτέρων».
Ετσι, στο άρθρο 44 του νομοσχεδίου που κατέθεσε προς διαβούλευση ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, προβλέπεται ότι οι «δαπάνες για τα έτη 2024 και 2025 που απορρέουν από τη σύμβαση Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας Hellenic Train, είναι νόμιμες και κανονικές και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού των οικονομικών ετών 2025 και 2026 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατά παρέκκλιση των άρθρων 66, περί ανάληψης υποχρεώσεων, και 67, περί πολυετών υποχρεώσεων του ν. 4270/2014 (Α’ 143), καθώς και των άρθρων 2, περί ανάληψης υποχρέωσης και 6, περί τμηματικών πληρωμών και πολυετών υποχρεώσεων του Π.Δ. 80/2016 (Α’ 145)». Η... άριστη νομοθέτηση της κυβέρνησης αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του νομοσχεδίου, η οποία προστέθηκε με καθυστέρηση στη δημόσια διαβούλευση. Εκεί αναφέρεται ότι:
● Με τη διάταξη «αντιμετωπίζεται το ζήτημα της εκκρεμούς πληρωμής του Ελληνικού Δημοσίου», βάζοντας στις εκκρεμότητες και το έτος 2026!
● Οπως ο κ. Καραμανλής «διασφάλιζε την ασφάλεια», ο κ. Κυρανάκης λέει τώρα ότι διασφαλίζει «τη νομιμότητα και κανονικότητα των δαπανών και ταυτόχρονα την εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου».
● «Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται η ορθή τήρηση των όρων της σύμβασης Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) που έχει κυρωθεί με τον ν. 4953/2022 (Α΄ 135) και η απρόσκοπτη συνέχισή της, διασφαλίζοντας έτσι το απαιτούμενο πλαίσιο λειτουργίας των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών», προστίθεται παρακάτω.
Σημειώνεται ότι όλη η παραπάνω μανούβρα της εκ των προτέρων νομιμοποίησης δαπανών γίνεται την ώρα που η κυβέρνηση διατυμπανίζει ότι θα υπογραφεί νέα σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου, μετά το Μνημόνιο που υπεγράφη πριν από έναν μήνα, όταν ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης συνάντησε την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι. Φαίνεται όμως ότι η νέα σύμβαση καθυστερεί υπέρμετρα όπως και επενδύσεις σε νέα τρένα που εξαγγέλθηκαν έως το 2027.
Φόβος υπηρεσιακών
Κάπως έτσι, το μόνο που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι όχι μόνο να συνεχιστεί η όπως-όπως εφαρμογή της σύμβασης Καραμανλή αλλά και να διασφαλιστούν τα υπηρεσιακά στελέχη που θα έπρεπε να ελέγξουν τα στοιχεία για να πληρωθούν οι επιδοτήσεις. Με βάση τον νόμο, τα στοιχεία ελέγχονται από Επιτροπή στην οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετέχουν και στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εις βάρος των οποίων έχουν ασκηθεί διώξεις για τα Τέμπη και, προφανώς, αρνούνται πλέον να βάζουν υπογραφές. Κατά τα άλλα, υπάρχουν ακόμα κάποιοι που πιστεύουν ότι η συγκεκριμένη κυβέρνηση θα πάρει αποφάσεις για την ανάκαμψη του ελληνικού σιδηροδρόμου...
www.efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου