Πριν από ένα χρόνο αν μιλούσε κανείς για τον Σιδηρόδρομο, όλα φάνταζαν θολά. Τα "αιώνια έργα" συνεχίζονταν, ο ΟΣΕ ήταν σε πορεία μετεξέλιξης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε μία ατέρμονη διαδικασία πώλησης. Το τι συνέβη μέσα σε αυτούς τους 12 μήνες πάνω-κάτι όλοι το γνωρίζουμε. Αυτό όμως
που θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό, πέρα από όλα τα άλλα είναι ότι ο Σιδηρόδρομος απέκτησε ξανά σημασία, αξία και αρχίζει και διεκδικεί το χώρο που του αναλογεί.
Σήμερα, μπορούμε να πούμε με σχετική ασφάλεια ότι τα πέτρινα χρόνια του Σιδηρόδρομου είναι πίσω. Όχι γιατί ιδιωτικοποιήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτό είναι ένα από τα γεγονότα που συνέβησαν, αλλά γιατί έχουμε μία ξεκάθαρη εικόνα στο που βαδίζει το μέσο στη χώρα μας.
Τα ατελείωτα έργα στον Αθήνα-Θεσσαλονίκη και μέχρι την Ειδομένη είναι θέμα μηνών να δοθούν σε εμπορική λειτουργία, μόλις 3 μήνες μας χωρίζουν από αυτό. Τρεις εταιρείες πλέον έχουν άδεια για εμπορευματικές μεταφορές. Το λιμάνι του Πειραιά που γιγαντώνεται συνεχώς έχει συμβάλει στην ανάγκη χρήσης του Σιδηρόδρομου και πολλοί λένε πως και το ιδιωτικό πλέον λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα κάνει το ίδιο. Η αγορά μεταβάλλεται και το ίδιο και ο ΟΣΕ.
Τα πλάνα του είναι πολλά και τα πιο ενδιαφέροντα είναι φυσικά το Θριάσιο 2 που θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και η σύνδεση του δικτύου με ΒΙΠΕ της χώρας με συνδρομή (αν όχι κατά 100%) στην κατασκευή των ίδιων των ΒΙΠΕ. Ίσως αν μας διαβάζει κάποιος γνώστης του Σιδηρόδρομου στην Ευρώπη να απορεί καθώς τα παραπάνω στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης είναι κατάκτηση δεκαετιών.
Στην Ελλάδα μπορεί ακόμα να είμαστε αρκετά πίσω στον εκσυγχρονισμό και τη χρήση του μέσου αυτού, όμως από την άλλη αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα για μεγαλύτερες δρασκελιές και μπορούμε να αφήσουμε τον Σιδηρόδρομοο να έρθει με κεκτημένη ταχύτητα και να κατακτήσει τις Μεταφορές της χώρας.
Όλοι μιλάμε για τις Εμπορευματικές μεταφορές και το κέρδος που θα έχει το μέσο από αυτές, όμως μην ξεχνάμε ότι η αναβάθμιση της υποδομής του θα φέρει νέο κόσμο και στις επιβατικές μεταφορές αλλά και στις διεθνείς μεταφορές. Ανώτατο στέλεχος του ΟΣΕ έλεγε πριν λίγες μέρες ότι έχουμε πολλά χρόνια να δούμε στην Αθήνα τρένο από το εξωτερικό. Αυτό το άσχημο στατιστικό γεγονός όμως ίσως πάψει από το 2019 μιας και επιτέλους όλες αυτές οι αιώνιες εργολαβίες θα έχουν ολοκληρωθεί.
Το τρένο τα επόμενα χρόνια θα γιγαντωθεί και θα παίξει ρόλο-κλειδί στον ανερχόμενο γίγαντα που είναι οι Μεταφορές και τα Logistics. Θα δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας τόσο άμεσες όσο και έμεσες. Ήδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκήρυξε (μετά από χρόνια) περίπου 150 νέες θέσεις εργασίας κάνοντας την αρχή, ενώ το ίδιο θα πράξουν η Goldair Railway και η PEARL. Τουλάχιστον 3.000 θέσεις εργασίας υπόσχεται το Θριάσιο 1 και σχεδόν 5.000 θέσεις το Θριάσιο 2, ενώ έρχεται πίσω και το Εμπορευματικό της Θεσσαλονίκης. Αυτά όλα έχουν άμεση σχέση με το Σιδηρόδρομο και είμαστε μόλις στην αρχή.
Εδώ, θα πρέπει να αναφέρουμε πως η άνοδος του Σιδηρόδρομου δεν είναι καταδικαστικός για άλλες μεταφορές όπως οι Οδικές καθώς η πίτα διευρύνεται. Όσο αυτό συμβαίνει υπάρχει χώρος για όλους να αποκομίσουν οφέλη και να αναπτυχθούν. Η τάση δείχνει ότι για τα επόμενα χρόνια θα πολλαπλασιαστούν τα εμπορευματοκιβώτια, θα αναπτυχθούν περισσότερο οι επιβατικές Μεταφορές. Από εκεί και έπειτα όλοι θα πρέπει να δείξουν τα όπλα τους για να κερδίσουν.
Η άνοδος που θα ζήσουμε στο Σιδηρόδρομο γεννά μια αγορά, μία νέα αγορά. Οι ευκαιρίες είναι εδώ σε εκείνους που βλέπουν μπροστά. Είναι και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τη χώρα μας να συνεργαστεί με τα γειτονικά μας κράτη και να δημιουργήσει ισχυρούς εμπορικούς δεσμούς με ότι αυτό σημαίνει. Εξάλλου από μόνος του ο Σιδηρόδρομος είναι ένα εξωστρεφές μέσο.
Τώρα, που είμαστε στην αρχή αυτής της εξέλιξης, οι γερές βάσεις είναι σημαντικές για να του δώσουν την απαραίτητη δύναμη να συμβάλει και ο Σιδηρόδρομος στην ανάπτυξη που είναι απαραίτητη στη χώρα για να κλείσει τις πληγές που έχει αφήσει η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας. Θα τα καταφέρει; ας είμαστε αισιόδοξοι..
Καλό Πάσχα σε όλους
2.4.2018
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου