Με αφορμή την απόφαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την μη ανανέωση 75 συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου η ΔΑΚΕ ζητάει από Κ. Αχ. Καραμανλή «να παραδώσει τα κλειδιά» στον Κυρ. Μητσοτάκη! - Για «μικροπολιτική που δίνει άφεση αμαρτιών στις
αντεργατικές ρυθμίσεις Βρούτση, αγνοώντας τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι», κάνουν λόγο στο Left.gr εργαζόμενοι στον Σιδηρόδρομο
«Καταγγέλλουμε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την πλήρη αδιαφορία του και καλούμε τον Υπουργό (σ.σ.: Κ. Αχ. Καραμανλή) να παραδώσει τα κλειδιά του Υπουργείου ή στον Πρωθυπουργό ή στην TRENITALIA και στη Διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθότι τους δίδουν δικαιώματα και δεν τους επιβάλλουν υποχρεώσεις!!!» (sic).
Η παραπάνω φράση αποτελεί την κατακλείδα της πρόσφατης ανακοίνωσης (24/4/20) του Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Βορείου Ελλάδος, του σωματείου δηλαδή μέσω του οποίου εκλέγεται στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (και κατ’ επέκταση στη ΓΣΕΕ) ο επικεφαλής της ΔΑΚΕ Ιδιωτικού Τομέα, Νίκος Κιουτσούκης (στο facebook του οποίου μπορεί κάποιος να βρει την εν λόγω ανακοίνωση). Στο σωματείο αυτό, άλλωστε, έχει την απόλυτη πλειοψηφία η γαλάζια συνδικαλιστική παράταξη (πάνω από 60%).
Η πολιτική σημειολογία είναι αξιοσημείωτη: η παράταξη που πρόσκειται στη ΝΔ ζητάει από έναν Καραμανλή (εν προκειμένω τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών) να παραδώσει τα κλειδιά του υπουργείου σε έναν Μητσοτάκη (τον σημερινό πρωθυπουργό), χωρίς βέβαια να εστιάζει στην ουσία του προβλήματος.
Διότι, αν τα κυβερνητικά μέτρα για τα μέτρα για τα εργασιακά ήταν σε διαφορετική κατεύθυνση και επιδοτούσαν την εργασία και όχι την ανεργία, το συγκεκριμένο πρόβλημα σήμερα δεν θα υπήρχε.
Αγωνία για δεκάδες συμβασιούχους ορισμένου χρόνου
Για να τα πάρουμε με τη σειρά: τα αλληλομαχαιρώματα στο στρατόπεδο της δεξιάς λαμβάνουν χώρα με φόντο τον κίνδυνο για 75 έμμεσες απολύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία, μέχρι αυτήν την ώρα δεν έχει ανανεώσει τις συμβάσεις εργαζόμενων στην τεχνική βάση (εργάζονται εκεί για πάνω από δύο χρόνια), ενώ δεν έχει απαντήσει αν θα επαναφέρει στην εταιρεία ακόμη 50 εργαζόμενους οι οποίοι εκπληρώνουν τη στρατιωτική τους θητεία, επικαλούμενη τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας και την πτώση των εσόδων κατά 90%.
Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι έχουν εκπαιδευτεί στις Σχολές του Σιδηροδρόμου και είναι απολύτως απαραίτητοι, προκειμένου να πραγματοποιείται απρόσκοπτα η τρέχουσα συντήρηση του τροχαίου υλικού που κυκλοφορεί αλλά και για την υλοποίηση της σύμβασης εκτεταμένης συντήρησης του τροχαίου υλικού που ανήκει στο κράτος.
Η εταιρεία επικαλείται τη μείωση της δραστηριότητας και των εσόδων της κατά 90%.
Βέβαια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «ξεχνάει» ότι, ενώ εδώ και 3 χρόνια είναι μία ιδιωτική εταιρεία (η δημόσια σιδηροδρομική εταιρεία επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξαγοράστηκε τον Σεπτέμβριο του 2017 από την TRENITALIA), χρηματοδοτείται από το κράτος για την υλοποίηση σύμβασης των ΥΓΟΣ (δηλαδή των υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος, όπως είναι η επίσημη ονομασία των άγονων γραμμών), με 50 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος. Για τον λόγο αυτό υπήρξε και πρόβλεψη της προηγούμενης κυβέρνησης, το 2015, για την προστασία των θέσεων εργασίας, όσο η εταιρεία επιδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Επιπροσθέτως η ΕΕΣΣΤΥ, που τον Δεκέμβριο του 2019 απορροφήθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει συνάψει σύμβαση με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, δηλαδή με το Ελληνικό Δημόσιο, για εκτεταμένη συντήρηση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ περίπου για 3 έτη ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε από το υπουργείο Μεταφορών ότι η σύμβαση για τα ΥΓΟΣ θα επεκταθεί με απευθείας ανάθεση στην Ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τα επόμενα 15 έτη με συνολική επιχορήγηση ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ, ήτοι 50 εκ. ευρώ τον χρόνο πλέον ΦΠΑ.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, αμφιλεγόμενη παραμένει η δέσμευση της TRENITALIA για επενδύσεις ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ.
Μικροκομματικές διαφορές άφησαν «ακάλυπτους» τους εργαζόμενους ενώ υπάρχει έλλειψη προσωπικού
Οι έμμεσες απολύσεις αποτελούν ακόμα ένα μεγάλο αγκάθι στη ρητορική Βρούτση περί προστασίας των θέσεων εργασίας εν μέσω κορωνοϊού.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρόσφατα προκήρυξε εσωτερικό διαγωνισμό για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων σε παραγωγικούς κλάδους (μηχανοδηγοί – προσωπικό κίνησης και ελέγχου αμαξοστοιχιών), ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται προκήρυξη για την επιπλέον πρόσληψη 70 νέων εργαζόμενων στην ειδικότητα του προσωπικού κίνησης και ελέγχου αμαξοστοιχιών, αποδεικνύοντας ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού σε συγκεκριμένους κλάδους.
Ωστόσο, ο κίνδυνος των έμμεσων απολύσεων παραμένει και προκαλεί προβληματισμό (και) για τις μεθόδους των κραταιών συνδικαλιστικών παρατάξεων (και κυρίως της ΔΑΚΕ, η οποία κυριαρχεί επί χρόνια στον συγκεκριμένο χώρο), τις οποίες έχουμε αναδείξει σε παλαιότερα δημοσιεύματα.
«Το θέμα των συμβάσεων ορισμένου χρόνου που προέκυψε μετά την εξαγορά και συγχώνευση της πρώην ΕΕΣΣΤΥ (Τεχνική βάση) τον Γενάρη του 2020, θα μπορούσε να έχει λυθεί, όπως λύθηκε και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά την ιδιωτικοποίηση της, με την ένταξη των συναδέλφων στην ισχύουσα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας (ΣΣΕ) που υπογράφηκε από τα δύο σωματεία και την εταιρεία τον Οκτώβριο του 2018», τονίζουν στο Left.gr o Βασίλης Ζαβογιάννης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ΠΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και ο Κώστας Γενιδούνιας , πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ).
Δυστυχώς, εξηγούν, «αυτό δεν επετεύχθη παρά τις προσπάθειες των σωματείων λόγω μικροπαραταξιακών -μικροκομματικών διαφορών που υπερίσχυσαν και διαίρεσαν τους εργαζόμενους».
Αποτέλεσμα; Το μισό προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (οι εργαζόμενοι δηλαδή στην πρώην ΕΕΣΣΤΥ) στερείται ΣΣΕ καθώς η προηγούμενη σύμβαση έληξε στις 20/7/2019 και το υπουργείο δηλώνει αδυναμία παρέμβασης.
Αντί να ζητήσουν την ένταξη στην ισχύουσα επιχειρησιακή ΣΣΕ ,«γαλάζιοι» συνδικαλιστές -με μπροστάρη τον Γενικό Γραμματέα της ΓΣΕΕ, Ν. Κιουτσούκη- είχαν πρωτοστατήσει στη συγκέντρωση 438 υπογραφών σε κείμενο, σύμφωνα με το οποίο οι εργαζόμενοι στην τεχνική βάση (απ’ όπου προέρχονται οι 75 εργαζόμενοι που κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους) δεν εκπροσωπούνται από τα Σωματεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Κι αυτό διότι η ΔΑΚΕ είχε επιλέξει να φτιάξει «δικό της» σωματείο, το οποίο, υποτίθεται, θα διεκδικούσε καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενους αυτούς. Μάλιστα, η ΔΑΚΕ απαξίωνε την αύξηση τουλάχιστον 100 ευρώ το μήνα (χωρίς τα οικογενειακά) στη συλλογική σύμβαση της επιχείρησης, επειδή στα σωματεία κυριαρχούν αντίπαλες συνδικαλιστικές παρατάξεις (ΣΥΡΙΖΑ).
Σήμερα, αντί να εστιάσει στις λανθασμένες συνδικαλιστικές πρακτικές της, που θυμίζουν παλαιοκομματισμό, η ΔΑΚΕ προσπαθεί να καλύψει την αδυναμία της με εσωτερικά αλληλομαχαιρώματα στον χώρο της ΝΔ.
«Παρόλα αυτά, τα Σωματεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με παρεμβάσεις στην Διοίκηση προσπαθούν να βρεθεί λύση στο πρόβλημα μέχρι τις 30 Απριλίου οπότε και λήγουν οι συμβάσεις των συναδέλφων μας, ενώ υπάρχει σε εκκρεμότητα αίτημα για την επαναπρόσληψη των 21 συναδέλφων που δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις τους τον Αύγουστο του 2019 στην πρώην ΕΕΣΣΤΥ», επισημαίνουν οι Β. Ζαβογιάννης και Κ. Γενιδούνιας.
Παράλληλα, ενώ το μέλλον των 75 εργαζόμενων παραμένει αβέβαιο, τα σωματεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσθέτουν οι Β. Ζαβογιάννης και Κ. Γενιδούνιας, παρενέβησαν και δεν εφαρμόστηκαν τον Απρίλιο για κανέναν εργαζόμενο οι αντεργατικές διατάξεις της εκ περιτροπής εργασίας και της αναστολής συμβάσεων εργασίας.
«Κατά την άποψη μας, ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος μπορεί να είναι η ατμομηχανή για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας στην μετά covid-19 περίοδο. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να εργαστούμε όλοι, αφήνοντας πίσω μικροπολιτικές και μικροσυνδικαλιστικές διαφορές και σκοπιμότητες», τονίζουν οι δύο εργαζόμενοι.
www.left.gr - Τάσος Γιανόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου