Και να μην ξεχνάμε . 153 ΝΑΙ χτες στον προυπολογισμό φτώχειας ....
Τα 11,6 δις ευρώ, τα οποία αποτελούν σχεδόν το 6,3% του ΑΕΠ της χώρας, και τα οπoία θα κατευθυνθεί για την παροχή της εθνικής σύνταξης των 360 ευρώ στους συνταξιούχους, φαίνεται ότι έχουν βάλει στο στόχαστρο η κυβέρνηση. Συνεπικουρούμενη, βεβαίως, από την τρόικα. Η οποία εισφέρει σχετικά με ιδέες από την διεθνή σκηνή ώστε να περιοριστεί το εν λόγω ποσό από τον προϋπολογισμό, Έστω και εάν λείψει από την τσέπη των ηλικιωμένων...
Από το 2015 και μετά όποιος βγαίνει στη σύνταξη θα παίρνει αποδοχές από
τρείς πηγές: α/Για τα έτη ασφάλισης μέχρι το 2010 η σύνταξή του θα υπολογίζεται με τον παλαιό τρόπο. Περίπου 2% του μέσου μισθού της καλύτερης 5ετίας (σ.σ. η οποία, πενταετία, μπορεί να διατρέχει και τη περίοδο μετά το 2010) για κάθε χρόνο στην ασφάλιση. Για τα ταμεία που δίνουν μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης (σύνταξης), όπως συμβαίνει με τους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ-ΤΕΒΕ με βάση το τεκμαρτό εισόδημα, η σύνταξη θα περιοριστεί αναλόγως.
β/Για τα έτη από το 2011 και μετά ο συνταξιούχος θα λαμβάνει κλάσμα της εθνικής σύνταξης των 360 ευρώ. Για παραδείγματα για όποιον συνταξιοδοτηθεί το 2015 θα λάβει 4 (από τα έτη ασφάλισης) / 40α (από τα έτη που πρέπει να διανύσει στην ασφάλιση προκειμένου να λάβει ολόκληρο το ποσό της σύνταξης). Ήτοι, θα λάβει 36 ευρώ εθνικής σύνταξης ή 9 ευρώ για κάθε χρόνο στην ασφάλιση μετά το 2011 (δηλαδή 45 ευρώ εθνικής σύνταξης το 2016 κ.ο.κ.)
γ/Αναλογικό ποσό σύνταξη με βάσει τις εισφορές που κατέβαλε ο ασφαλισμένος στο ταμείο του από 1/1/2011 και μετά. Οι εν λόγω εισφορές θα αναπροσαρμόζονται με βάσει το επίπεδο του πληθωρισμού (Δείκτης Τιμών Καταναλωτή). Και για τα έτη 2013-14 αυτές οι εισφορές θα μειωθούν καθώς επισήμως, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) υπάρχει αποπληθωρισμός. Δηλαδή μείωση τιμών. Ουσιαστικά, η σύνταξη γι’ αυτά τα έτη να βγαίνει από τις ατομικές μερίδες ενός εκάστου ασφαλισμένου και το ασφαλιστικό σύστημα από αναδιανεμητικό (η παρούσα γενιά εργαζομένων και οι πιο εύποροι πληρώνουν για τους οικονομικά αδυνάτους και σημερινούς συνταξιούχους) σε ανταποδοτικό σύστημα (αναλόγως των καταβληθεισών εισφορών) αν όχι σκέτο κεφαλαιοποιητικό (ότι αποδώσουν στο χρόνο οι συγκεκριμένες εισφορές εκάστου ασφαλισμένου).
Σε πλήρη ανάπτυξη το σύστημα της εθνικής σύνταξης θα αποδώσει 360 ευρώ το μήνα ή 4.320 ευρώ το χρόνο σε κάθε συνταξιούχο. Χωρίς διακρίσεις και χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν εισοδηματικά κριτήρια. Έτσι, με τα σημερινά δεδομένα των 2,7 εκ. συνταξιούχων, ο κρατικός προϋπολογισμός θα κληθεί να καταβάλει κάθε χρόνο περί τα 11,6 δις ευρώ για εθνικές συντάξεις. Αν δε ληφθεί υπόψιν και το δημογραφικό, δηλαδή την αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων και η σταθερά χαμηλή απασχόληση (κυρίως των νέων), το ποσό αυτό θα αυξηθεί στο μέλλον.
Την ίδια στιγμή που ο προϋπολογισμός θα καταβάλει μέρος της εθνικής σύνταξης (432 ευρώ το χρόνο από το 2015), δηλαδή 26 εκ. ευρώ για 60.000 συνταξιούχους την συγκεκριμένη χρονολογία, θα πρέπει εκ παραλλήλου να καλύπτει τις χρηματοδοτικές ανάγκες των ταμείων ώστε να υπάρχει ομαλή καταβολή αυτών των κουτσουρεμένων συντάξεων.
Ταυτόχρονα, η χώρα έχει αναλάβει τη δέσμευση (Μνημόνιο) να περιορίσει την συμμετοχή του προϋπολογισμού στη συνταξιοδοτική δαπάνη στο 5,5% του ΑΕΠ ή περί τα 10,2 δις ευρώ την προσεχή δεκαετία. Άρα, προκύπτει υπέρβαση της δαπάνης κατά 1,3 δις σε ετήσια βάση.
Όμως, κατά τα επόμενα χρόνια η κρατική δαπάνη θα πρέπει να συμπιεστεί περισσότερο, πριν επανέλθει στα 10-10,5 δις σε μια δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα στο μεσοδιάστημα, κατά την επόμενη διετία-τριετία δηλαδή, σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, «η κρατική χρηματοδότηση από 12,6 δισ. ευρώ το 2013, το 2014 θα είναι ύψους 10,5 δισ. ευρώ, μειωμένη κατά 2,1 δισ. ευρώ ενώ για το 2015 και το 2016 θα είναι περίπου 9,7 δισ. ευρώ, δηλαδή το ποσοστό χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τα ταμεία θα μειωθεί αντίστοιχα στο 42,1% το 2015 και 40,8% το 2016».
Άρα, προκύπτει κενό 6 δις ευρώ κατά την τριετία 2014-16 (2 δις το χρόνο). Και αυτό το κενό σπεύδει από τώρα να καλύψει η τρόικα κάνοντας υποδείξεις για «λύσεις» ακόμη και από την Αυστραλία. Με πρωτεργάτη τον κ.Στόρι του ΔΝΤ (μέλος του κλιμακίου των τεχνοκρατών της τρόικας). Το κοινωνικό μέρος της σύνταξης, αυτό που δεν προέρχεται από τις εισφορές αλλά από την φορολογία (προϋπολογισμός), να δίνεται με εισοδηματικά και ηλικιακά κριτήρια. Αυτό είναι το κλειδί...
Η όλη συζήτηση λοιπόν αφορά την εθνική σύνταξη των 360 ευρώ η οποία εξετάζεται να χορηγείται αναλόγως με το συνολικό-οικογενειακό εισόδημα. Ενώ ο νόμος που εισήγαγε την σχετική ρύθμιση (ν.3863/1) δεν προέβλεπε εισοδηματικά κριτήρια για την χορήηση της εθνικής-κοινωνικού χαρακτήρα- σύνταξης. Σε μια τέτοια περίπτωση, όποιος έχει εισόδημα πάνω από ένα όριο, π.χ. 10.000 ή 12.000 ευρώ (από την ανταποδοτική σύνταξη ή εισοδήματα από ενοίκια, μετοχές κ.λπ.) δεν θα λαμβάνει την εθνική σύνταξη ή, θα λαμβάνει μέρος αυτής. Όπως γινόταν παλαιότερα με το ΕΚΑΣ. Υπήρχε μία αποκλιμάκωση (από τα 230 ευρώ μέχρι τα 30 ευρώ το μήνα) αναλόγως του ατομικού και οικογενειακού εισοδήματος.
Ουσιαστικά πρόκειται για την υιοθέτηση του βρετανικού συστήματος (Beveridge) των 90 λιρών την εβδομάδα (129 για ζευγάρι συνταξιούχων) άνω των 65 ετών που δεν έχουν ουσιαστικό εισόδημα.
Ένα δεύτερο μέτρο αφορά στα ηλικιακά κριτήρια. Όπως το ΕΚΑΣ δεν θα δίνεται, πλέον, (από το 2014) σε συνταξιούχους κάτω των 65 ετών έτσι και η εθνική σύνταξη εξετάζεται να μην χορηγείται σε όσους βγαίνουν σε πρόωρη σύνταξη (πριν το 62ο με 40 έτη ασφάλισης).
Από megabox
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου