Μια πολύ ενδιαφέρουσα επιστολή που θέτει πολύ σωστά ερωτήματα στις Διοικήσεις μετά τον πρόσφατα ψηφισθέντα Νόμο.
Με τον Νόμο που ψηφίστηκε στην Βουλή για την απελευθέρωση των χερσαίων μεταφορών (N.4199/11.10.2013), ο ΟΣΕ παύει να είναι ο αποκλειστικός φορέας διαχείρισης της κρατικής σιδηροδρομικής υποδομής και δίνεται η δυνατότητα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν τα καθήκοντα του διαχειριστή της υποδομής του δικτύου ή μέρους αυτού. Με τον τρόπο αυτό θα οδηγηθούμε στην εποχή του Τρικούπη, όπου εταιρείες διαχειρίζονταν τα τμήματα του δικτύου που
κατασκεύαζαν και έτσι είχαμε τους Θεσσαλικούς σιδηρόδρομους, της Πελοποννήσου κ.λ.π., με τη διαφορά ότι το δίκτυο σήμερα κατασκευάζεται και αναβαθμίζεται με αμιγώς δημόσιους πόρους.
Πριν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Νόμος που με την εφαρμογή του θα οδηγήσει τον ΟΣΕ στην οριστική διάλυση και την κρατική υποδομή σε χέρια ιδιωτών, δημοσιεύματα στον τύπο επιβεβαίωσαν ακόμη μια φορά τους φόβους των εργαζομένων για το μέλλον του σιδηρόδρομου. Οι διαδικασίες για την παράδοση του σιδηροδρομικού έργου και της σιδηροδρομικής τεχνογνωσίας σε ιδιώτες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και σύμφωνα με τα δημοσιεύματα εντός Δεκεμβρίου θα προκηρυχτούν οι διαγωνισμοί για την ανάδειξη αναδόχων που θα αναλάβουν την συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η αποδυνάμωση του ΟΣΕ και η εξόντωσή του οριστικοποιείται, με απαρχή πλήθος άρθρων στον πρόσφατο ψηφισμένο από το Ελληνικό Κοινοβούλιο Νόμο, ο οποίος λειτουργεί ως συνέχεια του περίφημου Νόμου της εξυγίανσης του Οργανισμού.
Ποια είναι άραγε η στάση της Διοίκησης στο συγκεκριμένο θέμα, με τίνος ευθύνη η εξυγίανση του Οργανισμού δεν ολοκληρώθηκε ποτέ; Δεν είχαν δίκιο οι εργαζόμενοι όταν τρία χρόνια πριν επιχειρηματολογούσαν για το ατελέσφορο της εξυγίανσης και τόνιζαν ότι πρόκειται για τον πρόδρομο της διάλυσης του Οργανισμού;
Η αντίθεση μας στην είσοδο των ιδιωτών στην συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και στην ιδιωτικοποίηση των υποδομών του δικτύου είναι δεδομένη και έχει διατυπωθεί και στο από 18.9.2013 Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών. Οι προθέσεις που διατυπώνονται σύμφωνα με τα δημοσιεύματα για το μέλλον του σιδηροδρόμου και των σιδηροδρομικών στα νέα δεδομένα που θα διαμορφωθούν, είναι τόσο αόριστες και ασαφείς που δεν αποτελούν αντικείμενο σχολιασμού. Για ένα τόσο σοβαρό θέμα δεν επιτρέπονται γενικολογίες και ασάφειες.
Είμαστε υποχρεωμένοι να ζητήσουμε από την Διοίκηση, να πάρει θέση και να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που δημιουργούνται :
Σε ποια άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφαρμόστηκε πετυχημένα το συγκεκριμένο μοντέλο, που επί χρόνια «κρατικοδίαιτα» ιδιωτικά συμφέροντα επιθυμούν να εφαρμόσουν στο Ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο; Είναι τυχαίο το γεγονός ότι η οριστική διάλυση του ΟΣΕ συμπίπτει με την περίοδο ολοκλήρωσης των μεγάλων έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου;
Σε περίπτωση τυχόν δυστυχήματος, όπως συνέβαινε με μεγάλη συχνότητα στη μοναδική περίπτωση (Μεγ.Βρετανία) εισόδου ιδιωτών σε σιδηροδρομικές υποδομές της Ε.Ε., η ευθύνη θα βαρύνει τον ιδιώτη ή στελέχη του ΟΣΕ;
Από όσο γνωρίζουμε ο ιδιώτης δεν θα συμμετέχει με ίδια κεφάλαια στην συντήρηση, διότι δεν υπάρχει ανταπόδοση σε επενδύσεις τέτοιου τύπου, αλλά τα κεφάλαια αυτά θα είναι καθ’ ολοκληρία του ελληνικού δημοσίου. Ως προς τι λοιπόν ο όρος ΄΄ΣΔΙΤ΄΄;
Θεωρεί η Διοίκηση ότι η μη απόδοση εξ’ ολοκλήρου της συμφωνημένης με το Υπουργείο χρηματοδότησης του Οργανισμού, έχει ως αποτέλεσμα την υποσυντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής και κατά συνέπεια την επιβολή ρητρών στον ΟΣΕ λόγω καθυστερήσεων αμαξοστοιχιών. Είναι δυνατόν το ελληνικό δημόσιο να μην χρηματοδοτεί την εταιρεία του, στην οποία είναι ο μοναδικός μέτοχος, και μπορεί να χρηματοδοτεί τους ιδιώτες;
Η σημερινή οργανωτική δομή του ΟΣΕ που προέκυψε με τον Ν 3891/2010 και που μόλις πρόσφατα εν μέρει εφαρμόστηκε θα διατηρηθεί ή συντάσσεται ένα άλλο μοντέλο λειτουργίας των σιδηροδρόμων από το αρμόδιο Υπουργείο; Γνωρίσατε στο Υπουργείο ότι μέχρι και σήμερα, 3 ολόκληρα χρόνια μετά από το ψηφισμένο Νόμο, δεν εφαρμόσθηκε πλήρως το Οργανόγραμμά που προβλεπόταν και ότι ο Οργανισμός λειτουργεί ακόμη και σήμερα με έλλειψη προσωπικού σε σημαντικές για την ασφάλεια της κυκλοφορίας θέσεις;
Οι εμπλεκόμενες με την συντήρηση ειδικότητες όπως μηχανικοί, εργοδηγοί, χειριστές βαρέων μηχανημάτων κ.α θα καταργηθούν; και ποια θα είναι η τύχη των εργαζομένων σε αυτές;
Ο εξειδικευμένος και ακριβοπληρωμένος τεχνικός εξοπλισμός για την συντήρηση των υποδομών του δικτύου που αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού λαού τι θα απογίνει; Θα ακινητοποιηθεί για να γίνει παλιοσίδερα, θα ενοικιαστεί ή θα πωληθεί;
Το πρόγραμμα συντήρησης θα εκπονείται από τον ΟΣΕ ή από τους ιδιώτες; Πως θα διασφαλιστεί η εφαρμογή του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου ασφάλειας της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών;
Oι εργασίες συντήρησης θα εκτελούνται και θα ελέγχονται με παρουσία στελεχών του ΟΣΕ, όπως ορίζουν οι κανονισμοί ασφάλειας της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών; Η επιβολή και άρση βραδυποριών, η οποία οδηγεί σε ρήτρες καθυστέρησης, θα δίνεται από στελέχη του ΟΣΕ ή από τον ιδιώτη;
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ
ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ο.Σ.Ε.
ΜΙΝΤΖΙΑ ΜΑΝΤΩ
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ο.Σ.Ε.
ΣΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου