Μπορεί να μπήκε λουκέτο στον ιστορικό… τρικουπικό σιδηρόδρομο, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει όμως να θεωρήσουμε ότι η υπόθεση έχει κλείσει οριστικά και αμετάκλητα. Αντιθέτως θεωρούμε ότι κάποια στιγμή οι ιδιώτες θα... μυριστούν ψητό και θα σπεύσουν να εκμεταλλευτούν την υπάρχουσα υποδομή. Το πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας "Το Βήμα" για τουριστική αξιοποίηση της γραμμής στο λεγόμενο "V" της Πελοποννήσου (ουσιαστικά από την Ολυμπία μέχρι το Ναύπλιο μέσω Καλαμάτας), επιβεβαιώνει αυτή την εκτίμηση
. Ο τίτλος ήταν ενδεικτικός: "Ο τουρισμός μπορεί να σώσει το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο. Πολλοί έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μετρικό δίκτυο".
Ολα αυτά σημαίνουν ότι "κάτι παίζεται" στο παρασκήνιο και ενδέχεται κάποια στιγμή για τουριστικούς λόγους να κυκλοφορήσει και πάλι το τρένο στις γραμμές. Με δεδομένες τις εξελίξεις εκείνο το οποίο κατ’ αρχάς φαίνεται να αποκλείεται είναι η επαναλειτουργία της γραμμής Αθήνα - Καλαμάτα μέσω Τρίπολης. Μένει όμως ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στην υπόθεση "σιδηρόδρομος", και αφορά τις προαστιακές συνδέσεις. Εδώ πλέον υπεισέρχεται ο παράγοντας... κρίση, που μπορεί να διαφοροποιήσει πλήρως τη σημερινή κατάσταση - και σε συνδυασμό με ενδεχόμενη τουριστική αξιοποίηση να συνδέσει πάλι την Καλαμάτα με τη Μεσσήνη και την Κυπαρισσία.
Στις συνθήκες που δημιουργούνται, ο προαστιακός σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει ανταγωνιστικός ως προς το αυτοκίνητο, ακόμη και όταν ολοκληρωθούν οι κλάδοι των αυτοκινητόδρομων στη Μεσσηνία. Για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού το ζητούμενο πλέον δεν είναι η ταχύτητα, αλλά το κόστος της μετακίνησης. Από τη στιγμή που οι πολίτες έχουν αρχίσει να βάζουν βενζίνη με… κέρματα, έχει ανοίξει ο δρόμος για το παρκάρισμα ή ακόμη και το... ξεφόρτωμα των αυτοκινήτων: Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν μπορούν πλέον να τα συντηρήσουν, και το επόμενο διάστημα αναμένεται να πολλαπλασιαστούν.
Μια επαρκής και καλά σχεδιασμένη σιδηροδρομική σύνδεση της περιφέρειας με την Καλαμάτα θα μπορούσε να καταστεί βιώσιμη, και σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να εργαστούν οι δήμαρχοι των περιοχών που ενδιαφέρει αυτό το μέσον. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η γραμμή για τη Μεσσήνη, όπως επίσης η γραμμή για ΤΕΙ/Νοσοκομείο και ακόμη βορειότερα. Οι τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να πάρουν ουσιαστικές πρωτοβουλίες και να αντιληφθούν ότι οι νέες συνθήκες επιβάλλουν αλλαγή νοοτροπίας και πρωτοβουλίες πέρα από τα τσιμέντα και τις πλακοστρώσεις.
Ηλίας Μπιτσάνης
. Ο τίτλος ήταν ενδεικτικός: "Ο τουρισμός μπορεί να σώσει το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο. Πολλοί έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μετρικό δίκτυο".
Ολα αυτά σημαίνουν ότι "κάτι παίζεται" στο παρασκήνιο και ενδέχεται κάποια στιγμή για τουριστικούς λόγους να κυκλοφορήσει και πάλι το τρένο στις γραμμές. Με δεδομένες τις εξελίξεις εκείνο το οποίο κατ’ αρχάς φαίνεται να αποκλείεται είναι η επαναλειτουργία της γραμμής Αθήνα - Καλαμάτα μέσω Τρίπολης. Μένει όμως ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στην υπόθεση "σιδηρόδρομος", και αφορά τις προαστιακές συνδέσεις. Εδώ πλέον υπεισέρχεται ο παράγοντας... κρίση, που μπορεί να διαφοροποιήσει πλήρως τη σημερινή κατάσταση - και σε συνδυασμό με ενδεχόμενη τουριστική αξιοποίηση να συνδέσει πάλι την Καλαμάτα με τη Μεσσήνη και την Κυπαρισσία.
Στις συνθήκες που δημιουργούνται, ο προαστιακός σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει ανταγωνιστικός ως προς το αυτοκίνητο, ακόμη και όταν ολοκληρωθούν οι κλάδοι των αυτοκινητόδρομων στη Μεσσηνία. Για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού το ζητούμενο πλέον δεν είναι η ταχύτητα, αλλά το κόστος της μετακίνησης. Από τη στιγμή που οι πολίτες έχουν αρχίσει να βάζουν βενζίνη με… κέρματα, έχει ανοίξει ο δρόμος για το παρκάρισμα ή ακόμη και το... ξεφόρτωμα των αυτοκινήτων: Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν μπορούν πλέον να τα συντηρήσουν, και το επόμενο διάστημα αναμένεται να πολλαπλασιαστούν.
Μια επαρκής και καλά σχεδιασμένη σιδηροδρομική σύνδεση της περιφέρειας με την Καλαμάτα θα μπορούσε να καταστεί βιώσιμη, και σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να εργαστούν οι δήμαρχοι των περιοχών που ενδιαφέρει αυτό το μέσον. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η γραμμή για τη Μεσσήνη, όπως επίσης η γραμμή για ΤΕΙ/Νοσοκομείο και ακόμη βορειότερα. Οι τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να πάρουν ουσιαστικές πρωτοβουλίες και να αντιληφθούν ότι οι νέες συνθήκες επιβάλλουν αλλαγή νοοτροπίας και πρωτοβουλίες πέρα από τα τσιμέντα και τις πλακοστρώσεις.
Ηλίας Μπιτσάνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου