Ένα από τα μεγαλύτερα και πιο αναπάντεχα συγκοινωνιακά πειράματα στη χώρα μας συντελέστηκε τα τελευταία τρία χρόνια στην Πάτρα. Σε μια πόλη, όπου η οδική πρόσβαση με την Αθήνα γίνεται μέσα τον ίσως πιο επικίνδυνο άξονα της χώρας (εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών) και η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Πάτρας, καταργήθηκε λόγω των περικοπών του ΟΣΕ.
Πρόκειται για τη λειτουργία ενός πρότυπου Προαστιακού Σιδηροδρόμου, που στήθηκε πάνω στο αχρησιμοποίητο σιδηροδρομικό δίκτυο, καλύπτοντας πλέον μεγάλο μέρος της αστικής συγκοινωνίας στην ευρύτερη περιοχή του τέως δήμου Ρίου και του δήμου Πατρέων, και χρησιμοποιείται από τουλάχιστο 5.000 πολίτες καθημερινά!
Το «ΠαρουσιάΖω.gr», αποκαλύπτει όλο το σχέδιο επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας και τον εντυπωσιακό απολογισμό της τρίχρονης λειτουργίας του.
Το «ΠαρουσιάΖω.gr», αποκαλύπτει όλο το σχέδιο επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας και τον εντυπωσιακό απολογισμό της τρίχρονης λειτουργίας του.
Το συγκοινωνιακό πείραμα
Από τον Ιούλιο του 2010 επαναχρησιμοποιήθηκε η σιδηροδρομική γραμμή της περιοχής των Πατρών, η οποία παρέμενε αναξιοποίητη εξαιτίας της διακοπής των δρομολογίων του Ο.Σ.Ε. από Αθήνα προς Πάτρα-Πύργο-Καλαμάτα. ΟΠροαστιακός Σιδηρόδρομος της Πάτρας, παρουσιάζει συνεχή και αδιάλειπτη ετήσια αύξηση μεταφοράς επιβατών της πόλης και των γύρω περιοχών, οι οποίοι επιζητούν περαιτέρω συγκοινωνιακή κάλυψη με επέκταση και αύξηση των δρομολογίων.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του ΟΣΕ, μηχανικό Χρήστο Οικονόμου, στην επιτυχία του εγχειρήματος συνέβαλε το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και η αδυναμία εύρεσης θέσεων στάθμευσης τις ώρες αιχμής, οι μέτριες έως κακές και αναλογικά ακριβές υπηρεσίες των άλλων μέσων δημόσιας συγκοινωνίας (αστικά λεωφορεία, ταξί), η υψηλή τιμή των καυσίμων καθώς και η συνειδητή επιλογή από πολλούς πολίτες χρήσης φιλικότερων προς το περιβάλλον μέσων μαζικής συγκοινωνίας. Πλέον ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος αποτελεί βασική επιλογή μεταφοράς για όλες σχεδόν τις πληθυσμιακές ομάδες (νέοι, άτομα τρίτης ηλικίας, μαθητές-φοιτητές, εργαζόμενοι). Μέχρι στιγμής τα δρομολόγια του Προαστιακού Πάτρας εκτείνονται από Άγιο Βασίλειο μέχρι Πάτρα.
Επίσης, στην επιτυχία του εγχειρήματος συμβάλει και το γεγονός πως η οικιστική ανάπτυξη όλης της περιοχής από τον Άγιο Βασίλειο έως την Κάτω Αχαΐα είναι γραμμική και συμπίπτει με τη χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής, κάτι το οποίο ευνοεί την περαιτέρω αξιοποίησή της προς αυτή την κατεύθυνση, την αύξηση δηλαδή των σημείων επιβίβασης-αποβίβασης και τη βελτίωση των υποδομών, με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση και αύξηση του συγκοινωνιακού μεριδίου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του ΟΣΕ, μηχανικό Χρήστο Οικονόμου, στην επιτυχία του εγχειρήματος συνέβαλε το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και η αδυναμία εύρεσης θέσεων στάθμευσης τις ώρες αιχμής, οι μέτριες έως κακές και αναλογικά ακριβές υπηρεσίες των άλλων μέσων δημόσιας συγκοινωνίας (αστικά λεωφορεία, ταξί), η υψηλή τιμή των καυσίμων καθώς και η συνειδητή επιλογή από πολλούς πολίτες χρήσης φιλικότερων προς το περιβάλλον μέσων μαζικής συγκοινωνίας. Πλέον ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος αποτελεί βασική επιλογή μεταφοράς για όλες σχεδόν τις πληθυσμιακές ομάδες (νέοι, άτομα τρίτης ηλικίας, μαθητές-φοιτητές, εργαζόμενοι). Μέχρι στιγμής τα δρομολόγια του Προαστιακού Πάτρας εκτείνονται από Άγιο Βασίλειο μέχρι Πάτρα.
Επίσης, στην επιτυχία του εγχειρήματος συμβάλει και το γεγονός πως η οικιστική ανάπτυξη όλης της περιοχής από τον Άγιο Βασίλειο έως την Κάτω Αχαΐα είναι γραμμική και συμπίπτει με τη χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής, κάτι το οποίο ευνοεί την περαιτέρω αξιοποίησή της προς αυτή την κατεύθυνση, την αύξηση δηλαδή των σημείων επιβίβασης-αποβίβασης και τη βελτίωση των υποδομών, με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση και αύξηση του συγκοινωνιακού μεριδίου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
Επέκταση του προαστιακού προς Νότο
Στις προθέσεις της πολιτείας και του ΟΣΕ είναι η επέκταση του προαστιακού προς τις νότιες πλευρές και συνοικίες της Πάτρας και για τον σκοπό αυτό ήδη κατατέθηκε αίτηση χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ για το έργο αυτό.
«Μετά από την επιτυχή εξέλιξη και την αποδοχή από τους πολίτες του Προαστιακού Σιδηρόδρομου, ο δήμος ζήτησε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λειτουργήσει και το νότιο τμήμα από Πάτρα έως Κάτω Αχαϊα. Το έργο θα προχωρήσει με χρηματοδότηση - μέσω ΕΣΠΑ - των αναγκαίων έργων των σταθμών (ισόπεδες διαβάσεις κλπ) ώστε να λειτουργήσει και αυτό το τμήμα του προαστιακού, συμβάλλοντας σημαντικά στην μείωση της κίνησης της πόλης», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πολεοδομικού και Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού Πάτρας Βασίλης Λοτσάρης.
«Μετά από την επιτυχή εξέλιξη και την αποδοχή από τους πολίτες του Προαστιακού Σιδηρόδρομου, ο δήμος ζήτησε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λειτουργήσει και το νότιο τμήμα από Πάτρα έως Κάτω Αχαϊα. Το έργο θα προχωρήσει με χρηματοδότηση - μέσω ΕΣΠΑ - των αναγκαίων έργων των σταθμών (ισόπεδες διαβάσεις κλπ) ώστε να λειτουργήσει και αυτό το τμήμα του προαστιακού, συμβάλλοντας σημαντικά στην μείωση της κίνησης της πόλης», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πολεοδομικού και Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού Πάτρας Βασίλης Λοτσάρης.
Το έργο αφορά στην επέκταση της μετρικής γραμμής του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πάτρας που αναπτύσσεται στο τμήμα από τον Άγιο Ανδρέα και δυτικά έως την Κάτω Αχαΐα. Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Αγίου Ανδρέα είναι έμπροσθεν της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα σε κεντρικό σημείο της πόλης της Πάτρας.
Ποιες είναι οι νέες στάσεις
Το έργο θα κατασκευαστεί εντός των ορίων απαλλοτρίωσης του Ο.Σ.Ε. και η κάθε στάση έχει χωροθετηθεί σε θέση που έχει υποδειχθεί από υπευθύνους της Ο.Σ.Ε. Α.Ε.
Οι κατασκευαζόμενες στάσεις είναι οι ακόλουθες:
Κεντρικός Σταθμός Άγιος Ανδρέας, Ανθείας, Άγιος Γεώργιος (Ιτιές), Παραλία Πατρών - 25ης Μαρτίου, Τσαούση -Μιντιλόγλι, Βραχνέικα, Τσουκαλέικα, Αλισσός, Κάτω Αχαΐα.
Με την υλοποίηση του έργου, ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Πάτρας θα εκτείνεται δυτικά από την Κάτω Αχαΐα και ανατολικά έως τον Άγιο Βασίλειο, ενώ υπάρχει ο σχεδιασμός για μελλοντική επέκταση έως τον Ψαθόπυργο.
Θα αυξηθούν οι επιβάτες κατά 60%
Η βόρεια γραμμή του Προαστιακού της Πάτρας (μπλε σύμφωνα με τον χάρτη) εξυπηρετεί σε ημερήσια βάση περίπου 5.000 επιβάτες. Η σχεδιαζόμενη νότια γραμμή του Προαστικού (κόκκινη γραμμή στον χάρτη) αναμένεται σύμφωνα με εκτιμήσεις του προϊστάμενου και μηχανικού του ΟΣΕ Χρήστου Οικονόμου, να εξυπηρετεί περίπου 8.000 επιβάτες - αύξηση κατά 60% σε σχέση με σήμερα - καθώς η εν λόγω γραμμή θα εξυπηρετεί τους εργαζόμενους της Βιομηχανικής Περιοχής Πατρών.
Σύμφωνα με την υπάρχουσα μελέτη, ο κύριος όγκος των μετακινήσεων θα πραγματοποιείται:
- Από τα προάστια προς το κέντρο της Πάτρας
- Από και προς το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο
- Από και προς το Πανεπιστήμιο.
- Από και προς το Νοσοκομείο «Άγιος Ανδρέας»
- Από και προς το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πάτρας
- Από και προς Δημόσιες Υπηρεσίες (ΔΕΗ, Εφορία, ΔΕΥΑΠ) οι οποίες βρίσκονται κοντά στην στάση «Άγιος Ανδρέας»
Επίσης, δευτερεύουσες μετακινήσεις θα γίνονται από τα δημοτικά διαμερίσματα των τέως Καποδιστριακών δήμων προς τα κέντρα αυτών (π.χ. από Τσουκαλέικα για Βραχνέικα), καθώς και ενδοαστικές αστικές μετακινήσεις (Αγυιά – Οδός Ανθείας κλπ.), ενώ με τη λειτουργία του νέου λιμανιού, η προτεινόμενη στάση Ανθείας, θα εξυπηρετήσει τόσο τους επιβάτες όσο και τους εργαζόμενους.
- Από τα προάστια προς το κέντρο της Πάτρας
- Από και προς το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο
- Από και προς το Πανεπιστήμιο.
- Από και προς το Νοσοκομείο «Άγιος Ανδρέας»
- Από και προς το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πάτρας
- Από και προς Δημόσιες Υπηρεσίες (ΔΕΗ, Εφορία, ΔΕΥΑΠ) οι οποίες βρίσκονται κοντά στην στάση «Άγιος Ανδρέας»
Επίσης, δευτερεύουσες μετακινήσεις θα γίνονται από τα δημοτικά διαμερίσματα των τέως Καποδιστριακών δήμων προς τα κέντρα αυτών (π.χ. από Τσουκαλέικα για Βραχνέικα), καθώς και ενδοαστικές αστικές μετακινήσεις (Αγυιά – Οδός Ανθείας κλπ.), ενώ με τη λειτουργία του νέου λιμανιού, η προτεινόμενη στάση Ανθείας, θα εξυπηρετήσει τόσο τους επιβάτες όσο και τους εργαζόμενους.
Το έργο περιλαμβάνει σε κάθε στάση την διαμόρφωση μίας αποβάθρας στην οποία προβλέπεται η κατασκευή κεκλιμένων διαδρόμων πρόσβασης (ράμπες) των ατόμων με ειδικές ανάγκες και κινητικά προβλήματα (Α.Μ.Κ.-Α.μ.Ε.Α.), την τοποθέτηση στεγάστρων και την προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού (καθιστικούς πάγκους, κάδους απορριμμάτων, μπάρες στάθμευσης και ασφάλισης ποδηλάτων) και τον ηλεκτροφωτισμό.
Ο κύριος όγκος επιβατών που θα προκύψει από την σχεδιαζόμενη επέκταση προς την Κάτω Αχαΐα θα είναι κατά κύριο λόγο από τους εργαζομένους στην Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας (πλέον των 100 βιομηχανιών) με την κάλυψη των αναγκών από την Στάση Τσουκαλέικα καθώς επίσης και από τους εργαζομένους στο βιοτεχνικό πάρκο (ανερχόμενες επιχειρήσεις) από τη στάση Άγιος Γεώργιος (Ιτιές).
Οι στόχοι της νέας γραμμής
«Είναι ιδιαιτέρως σημαντική για την επιτυχία του έργου η σοβαρή αξιοποίηση της υπάρχουσας υποδομής», δήλωσε ο κ. Λοτσάρης συμπληρώνοντας ότι «το λιμάνι της Πάτρας μετά το πέρας του έργου θα έχει σύνδεση με το κέντρο της πόλης, καθώς τώρα η γραμμή που λειτουργεί εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο φοιτητές, μόνιμους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες του Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πάτρας». Στόχοι της νέας γραμμής είναι η αξιοποίηση και η αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών της σιδηροδρομικής γραμμής για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών, η κάλυψη μεγάλου μέρους της ανάγκης αστικής συγκοινωνίας, η διευκόλυνση της συνειδητής επιλογής μέσων μαζικής συγκοινωνίας φιλικότερων προς το περιβάλλον, η κάλυψη μεγαλύτερου γεωγραφικού και πληθυσμιακού μέρους της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας με την γεωγραφική επέκταση των δρομολογίων και την αύξηση των στάσεων των συρμών και η βελτίωση της εξυπηρέτησης του μετακινούμενου πληθυσμού.
Ρεπορτάζ: Χάρης Παλάζης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου