Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Κυριακή 27 Μαρτίου 2022

H εργατική μεταρρύθμιση στην Ισπανία

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο που αναπαράγουμε απο το site του γνωστού Εργατολόγου κ. Γ. Καρούζου. 

Η νέα μεταρρύθμιση που ενέκρινε η κυβέρνηση Sánchez (Σοσιαλιστές- Podemos) , καρπός ενός σπάνιου διαλόγου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή πορείας χάρη στην ανάκαμψη των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Στις 3 Φεβρουαρίου, η Ισπανία υιοθέτησε μια νέα μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας που παρεκκλίνει και υπερβαίνει τη νομοθεσία που ενέκρινε η κυβέρνηση του Mariano Rajoy το 2012, στο αποκορύφωμα των πολιτικών λιτότητας, οι οποίες στην ιβηρική χώρα ήταν ιδιαίτερα οπισθοδρομικές. Η κοινοβουλευτική έγκριση ήρθε στο τέλος μιας συναρπαστικής συνόδου στην οποία η αριστερή κυβέρνηση του Πέδρο Σάντσεθ εγκαταλείφθηκε, με μάλλον επιπόλαιο τρόπο, από τους Καταλανούς και τους Βάσκους αριστερούς της ανεξαρτησίας και κατάφερε να ξεφύγει αλώβητη μόνο χάρη στην εσφαλμένη ψήφο ενός βουλευτή του κόμματος Rajoy.

Ο νόμος είναι το αποτέλεσμα ενός μακροχρόνιου και υπομονετικού διαλόγου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, τον οποίο επιδιώκει η υπουργός Εργασίας Yolanda Díaz, ανερχόμενο αστέρι της εναλλακτικής αριστεράς, η οποία, αφού κατάφερε να υπογράψει με τα συνδικάτα των εργαζόμενων και εργοδοτών  πάνω από δέκα συμφωνίες τα τελευταίο δύο χρόνια, κατάφερε το πιο πολυπόθητο αποτέλεσμα. Ιδού η πρώτη και καθοριστική καινοτομία της μεταρρύθμισης: στην μετά Franco εποχή, καμία νομοθετική αλλαγή οποιασδήποτε σημασίας σχετικά με τον κόσμο της εργασίας δεν είχε εγκριθεί με τη συμμετοχή της κυβέρνησης, των εργοδοτικών ενώσεων και των συνδικάτων. Σίγουρα αυτή ήταν μια από τις απαιτήσεις που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε χαρακτηρίσει ως απαραίτητες για την ταχεία εισροή των κεφαλαίων της επόμενης γενιάς. Αλλά το κατόρθωμα εξακολουθεί να είναι ιστορικό σε μια χώρα όπου ο κοινωνικός διάλογος φαίνεται να είναι περισσότερο η εξαίρεση παρά ο κανόνας. Η δεύτερη καινοτομία, επίσης σημαντική, είναι ότι αποτελεί την πρώτη μεταρρύθμιση που -παρά τους περιορισμούς- συνεπάγεται μια δυναμική ανάκτησης των δικαιωμάτων των εργαζομένων και όχι τον προοδευτικό περιορισμό αυτών.

Το νέο πρότυπο εστιάζει σε τέσσερις κεντρικές πτυχές. Πρώτον, επανασχεδιάζει την ιεραρχία των διαπραγματευτικών διαδικασιών. Ο κανόνας του 2012 καθιέρωσε την επικράτηση των διαπραγματεύσεων ως αποτέλεσμα επιχειρησιακών συμφωνιών για συλλογικές συμβάσεις. Αυτό, στο πλαίσιο μιας απάντησης στην κρίση μέσω της υποτίμησης των μισθών, όπως επιθυμούσαν οι συντηρητικές κυβερνήσεις, η οποία είχε μεταφραστεί σε bear market: η αντικειμενική απώλεια ισχύος των συνδικάτων στις διαπραγματεύσεις σήμαινε ότι ο ανταγωνισμός οδηγούσε πολύ συχνά στη μείωση του κόστους εργασίας.  Η μεταρρύθμιση καθιερώνει ξεκάθαρα την κεντρική θέση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, συνδυάζοντας την παραχώρηση χώρου στις συνδικαλιστικές οργανώσεις με την εγγύηση συγκρίσιμων συνθηκών στις διάφορες περιοχές της χώρας.

Από την άλλη, ο νέος νόμος επαναφέρει τον κανόνα, σύμφωνα με τον οποίο, από τη στιγμή που λήξει μια συλλογική σύμβαση, αυτή θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι να επιτευχθεί νέα συμφωνία. Ο νόμος του 2012, αντίθετα, όριζε ότι, με τη λήξη της Σ.Σ.Ε. και σε περίπτωση που δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις για τη σύναψη νέας σύμβασης, τίθεται σε ισχύ μια επιχειρησιακή συμφωνία, συνήθως δυσμενής για τα συμφέροντα των εργαζομένων.

Η δεύτερη πτυχή αφορά τη θέσπιση της υποχρέωσης για όλες τις εταιρείες που προσλαμβάνουν προσωπικό μέσω «εταιρειών πολλαπλών υπηρεσιών» (στην πραγματικότητα, τα μεγάλα κέντρα επισφαλούς εργασίας, που στην Ισπανία έκαναν σάλο από τα τέλη της δεκαετίας του ’90) να σέβονται τους μισθούς και τους όρους που θέτει η συλλογική σύμβαση του κλάδου στον οποίο πράγματι θα απασχοληθούν οι εργαζόμενοι. Με αυτόν τον τρόπο, πλήττεται η πιθανότητα η εξωτερική ανάθεση να έχει ως αποτέλεσμα χειρότερες συνθήκες εργασίας και χαμηλότερους μισθούς. Κατά κάποιο τρόπο, το μέτρο ωθεί επίσης τις εταιρείες να επενδύσουν στα προσόντα των εργαζομένων τους, στο βαθμό που η εξωτερική ανάθεση δεν εγγυάται επαρκή οφέλη (που προέρχονται από τον ουσιαστικό περιορισμό του κόστους εργασίας) για να δικαιολογήσουν την απασχόληση ασταθούς και ανειδίκευτου προσωπικού.

               «Η νέα νομοθεσία επιτίθεται στην ενδημική ασθένεια της ισπανικής αγοράς εργασίας: το 2019 οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου στην Ισπανία ήταν 26,8%, το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ».

Η τρίτη πτυχή -ίσως η πιο ουσιαστική- αναφέρεται σε μέτρα για τη μείωση της προσωρινότητας. Από αυτή την άποψη, όχι μόνο ο νέος νόμος επιτίθεται στο ενδημικό κακό της ισπανικής αγοράς εργασίας – το 2019 οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου στην Ισπανία ήταν 26,8%, το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ, με κορυφές 35%. ως Ανδαλουσία, έναντι 17,9% στην Ιταλία – αλλά το κάνει και από διάφορα μέτωπα. Καταρχήν καταργούνται οι λεγόμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου «για έργα και υπηρεσίες». Αυτός ο τύπος σύμβασης, πολύ συνηθισμένος, έχει χρησιμοποιηθεί με εσκεμμένα λανθασμένο τρόπο από χιλιάδες εταιρείες: οι ίδιοι εργαζόμενοι συγκέντρωσαν στην ίδια εταιρεία με τα χρόνια δεκάδες διαδοχικές προσωρινές συμβάσεις. Ήταν το κόλπο για εξοικονόμηση στο κόστος των μόνιμων προσλήψεων, αλλά και σε αυτό – ήδη αρκετά χαμηλό, για να είμαστε ειλικρινείς – των απολύσεων. Δεν χρειάζεται να απολυθεί ένας εργαζόμενος με σύμβαση ορισμένου χρόνου: αρκεί στο τέλος της τελευταίας του σύμβασης απλά να αποφασίσει η εταρία την μη ανανέωσή της. Για το λόγο αυτό, η συζήτηση για την αποζημίωση απόλυσης (ακόμη και σε περίπτωση απόλυσης χωρίς δικαιολογημένη αιτία) αποκλείστηκε από τη διαπραγμάτευση: όχι μόνο λόγω της αντίθεσης των επιχειρηματικών ενώσεων, αλλά και κυρίως επειδή ο γενικός στόχος του νόμου είναι η απόλυση να είναι η εξαίρεση. Για το λόγο αυτό, η νέα φόρμουλα των προθεσμιακών συμβολαίων – η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην περίπτωση προσεκτικά τεκμηριωμένων και επαληθεύσιμων συνθηκών, για έξι μήνες σε περίπτωση απρόβλεπτων καταστάσεων και 90 ημέρες σε περίπτωση προβλέψιμων αυξομειώσεων παραγωγής – γίνεται κάπως «εξαιρετική». Για τον λόγο αυτό εισάγεται η υποχρέωση να μετατρέπονται σε σύμβαση αορίστου χρόνου όλες εκείνες οι περιπτώσεις στις οποίες ο εργαζόμενος έχει συσσωρεύσει 18 μήνες σύμβασης ορισμένου χρόνου σε δύο χρόνια στην ίδια εταιρεία ή σε εταιρείες του ίδιου ομίλου, ανεξαρτήτως της θέσης που κατείχε, με αυτοδίκαιη μετατροπή. Προβλέπονται κυρώσεις για εταιρείες που καταστρατηγούν το νόμο, με ενισχυμένο τρόπο: τα πρόστιμα δεν θα λογίζονται πλέον για κάθε εταιρεία που καταστρατηγεί το νόμο, αλλά για κάθε δόλια σύμβαση. Είναι αξιοσημείωτο: συχνά τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες περιλαμβάνουν στην κυριολεξία στον προϋπολογισμό τους το κόστος των προστίμων, γιατί στην πραγματικότητα θα τα είχαν κερδίσει ούτως ή άλλως.

Και πάλι για να περιοριστεί η προσωρινότητα, επεκτείνονται και διασφαλίζονται οι συμβατικές ρυθμίσεις, οι οποίες προσαρμόζουν τον στόχο της μείωσης της προσωρινότητας στα ειδικά χαρακτηριστικά της ισπανικής παραγωγικής δομής, στην οποία, για παράδειγμα, ο τουριστικός τομέας κατέχει θεμελιώδη θέση (που ήταν σχεδόν 13% του ΑΕΠ πριν από την πανδημία), και ο οποίος είναι εξ ορισμού εποχιακός. Διευρύνονται οι προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων για εργαζομένους «σταθερής ασυνέχειας». Μέχρι τώρα προοριζόταν για πολύ λίγες δραστηριότητες: τώρα γενικεύεται σε προβλέψιμες εποχιακές δραστηριότητες. Θα είναι πολύ πιο εγγυημένη, για παράδειγμα, για τους εργαζόμενους στον τουρισμό  που προσλαμβάνονται με αυτόν τον τρόπο, η διατήρηση όλων των δικαιωμάτων της σύμβασης αορίστου χρόνου: από τον μισθό, έως προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και κυρίως προϋπηρεσία, με τα οικονομικά οφέλη που συνεπάγεται.

Ο νέος νόμος αναδιατυπώνει επίσης τις συμβάσεις εκπαίδευσης-εργασίας, δημιουργώντας δύο είδη: εναλλασσόμενη κατάρτιση και πρακτική άσκηση. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις θα είναι υποχρεωτική η καταβολή τουλάχιστον του 60% του μισθού που προβλέπει η συλλογική σύμβαση του κλάδου. Τέλος, ο νέος νόμος επανασχεδιάζει το εργαλείο του ταμείου απολύσεων, επεκτείνοντάς το συστηματικά. Από αυτό το σημείο, η εμπειρία της πανδημίας ήταν απαραίτητη για να καταδειχθεί η δυνατότητα ενός εργαλείου που έχει σώσει θέσεις εργασίας και επιχειρήσεις. Ο νόμος εισάγει τον μηχανισμό «Δίκτυο». Σε περίπτωση κρίσης και μετά από έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου, οι εταιρείες μπορούν να ενεργοποιήσουν την οικιακή ένταξη για ένα έτος το πολύ και με φορολογικές απαλλαγές που μειώνονται από 60% σε 20% ή, σε περίπτωση κλαδικής αναδιάρθρωσης, για έξι μήνες, με δυνατότητα παράτασης σε ένα έτος και με 40% απαλλαγές. Μάλιστα, ένας αυτόματος μηχανισμός που καθιστά συνυπεύθυνες τις επιχειρήσεις και την κυβέρνηση για τη διατήρηση της απασχόλησης και τον μετασχηματισμό των παραγωγικών τομέων που θα είναι απαραίτητος τα επόμενα χρόνια.

Εν κατακλείδι, πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση, όχι μόνο λόγω της στιγμής κατά την οποία έφτασε και της συναίνεση των κοινωνικών εταίρων που την κατέστησαν δυνατή, αλλά και γιατί θέτει την Ισπανία σε θέση να αντιμετωπίσει τον αβέβαιο οικονομικό ορίζοντα που απορρέει από τις επιπτώσεις της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης που θα ακολουθήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία με μια ευρεία νομοθετική ενέργεια. Από αυτή την άποψη, αντιπροσωπεύει μια ισχυρή τομή σε σχέση με ένα παρελθόν στο οποίο η ανταγωνιστικότητα της ισπανικής οικονομίας αφορούσε μια παρερμηνευμένη ευελιξία που επηρέαζε δυσμενώς όχι μόνο τις συνθήκες των εργαζομένων αλλά τη συνολική βιωσιμότητα του συστήματος. Συνοπτικά, αλλάζουμε πορεία.

Αρθρογράφος : Paola Lo Cascio


Πηγή : Bollettino ADAPT

Μετάφραση: dikigorosergatologos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου