Το έργο του Ψηφιακού Συστήματος Ραδιοκάλυψης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ( GSM-R -αρ. σύμβ. 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ) αποτελεί ένα τεράστιο σκάνδαλο, που από τη σύνταξη των προδιαγραφών, μέχρι την ανάθεση της σύμβασης και στη συνέχεια την εκτέλεσή της μέχρι και
σήμερα υπήρξε μια υψηλή και μεθοδευμένη χειραγώγηση, που με την καταβολή παράνομων πληρωμών οδήγησε στην εκτόξευση του προϋπολογισμού, την ανάθεση στη Siemens και στη θεμελίωση, λόγω των καθυστερήσεων, περαιτέρω αποζημιώσεων, με τη βοήθεια πολιτικών προσώπων, διοικητικών οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και των «φίλων» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων» της ΕΡΓΟΣΕ , που ανέφερε το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» στις 28-6-2009. Και πέραν τούτων, ένα έργο τόσο ζωτικό και απαραίτητο για την ασφαλή λειτουργία και εκμετάλλευση του δικτύου του ΟΣΕ, που έπρεπε να παραδοθεί από το 2008(!!!), καθυστέρησε υπερβολικά η παράδοσή του και ακόμη και σήμερα, δώδεκα χρόνια(!!!) μετά την ανάθεσή του δεν έχει ολοκληρωθεί (!!!), εγκυμονώντας τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια της κυκλοφορίας και όχι μόνον.
Οι απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, οι οποίες, όπως αναφέρουμε στην Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 838/6977/14-3-2014, αλλά και στις ιδίου περιεχομένου Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε. με αρ . πρωτ. 948/71/18-3-2015, 949/72/18-3-2015, 953/74/18-3-2015 και 954/75/18-3-2015, ήταν προϊόν έκνομων και ποινικώς κολάσιμων πράξεων και μεθοδεύσεων, έχουν συμπεριληφθεί στη «Συμφωνία Εξωδικαστικού Συμβιβασμού με τη Siemens» (ΦΕΚ Α' 164 του 2012), και το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ με την υπ’ αριθμό 2995 Απόφασή του στις 2/12/2013 (Α. Π . 236767/2-12-2013) έκανε δεκτά σχεδόν όλα τα αιτήματα της Siemens για τη συνέχιση της σύμβασης του GSM-R, απαλλάσσοντάς τη από κάθε ευθύνη για τις τεράστιες καθυστερήσεις του έργου.
Συγκεκριμένα, με την εν λόγω Απόφαση το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ παρέτεινε για μια ακόμη φορά την ημερομηνία περαίωσης της Σύμβασης του GSM-R, ορίζοντας:
1) Την 31η Αυγούστου 2015 ως ημερομηνία περαίωσης του τελευταίου Τμήματος Γραμμής, για την ολοκλήρωση της μελέτης, προμήθειας όλων των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμών, την εκτέλεση των εργασιών εγκατάστασης, των δοκιμών, της προσωρινής παραλαβής και της πιστοποίησης.
2) Την 31η Αυγούστου 2018 ως ημερομηνία για την ολοκλήρωση του συμβατικού αντικειμένου, με την ολοκλήρωση της παροχής υπηρεσιών συντήρησης.
Με την ίδια απόφαση το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε επίσης τα εξής:
1) Την αφαίρεση από το συμβατικό αντικείμενο του τμήματος ΘΡΙΑΣΙΟ —ΙΚΟΝΙΟ των εργασιών στρώσης Καλωδίου Οπτικών Ινών εντός σκάμματος μετά του ανάλογου σωλήνα προστασίας τύπου HDPE, συνολικής αξίας: #428.298,00# ευρώ.
2) Την αποδοχή της πρότασης της εταιρείας SIEMENS που επεκτείνει, χωρίς επιπρόσθετο κόστος, τις υπηρεσίες Συντήρησης και Τεχνικής Υποστήριξης για το ΣΚΑ, μέχρι την 31 η Αυγούστου 2015.
3) Την αποδοχή της πρότασης της εταιρείας SIEMENS που επεκτείνει για δύο (2) ακόμη χρόνια τις υπηρεσίες Συντήρησης και Τεχνικής Υποστήριξης για τα Τμήματα Γραμμής 1,8,9,11 και 12, για τα οποία έχει συνταχθεί το πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής, χωρίς επιπρόσθετο κόστος. Η διετής παράταση της περιόδου συντήρησης Θα ξεκινήσει ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμών συστήματος των Ομάδων Λειτουργικών Τμημάτων Γραμμής, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται το σύνολο των τμημάτων γραμμής.
4) Την αποδοχή της πρότασης της εταιρείας SIEMENS που επεκτείνει την εκπαίδευση οn-job για τα συστήματα διαχείρισης/επίβλεψης του εξοπλισμού GSM-R στο ΣΚΑ και για τη λειτουργία του συστήματος, καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου συντήρησης του ΣΚΑ, σύμφωνα με το επισυναπτόμενο στο υπ’ αριθ. πρωτ.236407/25-11-2013 έγγραφο της αναδόχου εταιρείας Αναθεωρημένο Χρονοδιάγραμμα.
Στη συνέχεια και επί των ημερών αυτής της κυβέρνησης, το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, λαμβάνοντας υπόψη την υπ’ αρ. πρωτ. οικ. 282445/ 02-08-2016 εισήγηση τον Διευθύνοντος Συμβούλου της Εταιρείας (δηλαδή του κ. Βούρδα, σημερινού Γενικού Γραμματέα Μεταφορών), με την υπ’ αριθμό 3278 νέα Απόφασή του στις 04/08/2016 (Α.Π. εξ. 282445/04-08-2016 ), «λόγω αντικειμενικής, αδυναμίας του Αναδόχου, να παραδώσει εμπρόθεσμα το συμβατικό αντικείμενο», παρέτεινε κατά 16 ακόμη μήνες την ημερομηνία περαίωσης της Σύμβασης του GSM-R, ορίζοντας:
1) Την 31η Δεκεμβρίου 2016 ως ημερομηνία περαίωσης του τελευταίου Τμήματος Γραμμής, για την ολοκλήρωση της μελέτης, προμήθειας όλων των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμών, την εκτέλεση των εργασιών εγκατάστασης, των δοκιμών, της προσωρινής παραλαβής και της πιστοποίησης.
2) Την 31η Δεκεμβρίου 2019 ως ημερομηνία για την ολοκλήρωση του συμβατικού αντικειμένου με την παροχή υπηρεσιών συντήρησης.
Δεν γνωρίζουμε πόσες τελικά παρατάσεις δόθηκαν, ούτε πόσα πρωτόκολλα προσωρινής ή/και οριστικής παραλαβής τμημάτων του έργου έγιναν, αλλά γνωρίζουμε καλά, ότι μέχρι σήμερα το GSM-R δεν λειτουργεί σε ΚΑΝΕΝΑ τμήμα γραμμής, εγκυμονώντας, όπως αναφέρουμε παραπάνω, τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Εάν συμβεί κάποιο δυστύχημα, ποιος θα είναι ο υπεύθυνος;
Και ενώ έγιναν όλα αυτά, όπως προκύπτει από δημοσίευμα στις 2 Απριλίου 2018 του σιδηροδρομικού site «Σιδηροδρομικά Νέα», μεταξύ των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης που θα συζητούνταν στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΟΣΕ την Μεγάλη Τρίτη 3 Απριλίου, περιλαμβανόταν:
7ον-Έγκριση του υπ΄ αριθμ. 19Α/15.02.2018 Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης Ηλεκτρονικών Διαγωνισμών (ΕΑΗΔ) ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και της τεχνικής αξιολόγησης του ηλεκτρονικού δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού (αρ. ΕΣΗΔΗΣ 47899) με αριθμό διακήρυξης 17007/15.01.2018 που αφορά το έργο «Παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης, Λειτουργίας, Συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρά τη σιδηροδρομική γραμμή εξωτερικού εξοπλισμού του Συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας στο ΣΚΑ, στο Σιδηροδρομικό άξονα Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, στη σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο- Αεροδρόμιο και των κλάδων γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο και Οινόη Χαλκίδα».
Δηλαδή ο ΟΣΕ, πριν του παραδοθεί, όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, ολοκληρωμένο και σε λειτουργία το έργο, έχει κάνει διαγωνισμό με αριθμό διακήρυξης 17007/15.01.2018 για τη «Παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης, Λειτουργίας, Συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρά τη σιδηροδρομική γραμμή εξωτερικού εξοπλισμού του Συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R», του οποίου ο προϋπολογισμός ανέρχεται, όπως προκύπτει από τη Διακήρυξη, στα 5.781.000 € χωρίς Φ.Π.Α και στα 7.168.440 € συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.24%.
Ο εν λόγω διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί αρχικά, όπως προκύπτει από τη σχετική «ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ» που δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια»(ΑΔΑ: 62Μ846ΨΧΕΔ-93Θ), με ημερομηνίες υποβολής των προσφορών από 27/11/2017 ώρα 10.00 π.μ. έως 8/12/2017 και ώρα 10.00 π.μ., αλλά δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο, όπως προκύπτει από το με αριθμ. πρωτ. 3216861/21.11.2017 έγγραφο της Διεύθυνσης Προμηθειών και Εφοδιασμού του ΟΣΕ, που μνημονεύει η παρακάτω 11458/589/21-2-2018 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών κ. Βούρδα, «σημειώθηκε χρονική μετατόπιση στη διεξαγωγή του διαγωνισμού», ο οποίος επαναπροκηρύχθηκε στις 15/1/2018.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, στον παραπάνω διαγωνισμό κατατέθηκε μια μόνο προσφορά από την εταιρεία Nokia Networks.
Δηλαδή, δεν κατατέθηκε προσφορά ούτε από τη Siemens, που όντας ανάδοχος της σύμβασης 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, με την οποία εγκαταστάθηκε το σύστημα GSM-R στο δίκτυο του ΟΣΕ, είχε, κατά την λογική, το αναμφισβήτητο και μη ανατρεπόμενο προβάδισμα να κερδίσει τον διαγωνισμό, αλλά ούτε από άλλη εταιρεία που διαθέτει βεβαιωμένη εμπειρία σε συντήρηση και διαχείριση συστήματος GSM-R, προφανώς εξ αιτίας του εν λόγω προβαδίσματος της Siemens. Απεναντίας κατέθεσε προσφορά η εταιρεία Nokia Networks, η οποία, κατά πληροφορίες, δεν διαθέτει βεβαιωμένη εμπειρία σε συντήρηση και διαχείριση συστήματος GSM-R(Ψηφιακό Σύστημα Σιδηροδρομικής Ραδιοκάλυψης), παρά μόνο εμπειρία γενικά σε Συστήματα κινητής τηλεφωνίας.
Αυτό μας δημιούργησε ερωτηματικά και γι αυτό αναζητήσαμε, το είδος της βεβαιωμένης εμπειρίας, που ζητείται από τη Διακήρυξη να έχουν συμμετέχοντες. Διαπιστώσαμε, λοιπόν, ότι στο άρθρο 2.2.6 «Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα» της Διακήρυξης του παραπάνω διαγωνισμού προβλέπονται τα εξής:
2.2.6 Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να διαθέτουν βεβαιωμένη εμπειρία σε συντήρηση και διαχείριση Συστημάτων Κινητής Τηλεφωνίας αποκλειστικά σιδηροδρομικής χρήσης (GSM-R) ή γενικά σε Συστήματα κινητής τηλεφωνίας κατά την τελευταία πενταετία (2012,2013,2014,2015,2016) όπως περιγράφεται στο Μέρος IV (Γ. Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα) του Ευρωπαϊκού Ενιαίου "Εγγράφου Σύμβασης [ΕΕΕΣ].
Δηλαδή ο ΟΣΕ, αντί να ζητήσει από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό βεβαιωμένη εμπειρία σε συντήρηση και διαχείριση Συστημάτων Κινητής Τηλεφωνίας αποκλειστικά σιδηροδρομικής χρήσης (GSM-R), που ήταν επιβεβλημένο λόγω της ειδικής φύσης του συστήματος, επέτρεψε τη συμμετοχή και εταιρειών, που έχουν βεβαιωμένη εμπειρία σε συντήρηση και διαχείριση γενικά σε Συστήματα κινητής τηλεφωνίας, από το πλήθος των οποίων όμως δεν συμμετείχε καμιά άλλη εταιρεία, εκτός από την παραπάνω εταιρεία.
Μετά τα παραπάνω, ήταν εύλογο να διερωτηθεί κανείς εάν κάτι επιλήψιμο κρύβεται πίσω από τη μη συμμετοχή της Siemens σε ένα διαγωνισμό, που λογικά έπρεπε να συμμετέχει μόνο αυτή, αλλά και από τη συμμετοχή στο διαγωνισμό μόνο της εταιρείας Nokia Networks, από την πληθώρα των εταιρειών με βεβαιωμένη εμπειρία γενικά σε Συστήματα κινητής τηλεφωνίας.
Από την έρευνά που κάναμε, βγαίνουν συμπεράσματα που εάν είναι ακριβή, εκθέτουν ανεπανόρθωτα την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ, που έστησαν τον παραπάνω «διαγωνισμό», για να καλύψουν τη Siemens και να της δώσουν μέσω της εταιρείας Nokia Networks τις αποζημιώσεις από τις οποίες, υποτίθεται, παραιτήθηκε με τον παραπάνω «εξωδικαστικό συμβιβασμό».
Συγκεκριμένα:
● Η ΕΡΓΟΣΕ, με τους «φίλους» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων», συνέχισε τις παραλαβές τμημάτων του έργου του GSM-R, χωρίς να αντιμετωπιστούν, στα πλαίσια της σύμβασης 10012/26-09-2006, τα προβλήματα που αναφέρονται στο από 29/7/2010 «Πόρισμα Γνωμοδοτικής Επιτροπής», όσο αφορά τις παραλαβές τμημάτων του έργου, την έναρξη συντήρησης των επί μέρους τμημάτων, και τους λόγους που το δίκτυο GSM-R δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί/λειτουργήσει. Απεναντίας, μετέθεσε από τη Siemens στον ΟΣΕ την ευθύνη για την αντιμετώπιση των εν λόγω προβλημάτων, με τη μεταφορά οριστικά παραληφθέντων τμημάτων του GSM-R στον ΟΣΕ, των οποίων τη Διαχείριση, Λειτουργία, Συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών θα είχε ο Ανάδοχος, που θα αναδεικνυόταν από τον παραπάνω «μαϊμού» διαγωνισμό.
● Ο ΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι, για να γίνει μεταφορά ενός έργου από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, πρέπει το έργο να είναι ολοκληρωμένο και να λειτουργεί, δέχθηκε, όπως προκύπτει από την παρ. 10 της με αρ. πρωτ. οικ. 1683/18 της 7ης Φεβρουαρίου 2018 Εισήγησης προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, να υπογράψει το με αρ. πρωτ. ΕΡΓΟΣΕ Οικ 282200/28-07-2016 Μνημόνιο Συνεργασίας ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, με το οποίο «ανετέθη σε μικτή επιτροπή η διενέργεια (εξωσυμβατικών) λειτουργικών δοκιμών και η μεταφορά ολοκληρωμένων τμημάτων στον ΟΣΕ έως την 31η /12/2016», που είχε οριστεί με την παραπάνω απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ «ως ημερομηνία περαίωσης του τελευταίου Τμήματος Γραμμής, για την ολοκλήρωση της μελέτης, προμήθειας όλων των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμών, την εκτέλεση των εργασιών εγκατάστασης, των δοκιμών, της προσωρινής παραλαβής και της πιστοποίησης».
Όπως δε προκύπτει από το τέλος της παρ. 10 της ίδιας εισήγησης, «Έκτοτε η διαχείριση της Σ. 10012/06 εξαρτάται και από διαδικασίες του ΟΣΕ».
Δηλαδή, η ΕΡΓΟΣΕ κατέστησε τον ΟΣΕ συνυπεύθυνο στη διαχείριση της σύμβασης 10012/26-09-2006, για να δικαιολογηθούν οι καθυστερήσεις της Siemens στην παράδοση του έργου και για να αντιμετωπιστούν από τον Ανάδοχο του «μαϊμού» διαγωνισμού, που από κοινού προώθησαν ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, και όχι από τη Siemens, όπως έπρεπε, τα παραπάνω προβλήματα που αναφέρονται στο από 29/7/2010 «Πόρισμα Γνωμοδοτικής Επιτροπής» και δεν επέτρεπαν να χρησιμοποιηθεί/λειτουργήσει το δίκτυο GSM-R.
Από την παραπάνω Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ προκύπτουν ακόμη τα εξής:
«11. Με το υπ' αριθ. 287373/14.12.2016 (συν. 16) η ανάδοχος ζήτησε την μετάθεση της ημερομηνίας περαιώσεως τουλάχιστον έως την 31η/03/2017 με αντίστοιχη επιμήκυνση της καταληκτικής ημερομηνίας υπηρεσιών συντηρήσεως, επειδή δεν είχε διατεθεί σιδηροδρομικό όχημα προς διενέργεια των δοκιμών στο Τμήμα Γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο, ούτε υπήρχε δεσμευτική ημερομηνία διαθέσεώς του.
12. Η προθεσμία ολοκληρώσεως δοκιμών/μεταφοράς ολοκληρωμένων τμημάτων στον ΟΣΕ (ως και η τεχνική υποστήριξη εκ μέρους της Αναδόχου) παρετάθη σιωπηρώς μέχρι την 31η/01/ 2017.
13. Κατά την διάρκεια συναντήσεως των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΣΗΜΕΝΣ και ΝΟΚΙΑ την 16η/01/2017 στα γραφεία του ΟΣΕ εζητήθη από την Ανάδοχο:
• Ολική Πιστοποίηση καλής λειτουργίας ως συμπλήρωμα των λειτουργικών δοκιμών, ώστε να διευκολυνθεί η μεταφορά στον ΟΣΕ.
• Νέα επέκταση επανδρώσεως του Κέντρου Ελέγχου και υποστηρίξεως/συντηρήσεως εξοπλισμού ΣΚΑ, ΤΓ 11 και ΤΓ 12.
Μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία όφειλαν συνεπόμενα να έχουν ολοκληρωθεί:
• Η μεταφορά οριστικά παραληφθέντων τμημάτων του GSM-R στου ΟΣΕ
• Η σύνταξη από τον ΟΣΕ (με την τεχνική αρωγή της ΕΡΓΟΣΕ) τευχών δημοπρατήσεως για την συντήρηση των παραδιδομένων τμημάτων.
Δεν διευκρινίστηκε στην φάση αυτή ποιός θα συντηρούσε τα προς μεταφοράν τμήματα στο μεσοδιάστημα μέχρι την ανάδειξη μειοδότου.
14. Η ολική πιστοποίηση διεβιβάσθη με το ΕΡΓΟΣΕ 288871/26.01.2017 (συν. 17) της Αναδόχου. Η επέκταση υποστηρίξεως μέχρι την 319105/2017 έγινε αποδεκτή. Τα τεύχη δημοπρατήσεως ολοκληρώθηκαν εντός προθεσμιών.
15. Με το υπ' αριθ. 740/17, 14-03-2017 (συν. 18) αίτημά της, η ανάδοχος επικαιροποίησε το αίτημα παρατάσεως της § 11 ζητώντας μετάθεση της ημερομηνίας περαιώσεως έως την 31η/05/2017, καθώς εξακολουθούσαν να συντρέχουν αντικειμενικοί λόγοι πού δεν επέτρεπαν την έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών:
• Δεν είχε εισέτι διατεθεί σιδηροδρομικό όχημα πρός διενέργεια των δοκιμών στό Τμήμα Γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο
• Είχε καθυστερήσει η διαδικασία συμβάσεως μεταξύ ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ-ΟΛΠ για την μίσθωση χώρου εγκαταστάσεως δύο Σταθμών Βάσεως (ΤΙ 13 και ΤΙ 16) στην χερσαία λιμενική ζώνη Νέου Ικονίου, ο δε ΟΛΠ απέρριψε αίτημα προσβάσεως της αναδόχου πριν την σύναψη συμβάσεως (συν. 19).
16. Τα αιτήματα παρατάσεως της Αναδόχου (§ 11 και 15) δεν εισήχθησαν προς συζήτηση στο ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ λόγω ασάφειας ως προς την απαιτούμενο χρονικό ορίζοντα: εν αναμονή μεταφοράς τμημάτων του GSM-R στον ΟΣΕ, της προθέσεως να καλυφθούν ενδεχομένως μέσω της παρατάσεως και οι ανάγκες συντηρήσεως στο μεσοδιάστημα (§ 13, ακροτελεύτιο), του αδήλου χρόνου αναδείξεως μειοδότου, ενώ ακόμη ήταν σε εκκρεμότητα οι δοκιμές στο ΤΓ 4 και οι διαδικασίες με ΟΛΠ και ΔΑΑ.
17. Σιδηροδρομικό όχημα διετέθη μόλις την 07η/04/2017, οπότε και διενεργήθηκαν οι απαιτούμενες δοκιμές στο Τμήμα Γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο (πλην Σταθμών Βάσης ατην χερσαία λιμενική ζώνη).
18. Με το ΕΡΓΟΣΕ 4280/17 από 01/06/2017 (συν.20) η Ανάδοχος ενημέρωσε ότι την 31η/05/2017 ολοκλήρωσε τις συμφωνηθείσες υπηρεσίες λειτουργίας και τεχνικής υποστηρίξεως σε ΣΚΑ, ΤΓ 11 και ΤΓ 12. Η μεταφορά τους στον ΟΣΕ δεν είχε εισέτι συντελεσθεί. Με το Οικ 4702/17 από 12/06/2017 (συν. 21) η ΕΡΓΟΣΕ κοινοποίησε στον ΟΣΕ ότι τα ανωτέρω τμήματα από της ημερομηνίας αυτής δεν συντηρούνται.
19. Η σύμβαση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ-ΟΛΠ υπεγράφη τελικά την 21η/07/2017, ενώ την 25η/07/2017 ενσωματώθηκε και ο εξοπλισμός του τερματικού σιδηροδρομικού σταθμού του ΔΑΑ στην λειτουργία του Τμήματος Γραμμής 5 ΣΚΑ-Αεροδρόμιο.
20. Η ανέγερση των δύο Σταθμών Βάσης στην χερσαία ζώνη του λιμένος Ικονίου ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο 2017 και ο εξοπλισμός τους ενσωματώθηκε στην λειτουργία του ΤΓ4. Τις επιτυχείς δοκιμές του πλήρους τμήματος Ικόνιο-Θριάσιο ακολούθησε η Προσωρινή Παραλαβή του την 15η/11 /2017 με τριετή υποχρέωση συντηρήσεως, δηλ. μέχρι την 15η/11/2020.»
Δηλαδή, όλες οι παρατάσεις αποδίδονται σε καθυστερήσεις του ΟΣΕ ή της ΕΡΓΟΣΕ, ενώ από κοινού ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ προέβησαν στη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης του παραπάνω «διαγωνισμού», ο οποίος προκηρύχθηκε αμέσως μόλις έγινε στις 15/11 /2017 η Προσωρινή Παραλαβή του τμήματος Ικόνιο-Θριάσιο, που ήταν το τελευταίο τμήμα γραμμής που παραλαμβανόταν από τους «φίλους» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων» της ΕΡΓΟΣΕ.
Εκείνο, όμως, που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση και αποκαλύπτει ότι πρόκειται περί «στημένου» διαγωνισμού, είναι αυτό που αναφέρεται στην παραπάνω Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, ότι δηλαδή η εταιρεία Nokia Networks, η οποία κατέθεσε τη μοναδική προσφορά στο διαγωνισμό, συμμετείχε σε συνάντηση των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΣΗΜΕΝΣ την 16η/01/2017 στα γραφεία του ΟΣΕ, όπου μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε η σύνταξη από τον ΟΣΕ (με την τεχνική αρωγή της ΕΡΓΟΣΕ) των τευχών δημοπράτησης του παραπάνω, κατά τα φαινόμενα, «μαϊμού» διαγωνισμού.
Από τα παραπάνω φρονούμε, ότι προκύπτει σαφώς όλο το χρονικό της απάτης, που στήθηκε από τους εγκάθετους της Siemens στην ΕΡΓΟΣΕ και στον ΟΣΕ, προκειμένου να καλυφθούν οι ευθύνες της Siemens για τις καθυστερήσεις και να της δοθούν μέσω της εταιρείας Nokia Networks οι αποζημιώσεις, από τις οποίες, υποτίθεται, παραιτήθηκε με τον παραπάνω «εξωδικαστικό συμβιβασμό».
Το χρονικό της απάτης ξεκινά με την παραπάνω, στα πλαίσια της «Συμφωνίας Εξωδικαστικού Συμβιβασμού με τη Siemens», υπ’ αριθμό 2995/2-12-2013 απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, με την οποία δόθηκε παράταση της ημερομηνίας περαίωσης της Σύμβασης 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά η σύμβαση δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί, μολονότι όπως ανέφερα στην υπ’ αρ. πρωτ. 6055/582/1-6-2017 Ερώτηση & Α.Κ.Ε. προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, η ΕΡΓΟΣΕ με το υπ’ αρ. πρωτ. 259474/6-4-2015 έγγραφό της μας διαβεβαίωνε τα εξής:
« Η ΕΡΓΟΣΕ με τη λήψη της υπ’ αριθμ. 2995/2-12-2013 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου(ΔΣ) της επέτυχε:
i) Την συνέχιση της σύμβασης
ii) Την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, μέσω της συνέχισης του έργου, προκειμένου να μην απαξιωθεί το ήδη κατασκευασθέν τμήμα, κάτι που θα οδηγούσε ουσιαστικά σε απώλεια των εθνικών πόρων, που είχαν διατεθεί.
iii) Την εγγύηση ότι θα ολοκληρωθεί το έργο και ότι θα αποφευχθεί η απώλεια της, ήδη έως τότε, δοθείσας Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, η οποία θα αναζητείτο, ως αχρεωστήτως καταβληθείσα, σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης.
iv) Η SIEMENS να παρέχει επιπλέον «δωρεάν» συντήρηση για τμήματα του έργου.
v) Η SIEMENS παραιτείται έναντι οιονδήποτε αξιώσεών της έναντι της ΕΡΓΟΣΕ και κατ’ επέκταση του Ελληνικού Κράτους.
vi) Παρέχεται η δυνατότητα παράδοσης προς χρήση μεγάλων λειτουργικών τμημάτων.
vii) Ο ΟΣΕ που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και συντήρηση, μετά την αποχώρηση του αναδόχου, έχει τη δυνατότητα να προετοιμαστεί κατάλληλα (ήδη το προσωπικό του ΟΣΕ εκπαιδεύεται εδώ και ένα χρόνο, ενώ παράλληλα συμμετέχουν στις διαδικασίες και εργασίες άρσης βλαβών που εκτελεί ο ανάδοχος, ώστε να εκπαιδεύονται επί τόπου (on job – training))
viii) Την δημιουργία και την διάθεση στον ΟΣΕ ενός σύγχρονου και απαραίτητου για την ασφαλή κυκλοφορία συστήματος ασύρματων και ενσύρματων τηλεπικοινωνιών, κάτι το οποίο στερείται εδώ και δεκαετίες, με συνέπεια να πληρώνει τεράστια ποσά σε ανεξάρτητους παρόχους σταθερών και ασύρματων τηλεπικοινωνιών. Το σύστημα αυτό αποτελεί Ευρωπαϊκή απαίτηση και τη βάση της πλατφόρμας για την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας(μαζί με το σύστημα ETCS που εγκαθίσταται στο πλαίσιο άλλων συμβάσεων της ΕΡΓΟΣΕ) μεταξύ της Ελλάδας και των υπολοίπων χωρών. Η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος προσδίδει στον ΟΣΕ μια εξαιρετικά σοβαρή προστιθέμενη αξία».
Η σύμβαση, όμως, δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί ούτε μέχρι τις ημερομηνίες που αναφέρουμε παραπάνω(31η Δεκεμβρίου 2016 και 31η Δεκεμβρίου 2019 αντιστοίχως) ότι ορίστηκαν με τη νέα παράταση, που δόθηκε, προφανώς προσχηματικά, με την υπ’ αριθμό 3278 Απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ στις 04/08/2016.
Έτσι, όπως προκύπτει από την παραπάνω Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, η Siemens ζήτησε με το υπ' αριθ. 287373/14.12.2016 τη μετάθεση εκ νέου της ημερομηνίας περαιώσεως τουλάχιστον έως την 31η/03/2017, με αντίστοιχη επιμήκυνση της καταληκτικής ημερομηνίας υπηρεσιών συντηρήσεως, επειδή δεν είχε διατεθεί σιδηροδρομικό όχημα προς διενέργεια των δοκιμών στο Τμήμα Γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο ούτε υπήρχε δεσμευτική ημερομηνία διαθέσεώς του(!!!).
Προφανώς η Siemens, επικαλούμενη κατά τα φαινόμενα αστείες, όπως η παραπάνω, δικαιολογίες, τις οποίες της πρόσφεραν πρόθυμα οι εγκάθετοί της στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, αναζητούσε μαζί τους τον τρόπο, με τον οποίο θα εισέπραττε τις αποζημιώσεις, από τις οποίες, υποτίθεται, παραιτήθηκε με τον παραπάνω «εξωδικαστικό συμβιβασμό».
Έτσι σκαρφίστηκαν τον παραπάνω διαγωνισμό του ΟΣΕ, μέσω του οποίου, χωρίς τη συμμετοχή της Siemens, γιατί η απάτη θα ήταν προφανής, θα πληρωθούν οι απαιτήσεις της Siemens για την ολοκλήρωση ενός έργου, που της είχε ανατεθεί από την ΕΡΓΟΣΕ το 2006 και έπρεπε να έχει ολοκληρώσει εδώ και δέκα(10) ολόκληρα χρόνια(!!!).
Μεθοδεύτηκε, λοιπόν, από τους συνεργάτες της Siemens στην ΕΡΓΟΣΕ και στον ΟΣΕ να μπει στη διακήρυξη του διαγωνισμού ο παραπάνω, τεχνικά απαράδεκτος, φωτογραφικός όρος, που έδωσε τη δυνατότητα να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, στη θέση της Siemens, η Nokia Networks η οποία, όπως μπορεί κάθε έστω καλόπιστα σκεπτόμενος να συμπεράνει και από τη συμμετοχή της στην παραπάνω σύσκεψη, είναι, προφανώς συνεργάτης της Siemens ή έστω θα αναγκαστεί με κάποιο τρόπο να συνεργαστεί μαζί της αφού χωρίς την έγκριση, την άδεια και τη βοήθεια της Siemens δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στο λογισμικό του εγκατεστημένου εξοπλισμού της και να εκτελέσει το έργο, που θα αναλάβει με την κατακύρωση σ’ αυτή του παραπάνω διαγωνισμού.
Αλλά η συνεργασία της Nokia Networks με τη Siemens στην εν λόγω υπόθεση φαίνεται ότι υπήρχε πολύ πριν από τη σύσκεψη της 16ης/01/2017. Αυτό προκύπτει καθαρά από ένα δημοσίευμα του capital.gr στις 7 Μαΐου 2015, με τίτλο «Στη Nokia Networks, η αναβάθμιση του δικτύου GSM-R του ΟΣΕ», στο οποίο αναφέρεται επί λέξει ότι «Η Nokia Networks ανακοίνωσε σήμερα ότι θα αναβαθμίσει το βασικό δίκτυο GSM-Railway (GSM-R) για τον ΟΣΕ, δημιουργώντας τα θεμέλια για μελλοντική επέκταση του δικτύου, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας».
Όμως αυτή η ανακοίνωση της Nokia Networks ήταν απολύτως ψευδής, δεδομένου ότι καμιά σχετική σύμβαση δεν ανατέθηκε στη Nokia Networks εκείνη την περίοδο, ούτε αργότερα, αλλά ούτε και μέχρι σήμερα. Πως, λοιπόν, κύριε υπουργέ η εν λόγω εταιρεία ήξερε, ότι θα της ανατεθεί τέτοιας φύσεως έργο από τον ΟΣΕ τρία(3) χρόνια αργότερα; Το ερώτημα είναι αμείλικτο και πρέπει να επιληφθεί αμέσως η Εισαγγελέας Διαφθοράς, για να αποκαλυφθούν αυτοί που έστησαν, κατά τα φαινόμενα, τη μεγάλη αυτή απάτη.
Η ευθύνη για την παραπάνω απάτη δεν βαρύνει όμως, κύριε υπουργέ Υποδομών και Μεταφορών, μόνο τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και εσάς προσωπικά, γιατί ένα χρόνο σχεδόν πριν σας έλεγα στην υπ’ αρ. πρωτ. 6055/582/1-6-2017 Ερώτηση & Α.Κ.Ε. αναφερόμενος στις παραπάνω διαβεβαιώσεις της ΕΡΓΟΣΕ, επί λέξει τα εξής:
«Σήμερα, κύριε υπουργέ, δυο(2) χρόνια μετά, πόσα από τα παραπάνω, που αποτέλεσαν τη δικαιολογητική βάση για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό της ΕΡΓΟΣΕ με την Siemens, όσον αφορά το GSM/R, έχουν επιτευχθεί;
Γιατί, δυο(2) χρόνια από το παραπάνω έγγραφό της, η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει ολοκληρώσει το έργο, όταν η αρχική προθεσμία όλου του έργου ήταν δυο(2) χρόνια; Ποιος ευθύνεται, που το σύστημα αυτό, το οποίο, όπως λέει η ίδια η ΕΡΓΟΣΕ, είναι «απαραίτητο για την ασφαλή κυκλοφορία» και «αποτελεί Ευρωπαϊκή απαίτηση και τη βάση της πλατφόρμας για την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας μεταξύ της Ελλάδας και των υπολοίπων χωρών» δεν λειτουργεί ακόμη; Δεν αντιλαμβάνεστε, ότι οι καθυστερήσεις της ΕΡΓΟΣΕ αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και την προσέλκυση μεταφορικού έργου και επιβατών;»
Εσείς, όμως, δεν κάνατε τίποτα και αφήσατε τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ να συνεργήσουν στην κάλυψη τη Siemens, όσο αφορά την αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, και να της δώσουν εμμέσως, μέσω της «μαϊμού» σύμβασης που θα υπογραφεί, μετά από ένα εμφανώς στημένο διαγωνισμό, μεταξύ του ΟΣΕ και της εταιρείας Nokia Networks, τα επί πλέον εκατομμύρια, που ζητούσε και δεν μπορούσε να της δώσει απ’ ευθείας η ΕΡΓΟΣΕ.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά το υπουργείο σας θα θεωρηθεί συνεργός στην υπογραφή της σύμβασης αυτής, εφόσον τελικά αφήσετε να υπογραφεί, δεδομένου ότι η έγκριση διενέργειας διεξαγωγής του διαγωνισμού από τον ΟΣΕ έγινε με τις υπ’ αρ. πρωτ. 70615/3490/17-10-2017 και 11458/589/21- 2-2018 Αποφάσεις, που υπογράφονται «Με εντολή Υπουργού» από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών κ. Βούρδα, ο οποίος, όπως αναφέρουμε παραπάνω, ήταν αυτός που ως Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ εισηγήθηκε τη νέα παράταση στην ημερομηνία περαίωσης της Σύμβασης του GSM-R, «λόγω αντικειμενικής αδυναμίας του Αναδόχου να παραδώσει εμπρόθεσμα το συμβατικό αντικείμενο».
Πρέπει να επισημάνουμε επίσης, ότι στα πλαίσια της σύμβασης 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ η Siemens είχε υποχρέωση να εκπαιδεύσει κατάλληλα προσωπικό του ΟΣΕ στη Διαχείριση, Λειτουργία, Συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών του GSM-R, έτσι ώστε μετά το πέρας της σύμβασης να δύναται να παρέχει αυτοδύναμα τις εν λόγω υπηρεσίες, χωρίς τη βοήθεια της Siemens.
Αυτό προκύπτει και από το παραπάνω υπ’ αρ. πρωτ. 259474/6-4-2015 έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ, στο οποίο, επί πλέον των όσων αναφέραμε προηγουμένως, αναφέρονται και τα εξής:
«8. Τονίστηκε ήδη, ότι η ΕΡΓΟΣΕ απέρριψε στο σύνολό τους όλα τα αιτήματα που υπέβαλε η ανάδοχος. Όπως ήδη ανεφέρθη ανωτέρω, η ΕΡΓΟΣΕ με την απόφαση αυτή επέτυχε την ανεπιφύλακτη παραίτηση της αναδόχου από οποιεσδήποτε αξιώσεις οικονομικές ή μη, καθώς και την χρονική επέκταση της συντήρησης σε τμήματα του έργου άνευ επιπρόσθετου κόστους για την ΕΡΓΟΣΕ. Αυτό δίδει την δυνατότητα στον ΟΣΕ να προετοιμαστεί για μεγαλύτερο διάστημα, κατά το οποίο το σύστημα θα παραμείνει υπό την ευθύνη της αναδόχου, έως ότου καταστεί ικανός(ο ΟΣΕ) να το συντηρεί με ίδια μέσα, κατόπιν της εκπαίδευσης που υποχρεούται να του παράσχει η SIEMENS».
Ότι έγινε η προβλεπόμενη από τη σύμβαση 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ παραπάνω εκπαίδευση του προσωπικού του ΟΣΕ, επιβεβαιώνεται και από τα όσα αναφέρονται στο κεφάλαιο «Γ. ΑΝΑΛΥΣΗ» παρ. 3 της παραπάνω Εισήγησης προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ.
Τι συνέβη, λοιπόν, και ξεχάστηκαν όλα αυτά και ο ΟΣΕ, παρά τις παραπάνω διαβεβαιώσεις της ΕΡΓΟΣΕ, προχώρησε στη διενέργεια διαγωνισμού για την «Παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης, Λειτουργίας, Συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρά τη σιδηροδρομική γραμμή εξωτερικού εξοπλισμού του Συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R»; Γιατί, αφού πραγματοποιήθηκε η εκπαίδευση του προσωπικού του ΟΣΕ από τη Siemens, δεν ανέλαβε, όπως προβλεπόταν, το προσωπικό του ΟΣΕ τη Διαχείριση, Λειτουργία, Συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών του GSM-R ; Μήπως, το προσωπικό του ΟΣΕ κρίθηκε, και από ποιον, ανεπαρκές για την ανάληψη αυτού του έργου, προκειμένου μέσω του στημένου διαγωνισμού και της «μαϊμού» σύμβασης που θ’ ακολουθήσει να δοθούν στη Siemens οι αποζημιώσεις, από τις οποίες, υποτίθεται, παραιτήθηκε με τον παραπάνω «εξωδικαστικό συμβιβασμό»;
Και το αποκορύφωμα της απάτης ολοκληρώνεται με τα όσα αναφέρονται στο κεφάλαιο «Γ. ΑΝΑΛΥΣΗ» της παραπάνω Εισήγησης προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, που αναφέρει μεταξύ των άλλων επί λέξει και τα εξής:
«1. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στην χερσαία ζώνη του λιμένος Νέου Ικονίου, των δοκιμών και την Προσωρινή Παραλαβή του GSM-R στο Τμήμα Γραμμής 4 (Θριάσιο-Ικόνιο) την 15η/11/2017 ολοκληρώθηκε και το τελευταίο τμήμα γραμμής της Σ 10012, όσον αφορά μελέτη, προμήθεια υλικών και εξοπλισμών, εργασίες εγκαταστάσεως, δοκιμές, προσωρινή παραλαβή και πιστοποίηση.
2. Το σύστημα GSM-R αποτελούμενο από……………., δηλαδή το 100% των συμβατικά προβλεπομένων ποσοτήτων, έχει παραδοθεί και λειτουργεί σε πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα.
4. Το σύστημα GSM-R έχει δοκιμαστή επιτυχώς και παραληφθεί σε όλα τα Τμήματα Γραμμής προσωρινά, στα δε Τμήματα 1, 8, 9, 11 έως 16 και ΣΚΑ οριστικά.
5.Το σύστημα έχει επιδείξει αξιοπρόσεκτη ευστάθεια, ακόμη και στα οριστικώς παραληφθέντα -συνεπώς μη επιτηρούμενα- τμήματα. ……
«7.Με την δημοπράτηση των υπηρεσιών συντηρήσεως από τον ΟΣΕ τον Δεκέμβριο 2017 εξέλιπε και η τελευταία αβεβαιότητα ως προς τον απαιτούμενο χρονικό ορίζοντα της § Β 16, επίκειται δε η μεταφορά των Τμημάτων 1, 8, 9, 11 έως 16 και ΣΚΑ στον ΟΣΕ».
Αν είναι ποτέ δυνατό να αναφέρονται τα παραπάνω στην εν λόγω Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ , όταν είναι σε όλους γνωστό και πολύ εύκολο να επιβεβαιωθεί από αυτοψία που θα διενεργηθεί από εισαγγελικό λειτουργό, ότι το Ψηφιακό Σύστημα Ραδιοκάλυψης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ (GSM-R), που εγκαταστάθηκε με τη σύμβαση 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, δεν λειτουργεί, ούτε λειτούργησε ποτέ σε κανένα τμήμα του. Αναρωτιόμαστε δε, πως είναι δυνατό όσοι υπέγραψαν την εν λόγω Εισήγηση, από τα μέλη της Επιτροπής Παραλαβής μέχρι τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, να προσυπογράφουν αυτά τα προφανή και εγκληματικά ψέματα…
Και πως είναι δυνατό το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ να έρχεται να παρατείνει εκ των υστέρων και «τακτοποιητικά την τελική μετάθεση της ημερομηνίας περαιώσεως της Συμβάσεως 10012/06», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην εν λόγω Εισήγηση; Πέρασε αυτή η εισήγηση από το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ;
Όπως αντιλαμβάνεστε τα ερωτηματικά είναι αμείλικτα και πρέπει να δοθούν άμεσα απαντήσεις, γιατί ένα τεράστιο σκάνδαλο, που άρχισε επί των ημερών άλλων κυβερνήσεων, συνεχίζεται και μεγεθύνεται επί των ημερών σας, χωρίς να λαμβάνετε υπόψη αυτά που έθεσα υπόψη σας με τις παραπάνω κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις.
Φρονούμε επίσης, ότι η Ελληνική Δικαιοσύνη, η οποία, όπως ενημερωθήκαμε από απαντήσεις των αρμοδίων υπουργών στις προηγούμενες κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις, διερευνά το σκάνδαλο του GSM-R, πρέπει να διερευνήσει και τις παραπάνω καταγγελίες μου, συσχετίζοντας και διευρύνοντας στην ανάγκη το κατηγορητήριο.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Ποιοι είναι οι λόγοι, για τους οποίους, παρά τις παραπάνω δεσμεύσεις της ΕΡΓΟΣΕ, δεν ολοκληρώθηκε και δεν λειτουργεί το τόσο ζωτικό για την ασφάλεια της κυκλοφορίας ψηφιακό σύστημα ραδιοκάλυψης του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ(GSM-R), τέσσερα χρόνια και τέσσερις μήνες(!!!) μετά την υπ’ αρ. 2995/2-12-2013 απόφαση του ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ;
2) Γιατί δεν τηρήθηκαν όσα προέβλεπε η υπ’ αρ. 2995/2-12-2013 απόφαση του ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ; Ποιος έχει την ευθύνη γι αυτό;
3) Αφού δεν ολοκληρώθηκε η σύμβαση 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ για το GSM-R μέχρι την ημερομηνία κλεισίματος του ΕΣΠΑ, έχει αποφευχθεί η απώλεια της ήδη δοθείσας Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, η οποία θα αναζητείτο, ως αχρεωστήτως καταβληθείσα, σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το παραπάνω υπ’ αρ. πρωτ. 259474/6-4-2015 έγγραφό της ΕΡΓΟΣΕ;
4) Αφού, σύμφωνα με την παραπάνω Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, «το σύστημα GSM-R έχει δοκιμαστεί επιτυχώς και παραληφθεί σε όλα τα Τμήματα Γραμμής προσωρινά, στα δε Τμήματα 1, 8, 9, 11 έως 16 και ΣΚΑ οριστικά»., γιατί δεν λειτουργεί ακόμη σε κανένα Τμήμα Γραμμής του δικτύου του ΟΣΕ;
- Να κατατεθούν όλα τα πρωτόκολλα προσωρινής και οριστικής Παραλαβής της σύμβασης
10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, όπως και η παραπάνω υπ’ αρ. πρωτ. οικ. 282445/ 02-08-
2016 εισήγηση του κ. Βούρδα προς το Δ.Σ της ΕΡΓΟΣΕ για την παράταση της προθεσμίας
της εν λόγω σύμβασης.
5) Έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ η παραπάνω με αρ. πρωτ. οικ. 1683/18 της 7ης Φεβρουαρίου 2018 Εισήγηση προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ;
- Να κατατεθούν όλα τα συνημμένα, πλην του υπ’ αριθμό 1, της παραπάνω με αρ. πρωτ. οικ. 1683/18 της 7ης Φεβρουαρίου 2018 Εισήγησης προς το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ.
- Να κατατεθεί επίσης το παραπάνω με αρ. πρωτ. ΕΡΓΟΣΕ Οικ 282200/28-07-2016 Μνημόνιο Συνεργασίας ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ.
6) Έχουν αντιμετωπιστεί και με ποιο τρόπο από την ΕΡΓΟΣΕ τα προβλήματα που αναφέρονται στο από 29/7/2010 «Πόρισμα Γνωμοδοτικής Επιτροπής», όσο αφορά τις παραλαβές τμημάτων του έργου, την έναρξη συντήρησης των επί μέρους τμημάτων, και τους λόγους που το δίκτυο GSM-R δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί/λειτουργήσει;
7) Γιατί αγνοήσατε και δεν ερευνήσατε τις καταγγελίες μου, αφήνοντας τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ να συνεργήσουν στην κάλυψη της Siemens, όσο αφορά την αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση 10012/26-09-2006 της ΕΡΓΟΣΕ, και να της δώσουν εμμέσως, μέσω της «μαϊμού» σύμβασης που θα υπογραφεί, μετά από ένα εμφανώς στημένο διαγωνισμό, μεταξύ του ΟΣΕ και της εταιρείας Nokia Networks, τα επί πλέον εκατομμύρια, που ζητούσε και δεν μπορούσε να της δώσει απ’ ευθείας η ΕΡΓΟΣΕ;
8) Δεν αντιλαμβάνεσθε, ότι με την έγκριση, «με εντολή σας», από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών κ. Βούρδα της διενέργειας του εν λόγω εμφανώς στημένου διαγωνισμού γίνατε συνεργός σε μια απάτη τεραστίων διαστάσεων;
- Να κατατεθούν τα με αριθμ. πρωτ. 3073979/04.10.2017 και 6070587/09.02.2018
έγγραφα του ΟΣΕ, που επικαλούνται αντιστοίχως οι υπ’ αρ. πρωτ. 70615/3490/17-10-
2018 και 11458/589/21- 2-2018 παραπάνω Αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα
Μεταφορών κ. Βούρδα.
- Να κατατεθεί επίσης η τυχόν υπάρχουσα αλληλογραφία μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ
για τη διενέργεια του παραπάνω διαγωνισμού.
9) Θα επέμβετε, έστω και τώρα, για να αποτρέψετε την κατακύρωση αυτού του εμφανώς στημένου διαγωνισμού ή θα επιβεβαιώσετε εκείνους που ισχυρίζονται, ότι ο εν λόγω διαγωνισμός έγινε με εντολή σας;
10) Πως ήξερε η εταιρεία Nokia Networks, στις 7 Μαΐου 2015 που το ανακοίνωσε, ότι θα της ανατεθεί τρία(3) χρόνια αργότερα ο διαγωνισμός στον οποίο κατέθεσε την μοναδική προσφορά; Με ποια ιδιότητα συμμετείχε η εν λόγω εταιρεία στη συνάντηση των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΣΗΜΕΝΣ την 16η/01/2017 στα γραφεία του ΟΣΕ, όπου μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε η σύνταξη από τον ΟΣΕ (με την τεχνική αρωγή της ΕΡΓΟΣΕ) των τευχών δημοπράτησης του παραπάνω «μαϊμού» διαγωνισμού; Συμμετείχε και σε άλλες τέτοιες συναντήσεις;
11) Δεν αντιλαμβάνεσθε, ότι το να επιτραπεί να συμμετέχουν στο διαγωνισμό και εταιρείες με «βεβαιωμένη εμπειρία» σε συντήρηση και διαχείριση γενικά σε Συστήματα κινητής τηλεφωνίας ήταν ένας «φωτογραφικός» και απαράδεκτος τεχνικά όρος, που μπήκε στη διακήρυξη μόνο και μόνο για να συμμετάσχει στο διαγωνισμό εταιρεία-δούρειος ίππος της SIEMENS, που θα εισπράξει μέσω της νέας σύμβασης τα επιπλέον εκατομμύρια, που απαιτούσε η SIEMENS από την ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση της σύμβασης 10012/26-09-2006;
- Να κατατεθεί το υπ΄ αριθμ. 19Α/15.02.2018 Πρακτικό της Επιτροπής Αξιολόγησης
Ηλεκτρονικών Διαγωνισμών (ΕΑΗΔ) ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και της
τεχνικής αξιολόγησης του ηλεκτρονικού δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού (αρ. ΕΣΗΔΗΣ
47899) με αριθμό διακήρυξης 17007/15.01.2018, καθώς και η σχετική εισήγηση προς το
Δ.Σ του ΟΣΕ, όπως και η απόφαση του Δ.Σ. του ΟΣΕ.
12) Γιατί, αφού πραγματοποιήθηκε η προβλεπόμενη από τη σύμβαση 10012/26-09-2006 εκπαίδευση του προσωπικού του ΟΣΕ από τη Siemens, δεν ανέλαβε το προσωπικό του ΟΣΕ, όπως προβλεπόταν, τη Διαχείριση, Λειτουργία, Συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών του GSM-R ; Μήπως, το προσωπικό του ΟΣΕ κρίθηκε, και από ποιον, ανεπαρκές για την ανάληψη αυτού του έργου, προκειμένου, μέσω του στημένου διαγωνισμού και της «μαϊμού σύμβασης που θ’ ακολουθήσει, να δοθούν στη Siemens οι αποζημιώσεις, από τις οποίες, υποτίθεται, παραιτήθηκε με τον παραπάνω «εξωδικαστικό συμβιβασμό»;
13) Θα στείλετε στη Δικαιοσύνη όσους συνήργησαν στο να διαπραχθεί η παραπάνω τεραστίων διαστάσεων απάτη; Δεν πρέπει να επιληφθεί αμέσως η Εισαγγελέας Διαφθοράς, για να αποκαλυφθούν αυτοί που έστησαν αυτή τη μεγάλη απάτη;
14) Θα ζητήσετε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας, από την Ελληνική Δικαιοσύνη, η οποία, όπως ενημερωθήκαμε από απαντήσεις των αρμοδίων υπουργών στις προηγούμενες κοινοβουλευτικές μου παρεμβάσεις, διερευνά το σκάνδαλο του GSM-R, να διερευνήσει και τις παραπάνω καταγγελίες, συσχετίζοντας και διευρύνοντας στην ανάγκη το κατηγορητήριο;
15) Η δικογραφία ΑΒΜ ΕΔ 2013/245 για το GSM-R και η δικογραφία ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2010/51, η οποία σχηματίσθηκε κατόπιν διαβίβασης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αντιγράφων πρακτικών της από 14-07-2010 συνεδρίασης της Βουλής των Ελλήνων, σχετικά με τη συνολική έρευνα της υπόθεσης SIEMENS, και η οποία, σύμφωνα με τα παραπάνω, έχει συσχετισθεί με ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2411/119 ποινική δικογραφία, σε ποιο στάδιο βρίσκονται;
Ο ερωτών Βουλευτής
Νίκος Ι. Νικολόπουλος
Πρόεδρος Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος
Κοινοποίηση: Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Οικονομικούς Εισαγγελείς, Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Εισαγγελέα κατά του Μαύρου Χρήματος, Επιτροπή Ανταγωνισμού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου