Σήμερα συνεδριάζει το δ.σ. του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου – Πέντε οι ενδιαφερόμενοι
Στη β΄ φάση προχωρά ο διαγωνισμός πώλησης των εταιρειών ΤραινοσΕ και Rosco που υλοποιεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Σήμερα θα συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο του
Ταμείου προκειμένου να εγκρίνει τις αποφάσεις των συμβούλων του σχετικά με την προεπιλογή των ενδιαφερομένων που θα συνεχίσουν στην επόμενη και τελευταία φάση των δύο διαγωνισμών. Και σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο στη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤραινοσΕ, όσο και σ’ εκείνη της Rosco, όλοι όσοι εκδήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον, θα εξουσιοδοτηθούν να συμμετάσχουν και στη β΄ φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Οι πέντε ενδιαφερόμενοι στους δύο διαγωνισμούς πληρούν τα ελάχιστα κριτήρια που έχουν τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή τους όρους τεχνογνωσίας και οικονομικής ισχύος.
Ποιοι προχωρούν
Ειδικότερα στη β΄ φάση του διαγωνισμού της ΤραινοσΕ προχωρούν η ρουμανική Grup Feroviar Roma (GFR), η γαλλική Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) και η ρωσική Rossiyskie Ζheleznye Dorogi (RZD). Στην αποκρατικοποίηση της Rosco, ενδιαφέρον αρχικά είχαν εκφράσει η γαλλική Alstom, η ρωσική RZD και η γερμανική Siemens, oι οποίες και θα συμμετάσχουν στη β΄ φάση του διαγωνισμού. Και στις δύο περιπτώσεις, αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η πώληση του 100% των μετοχών της κάθε εταιρείας. Η ΤραινοσΕ είναι η εταιρεία παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικών μεταφορών, ενώ η Rosco είναι η εταιρεία που αποσχίστηκε το 2012 από τον ΟΣΕ και πλέον δραστηριοποιείται στη συντήρηση του τροχαίου υλικού του ομίλου.
Η ρωσική RZD
Φαβορί και στους δύο διαγωνισμούς θεωρείται η ρωσική RZD, η οποία έχει εκφράσει πολλαπλώς το ενδιαφέρον για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις του πρώην ομίλου ΟΣΕ. Επιπλέον έχει εκφράσει ενδιαφέρον ακόμη και για εταιρείες υποδομών, όπως είναι ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), αλλά και ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως είναι ο ΟΣΕ. Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, η RZD ενδιαφέρεται ν’ αποκτήσει περιουσιακά στοιχεία που θ’ αξιοποιηθούν για συνδυαστικές μεταφορές, με στόχο να δημιουργήσει ένα δίκτυο διανομής προϊόντων που ξεπερνά τα Βαλκάνια και ίσως την Ανατολική Ευρώπη έχοντας ως πύλη το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και άλλα λιμάνια όπως π.χ. της Αλεξανδρούπολης.
Οι πολλαπλές επισκέψεις στην Ελλάδα και δηλώσεις στελεχών της RZD για τα θέματα αυτά, είναι ενδεικτικές του ενδιαφέροντος. Επίσης τρίτοι διπλωματικοί παράγοντες με τους οποίους έρχεται σ’ επαφή η ρωσική αντιπροσωπεία, ειδικά τις τελευταίες ώρες κατά την επίσκεψη του Ρώσου υπουργού Εξωτερικών κ. Λαβρόφ στην Αθήνα, επιβεβαιώνουν επίσης το συγκεκριμένο ενδιαφέρον. Πάντως ο επικεφαλής της RZD κ. Βλαντιμίρ Γιακούνιν, που συνοδεύει τον κ. Λαβρόφ στο ταξίδι αυτό στην Αθήνα, επισήμως μίλησε μόνον για τους δεσμούς (θρησκευτικούς και όχι μόνο) μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδος.
Από την άλλη πλευρά, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν χθες ότι οι επαφές μεταξύ Ταμείου και ρωσικής πλευράς είναι στενές το τελευταίο διάστημα. Πάντως το γεγονός ότι πραγματοποιείται η επίσκεψη Λαβρόφ τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έχει θετικό αντίκτυπο στις επιδιώξεις της κυβέρνησης, τόσο στον ενεργειακό τομέα, όσο και στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων. Και είναι σίγουρο ότι παρασκηνιακά, τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και στο Μέγαρο Μαξίμου, τα θέματα αυτά συζητήθηκαν με τη ρωσική αντιπροσωπεία να εκφράζει εκ νέου το ενδιαφέρον για τις αποκρατικοποιήσεις στην Ελλάδα.
Πάντως, οι αντίπαλοι της RZD δεν είναι και ασήμαντοι. Η SNCF ήταν η πρώτη εταιρεία που είχε ενδιαφερθεί για τον όμιλο ΟΣΕ από το 2008. Το ενδιαφέρον αυτό αν και έχει εξασθενήσει σε σχέση με το παρελθόν, εν τούτοις δεν έχει εκμηδενιστεί. Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτο είναι ότι η Siemens στην αποκρατικοποίηση της Rosco κάνει για πρώτη φορά το «ντεμπούτο» της σε δημόσιο διαγωνισμό μετά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό της με την Ελληνική Δημοκρατία για το σκάνδαλο των δωροδοκιών στην Ελλάδα.
Του Βαγγελη Μανδραβελη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου